آیا گرفتن مهریه بدون طلاق امکان دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین حقوقی که با ازدواج به زن می‌رسد، مهریه است. زن به محض ازدواج مالک مهریه شده و مرد باید آن را پرداخت کند.
گرفتن مهریه بدون طلاق

یکی از سؤالاتی که بسیار از خانم‌ها از ما می‌پرسند آن است که آیا گرفتن مهریه بدون طلاق امکان دارد؟ مهریه عبارت است از مال یا پولی که هنگام عقد دائم یا موقت، مشخص شده و مرد، مسئول پرداخت آن است. همراه دلتامگ باشید.

گرفتن مهریه

طبق قوانین و مقررات از آن‌جا که مهریه از حقوق مالی زن است و مالکیت بر آن با وقوع عقد نکاح اتفاق می‌افتد و در واقع زن هر زمان بخواهد می‌تواند از یکی از راه‌های دریافت مهریه استفاده کرده و اقدام به گرفتن مهریه کند.

دریافت مهریه از طریق اجرائیه ثبت: در این روش زن با نماینده قانونی خود به دفترخانه‌ای که ازدواج آن‌ها را ثبت کرده مراجعه می‌کند و با پر کردن فرم مطالبه مهریه از طریق اجرائیه ثبت و سپس ارجاع این درخواست، توسط دفترخانه به اداره ثبت‌اسناد و املاک، اقدام به توقیف اموال با سند رسمی مرد نموده و با مزایده گذاشتن اموال با سند رسمی او مهریه خود را از محل فروش آن‌ها دریافت می‌کند.

اقدام از طریق دادگاه: در شرایطی که زن بعد از ثبت درخواست مطالبه مهریه از طریق اجرائیات، متوجه شد که مرد هیچ مال با سند رسمی نداشته یا در عقد موقتی که صیغه نامه محضری و رسمی وجود ندارد، زن یا نماینده قانونی او، باید با رفتن به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت دادخواست مطالبه مهریه کرده و از دادگاه تقاضای صدور حکم به پرداخت مهریه را داشته باشند.

گرفتن مهریه بدون طلاق

گرفتن مهریه بدون طلاق

بعد از توضیح این موضوع که مهریه چیست؟ و مطالبه مهریه از طریق ثبت به چه نحوی است، در این قسمت از مطلب می‌خواهیم درباره گرفتن مهریه بدون طلاق و امکان ادامه زندگی بعد از دریافت آن صحبت کنیم.

مطلب پیشنهادی:  نکات مهم در مورد حق سرقفلی و حق کسب و پیشه

به‌محض آنکه عقد نکاح دائم یا موقت، میان زوجین خوانده شد، زن، مستحق دریافت مهریه می‌شود و می‌تواند آن را مطالبه کند. البته مرسوم است، مطالبه مهریه و گرفتن آن خصوصاً در مهریه‌های سنگین، معمولاً به دنبال اختلاف میان زن و مرد در روابط زناشویی اتفاق می‌افتد.

اما توجه به این نکته مهم ضروری است که مهریه، حق مالی زن است که به هنگام عقد ازدواج، به وی، تعلق می‌گیرد؛ بنابراین در صورت عدم وجود هر گونه اختلاف یا عدم تصمیم بر جدایی نیز درصورتی‌که زن، با وجود تمایل به ادامه زندگی، مایل به گرفتن مهریه‌اش نیز باشد، این امکان، وجود دارد و گرفتن مهریه، منوط بر وقوع طلاق و اختلاف نیست؛ بنابراین، زن می‌تواند، اقدام به گرفتن مهریه بدون طلاق نماید و همچنان، به زندگی خود، ادامه دهد.

مدارک لازم برای دریافت مهریه بدون طلاق

مدارک لازم برای دریافت مهریه بدون طلاق

برای گرفتن مهریه بدون طلاق یا در زمان طلاق خانم هم می‌تواند خودش اقدامات لازم را انجام داده هم وکیل به‌جای وی در این پروسه حضور پیدا کند. ازآنجایی‌که قوانین مهریه تغییر کرده است، بهتر است قبل از این پروسه با یک وکیل مش. رت‌های لازم را انجام دهید.

درهرصورت اگر خانم خودشان قصد اقدام گرفتن مهریه بدون طلاق را داشت می‌تواند با دردست‌داشتن شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواجشان به دفتری که عقدشان در آن ثبت شده مراجعه کنند و اگر وکیلشان قصد پیگیری امور را داشت باید علاوه بر مدارک قبلی، وکالت‌نامه‌ای که خانم برای انجام امور مهریه به وی داده را همراه داشته باشد.

تعداد کلمات مطلب: 507

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد هست؟

تصادف بدون گواهینامه به طور خودکار قتل عمد محسوب نمی‌شود. در حقوق کیفری، برای‌آنکه جرمی به…