الهام طبسی، در ردیف ۱۰۰ شخص تأثیرگذار در هوش مصنوعی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
الهام طبسی یکی از افرادی است که در راستای حل مشکلات امنیت هوش مصنوعی و برطرف‌سازی آنها به‌عنوان مدیر اصلی تلاش کرده است و به همین دلیل، جزو ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار در هوش مصنوعی توسط مجله تایم معرفی شد.
الهام طبسی از تاثیرگذارترین افراد در هوش مصنوعی

الهام طبسی یکی از پژوهشگران زن ایرانی در فهرست  ۱۰۰ شخص تأثیرگذار مجله تایم قرار گرفت. قرارگرفتن نام او در کنار نام افرادی چون “ایلان ماسک”، “سم آلتمن”، “جن‌سون هوانگ” بسیار درخور توجه است. او هم‌اکنون یکی از پژوهشگران مؤسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) و معاون بخش فناوری‌های نوظهور آزمایشگاه فناوری اطلاعات (ITL) است.

الهام طبسی کیست؟

این پژوهشگر در زمان انقلاب و جنگ در کشور ایران به دنیا آمد. یکی از رؤیاهای او در همان زمان کودکی، دانشمند شدن بود و به ریاضی و علم علاقه زیادی داشت. به گفته او همین موضوع، کمی شرایط او را در زمان خودش عجیب‌تر جلوه می‌داد. به نقل از طبسی، پدرش باورداشت که با تلاش سخت، همه چیز ممکن خواهد بود.

طبسی لیسانس خود را در سال ۱۳۷۱ در ایران و در رشته مهندسی برق از دانشگاه شریف دریافت کرده است. دو سال بعد برای تحصیلات تکمیلی خود عازم آمریکا شد و پنج سال پس از آن وارد مؤسسه ملی استاندارد و فناوری یا به‌اختصار NIST ‌ وارد شد تا بر روی پروژه‌های مختلف بینایی کامپیوتر و یادگیری ماشین‌ها کار کند.

الهام طبسی سازنده استاندارد تعیین کیفیت اثرانگشت

دستاوردهای مهم الهام طبسی

یکی از دستاوردهای او در اوایل کارش، مربوط به کیفیت تصویر اثر انگشت در NIST است که به‌عنوان یک استاندارد جهانی برای اندازه‌گیری کیفیت تصویر اثر انگشت توسط FBI ‌ و وزارت امنیت از آن استفاده می‌شود.

او از جمله افرادی است که اهمیت هوش مصنوعی را به مردم شناساند تا نوع نگاه مردم و سیاستمداران به این فناوری جامع‌تر و بهتر شود.

الهام طبسی یکی از مسئولان پروژه فریم‌ورک یا مدیریت ریسک هوش مصنوعی بود. طی این پروژه کاربران قادر خواهند بود که خطرات استفاده از هوش مصنوعی را بررسی کرده و آن را حل کنند. نتیجه نهایی این کار در سال ۲۰۲۳ به نمایش عموم درآمد.

مطلب پیشنهادی:  هشدار، این 8 گیاه به جابجایی حساس هستند!

الهام طبسی مدیر پروژه فریم ورک برای امنیت هوش مصنوعی بود.

شخصیت‌های دیگر تأثیرگذار در هوش مصنوعی

ایلان ماسک” یکی از افراد معروف در این لیست است که درباره جدیدترین اقدام او در هوش مصنوعی مطلبی آماده شده که در لینک داده شده، می‌توانید آن را مطالعه کنید.

“سم آلتمن” یکی از اعضای هیئت‌مدیره استارتاپ OpenAI و کارآفرین، برنامه‌نویس، وبلاگ‌نویس و سرمایه‌گذار و مدیر وای کامبینیتر است.

مجله تایم درباره الهام طبسی این‌گونه نوشت که او رئیس و مهندس برق آزمایشگاه فناوری اطلاعات در پروژه توسعه سیستم‌ها هوش مصنوعی بود که هدف آنها اعتمادسازی و مسئولیت‌پذیر کردن هوش مصنوعی بود. او ازجمله افرادی است که صرف تأثیر هوش مصنوعی را از اصول قابل‌بیان به مرحله عمل انتقال داد.

“جن سونگ هوانگ” مدیرعامل شرکت اندیویا است. یک جوان ۱۸ساله به نام “سنها روانور” نیز در این لیست وجود دارد که بنیان‌گذار یک گروه جوانان فعال در زمینه هوش مصنوعی به نام Encode Justice است. “جفری هینتون” ۷۶ساله، دانشمند علوم کامپیوتر و فعال حوزه شبکه‌های عصبی مصنوعی نیز یکی دیگر از افراد موجود در این لیست به شمار می‌رفت.

سخن آخر

الهام طبسی یکی از پژوهشگران و مدیران مؤسسه ملی استاندارد و فناوری است که در راستای امنیت هوش مصنوعی و جااندازی درست آن در جامعه تلاش زیادی کرده است. مجله تایم نیز به لطف همین دستاوردهای ارزشمند، نام او را هم‌ردیف افراد بزرگی در این حوزه چون ایلان ماسک، به‌عنوان ۱۰۰ شخص تأثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی معرفی کرده است.

تعداد کلمات مطلب: 520

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

جلوگیری از رنگ پس دادن لباس های رنگی در لباسشویی

شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی به‌ویژه لباس‌های رنگی، می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد، ما…