اولین دیدار در یک رابطه کاری، مهمترین و تاثیرگذارترین برخورد است. تاثیرگذاری در دیدار اول در معامله آنقدری اهمیت دارد که حتی تعیین میکند قرارهای بعدی و در نهایت معامله انجام شود یا اینکه اولین قرار به آخرین قرار و قطع ارتباط منجر شود. اگر شغل شما فروشندگی است، مثلا مشاور املاک هستید و در زمینه فروش خانه فعالیت میکنید یا کسبوکار مستقل دارید و به طور کلی با مشتری سروکار دارید، این مطلب به بهبود کسبوکار شما کمک میکند.
در لحظات نخستی که با مشتری خود روبهرو میشوید، نحوه رفتار شما، روشی که برای شروع ملاقات استفاده میکنید، نوع پوشش و نگرشی که دارید بسیار بر تصمیم مشتری برای خرید تاثیرگذار است. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا تاثیرگذاری در دیدار اول را یاد بگیرید و رضایت مشتری را جلب کنید.
1. شروع و معرفی
مشتری شما قبل از اینکه تصمیم به خرید بگیرد، ابتدا درباره شخصیت شما قضاوت و تصمیمگیری میکند. اینکه چگونه تاثیری مثبت بگذارید، بستگی به این دارد که چطور از زبان بدن خود به خوبی استفاده کنید، در صحبت خود چه کلماتی را به کار بگیرید و به طورکلی چگونه ارتباط موثری داشته باشید. هوش هیجانی از فاکتورهای مهم در شروع ملاقات است. برای آگاهی از آن مطلب تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت شغلی را مطالعه کنید. نکاتی که در شروع ملاقات باید آنها را رعایت کنید:
- ارتباط چشمی برقرار کنید.
- با لبخند گرم و زیبا حس قابل اعتماد بودن را به خریدار منتقل میکنید، پس از آن غافل نشوید.
- صحبت خود را با لحنی دوستانه و آرام آغاز کنید.
- خود و تخصصی که دارید را کوتاه و روشن معرفی کنید.
- بیشتر از اینکه به محصول خود توجه کنید، نیازهای مشتری را مورد توجه قرار دهید.
- صحبتهای مشتری را تایید کنید و به او نشان دهید که متوجه نیازهای او هستید.
2. ظاهر و پوشش
ظاهر و پوشش شما علاوه بر احترام به مشتری، بیان کننده احترام به شغل خود و محصول یا سرویسی که ارائه میدهید نیز است. سعی کنید نکات زیر را در ظاهر خود رعایت کنید:
- هنگام گفتوگو مطمئن شوید که وضعیت بدن شما، صاف و راحت است و با اعتمادبهنفس به نظر میرسید.
- با حرکات اضافی هنگام صحبت کردن، مثل حرکات اضافی دست، حواس مشتری را پرت نکنید.
- در انتخاب لباسهای خود دقت کنید، لباسهایی در شأن انسانی و متناسب با عرف جامعه بپوشید.
- به نظافت شخصی خود بسیار اهمیت دهید.
- بوی خوش و استفاده از عطر به اندازه انتخاب لباس، تاثیرگذار است.
3. نگرش مثبت داشته باشید
در هر کسبوکاری یک سری عوامل تاثیرگذار غیرقابل کنترل وجود دارد ولی نگرش شما جزو آن دسته از عواملی است که در معامله شما تاثیر میگذارد و شما نیز قادر به کنترل آن هستید. نگرشی که نسبت به انسانها دارید، در برخوردتان با مشتری موثر است. سعی کنید نگرشی مثبت، گشاده، کمک کننده و فارغ از پیشداوری داشته باشید تا بتوانید با هر انسانی، فارغ از عقاید، باورها و ارزشهایی که دارند، ارتباط برقرار کرده و تاثیرگذار باشید.
نتیجه گیری: به یاد داشته باشید که بقای هر کسبوکاری وابسته به حضور مشتری است. برخورد اول با مشتری، تاثیرگذارترین برخورد است. فروشندگانی که در اولین ارتباط موثر عمل میکنند، معمولا فروش بالاتری دارند و در جلب رضایت مشتری نیز بهتر عمل میکنند.
پیشنهاد مطالعه: چرا در فروش موفق نیستم؟