طرز تهیه دلمه ساده خانگی بدون گوشت + ویدئو

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به طرز تهیه دلمه برگ مو و کلم علاقه دارید، اینبار می‌توانید به سبکی متفاوت که در ادامه توضیح داده‌ایم آن‌ها را طبخ کنید.

دلمه یکی از غذاهای محبوب در میان ما ایرانی‌ها است که در بسیاری از مراسمات خود مانند تولد یا عروسی، از آن به عنوان پیش غذا هم استفاده می‌شود؛ اصالت این غذای خوشمزه متعلق به ترکیه و آذربایجان است و در مناطق مختلف از مواد اولیه متفاوت برای درون ان استفاده می‌شود؛ بسیاری از افراد در طرز تهیه دلمه ساده خانگی از گوشت یا مرغ استفاده می‌‌کنند؛ اما امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم برای افراد یکه به خوردن گوشت علاقه‌ای ندارند و یا در حال حاضر در خانه گوشت ندارند، نحوه درست کردن دلمه بدون گوشت را آموزش دهیم؛ اگر به چنین مطالبی علاقه دارید، تا پایان همراه ما باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه دلمه ساده خانگی

برای تهیه این دلمه خوشمزه و متفاوت به 1 لیوان سویا، 1 لیوان لپه، 1 لیوان کشمش، 1 لیوان برنج و به مقدار لازم سبزی دلمه، برگ مو، فلفل دلمه، بادمجان برگ کلم و نمک و فلفل نیاز دارید؛ لازم به ذکر است که این حجم از مواد دلمه برای 6 نفر مناسب است.

طرز تهیه دلمه

اگر جزو افراد مبتدی هستید که تا به حال دلمه درست نکرده‌اید، ممکن است با این سوال مواجه شوید که سبزی دلمه چیست و آیا سبزی دلمه برگ مو با کلم متفاوت است؛ برای آشنایی با طرز تهیه و پاسخ به این سوالات همراه ما باشید.

مرحله اول

در ابتدا لپه را شسته و به همراه مقداری آب درون قابلمه ریخته و روی شعله گاز قرار دهید تا نیم پز شود؛ در این فاصله برنج را شسته و به همراه مقداری زردچوبه روی حرارت قرار دهید و بعد از نیم پز شدن آبکش کرده و کنار بگذارید.

طرز تهیه دلمه ساده خانگی

مرحله دوم طرز تهیه دلمه ساده خانگی

در این مرحله کلم را درون قابله قرار داده روی آن آب بریزید و اجازه دهید کمی بجوشد تا راحت‌تر بتوانید لایه‌های آن را باز کنید؛ بعد از انجام مراحل فوق، یک عدد پیاز را نگینی کرده و به همراه مقداری روغن تفت دهید؛ بعد از آنکه پیاز سبک و شیشه‌ای شد، سویا را به همراه ادویه‌ها به آن اضافه کنید و بعد از کمی تفت خوردن کشمش را به آن اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی:  3 سبک قدیمی و از مد افتاده در دکوراسیون آشپزخانه

مرحله سوم

در این مرحله برگ‌های کلم را جدا کرده و به همراه برگ مو، لپه نیم پز، برنج و سویا روی میز بگذارید؛ سپس لپه و مواد سویا را درون برنج ریخته و بعد از ترکیب شدن درون هر برگ را مانند تصویر پر کرده و به دلخواه بپیچید.

طرز تهیه دلمه ساده خانگی

مرحله پایانی طرز تهیه دلمه ساده خانگی

بعد از تهیه دلمه برگ مو و کلم، درون یک قابلمه مناسب تمام آن‌ها را منظم روی یکدیگر قرار دهید؛ توجه داشته باشید که باید از دو قابلمه استفاده کرده و دلمه کلم را از برگ مو جدا قرار دهید؛ چرا که زمان پخت در طرز تهیه دلمه کلم بیشتر از برگ مو است؛ در نهایت کمی آب به قابلمه‌ها اضافه کنید و روی حرارت به مدت ۱ ساعت قرار دهید تا پخته شوند.

20 دقیقه پایانی پخت دلمه‌ها زمان اضافه کردن چاشنی دلمه است؛ برای چاشنی می‌توانید از رب انار ترش و شکر استفاده کید به این صورت که با توجه به حجم مواد دلمه، مقداری رب انار و شکر را درون قابلمه ریخته و به همراه مقداری آب ترکیب کنید روی حرارت قرار دهید تا جوش بزند؛ سپس مواد را روی دلمه‌ها ریخته و اجازه دهید 20 دقیقه دم بکشد تا طعم مواد به خرد دلمه برود.

طرز تهیه دلمه ساده خانگی

فوت و فن دلمه برگ مو

  • در طرز تهیه دلمه ساده خانگی سعی کنید از برگ‌موهای درشت استفاده کنید تا پیچیدن آن راحت‌تر باشد.
  • در صورتی که دوست دارید چاشنی دلمه طعمی ترش داشته باشد، می‌توانید به جای رب انار از سرکه سفید، رب گوجه و کمی شکر استفاده کنید.
  • چاشنی یا سس دلمه‌ را می‌توانید به طور جداگانه هم درست کرده و در ظرف کنار غذا سرو کنید.
  • توجه داشته باشید که چاشنی نباید در ابتدا به دلمه‌ها اضافه شود؛ چرا که اینکار باعث سفت شدن آن‌ها می‌شود.
  • برای چسبندگی بهتر مواد دلمه، بهتر است که از برنج ایرانی استفاده کنید.

تعداد کلمات مطلب: 669

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

انتخاب اول توریست‌هایی که به کانادا می‌روند، کجاست؟

کانادا به همراه ایالات متحده آمریکا، ۲ مقصد محبوب در قاره آمریکای شمالی هستند که سالانه می…