5 علت زرد شدن برگ دیفن باخیا و درمان آن

3
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علت زرد شدن برگ دیفن باخیا موضوع امروز مجله دلتا است. در ادامه همین مطلب این دلایل را بررسی کرده‌ایم و برای هرکدام راه حلی ارائه داده‌ایم. با ما همراه باشید.
علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا هرچه که باشد، راه حل دارد؛ پس اصلا نگران نباشید! در این مقاله علت‌های رایج زرد شدن برگ دیفن باخیا را بررسی کرده‌ایم و راه حل آن‌ها را به شما گفته‌ایم. اگر شما هم از طرف‌داران این گیاه زیبا هستید؛ اما نمیدانید چرا برگ گیاهتان زرد شده است به جای درستی آمده‌اید.

گیاهان با رنگ برگ‌ها و میزان طراوت و شادابی شان با شما صحبت می‌کنند و از اگر مشکلی برایشان به وجود بیاید سریع زرد و پژمرده خواهند شد. اگر به زرد شدن برگ دیفن باخیا خود دقت نکنید ممکن است گیاه را برای همیشه از دست بدهید، پس با دقت این مطلب را تا انتها بخوانید و روش‌های رفع مشکلات این گیاه را یاد بگیرید.

مهم‌ترین علت‌های زردن شدن برگ دیفن باخیا چیست؟

دیفن باخیا به میزان آبیاری بسیار حساس است؛ به همین دلیل می‌توان گفت مهم‌ترین علت زرد شدن برگ این گیاه آبیاری نا مناسب است که باعث می‌شود گیاه یا خیلی مرطوب یا خیلی خشک شود. زهکشی نادرست گلدان هم می‌تواند عامل مهمی باشد که باعث زرد شدن برگ‌ها و پوسیدگی ریشه دیفن باخیا شود. عوامل دیگری هم در پژمرده و زرد شدن این گیاه سهیم هستند که در ادامه پنج مورد از مهم‌تریم دلایل را ذکر می‌کنیم و برای هر کدام راه حل مناسبی ارائه می‌نماییم.

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

آبیاری زیاد و زهکشی نادرست

به غیر از دیفن باخیا دیگر گیاهان آپارتمانی هم با آبیاری بیش از حد پژمرده می‌شوند؛ زیرا ریشه این گیاهان بسیار حساس است و با رطوبت زیاد به سرعت دچار پوسیدگی می‌شود. گاهی بعضی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که هرچقدر بیشتر به گیاه آب بدهند بیشتر به آن محبت کرده‌اند؛ اما لطفا این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است با این محبت بیجا باعث مرگ یک گیاه بی‌گناه شوید!

به جز آبیاری بسیار زیاد، زهکشی اشتباه هم می‌تواند علت زرد شدن برگ دیفن باخیا شود. اگر زهکشی نادرست باشد آب در داخل گلدان جمع می‌شود و ممکن است باعث شود ریشه بپوسد. اگر خاک گیاه دیفن باخیا و حتی گیاهان دیگر آپارتمانی پر از آب شود، گردش هوای ریشه از بین می‌رود و این امر باعث رشد قارچ‌های بیماری‌زای ریشه خواهد شد.

راه حل رفع مشکل

راه حل رفع این دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا بسیار ساده است. تنها کافی‌ است قوانین آبیاری گیاه را رعایت کنید. زمان آبیاری مجدد گیاه دیفن باخیا وقتی است که سطح خاک گلدان به عمق سه یا ۴ سانتی‌متر خشک شده باشد. اگر به دلیل آبیاری زیاد چند تا از برگ‌های گیاهتان زرد شده باشد برای دو وعده آبیاری بعدی یاید از قارچ کش گیاه استفاده کنید و برگ‌های زرد را هم هرس کنید. اگر تعداد برگ‌های زرد گیاه زیاد است دیفن باخیا را از خاک بیرون بیاورید و ریشه را قارچ کشی کنید و دوباره آن را ریشه‌دار نمایید.

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

کمبود مواد مغذی

یکی دیگر از مهم‌ترین علت زرد شدن برگ دیفن باخیا، می‌تواند کمبود مواد مغذی باشد؛ در این حالت برگ‌های گیاه به آرامی شروع به  زرد شدن می‌کنند؛ توجه داشته باشید که مهم‌ترین مواد مغذی برای گیاه نیتروژن است که در کودهای گیاهی وجود دارد، به همین دلیل کوددهی به گیاه را فراموش نکنید.

آبیاری بسیار کم، علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

ابیاری کم هم مانند آبیاری زیاد ممکن است باعث زرد شدن برگ دیفن باخیا شود؛ اما در این حالت تشخیص آن بسیار راحت است. اگر برگ‌های گیاه به جز زرد قهوه‌ای هم شده‌اند و سرعت زرد شدن برگ‌ها کم است، احتمال دارد آبیاری کم دلیل این مسئله باشد.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه رانی هلو خانگی، یک نوشیدنی هیجان‌انگیز

راه حل رفع مشکل

اگر علت زرد شدن برگ دیفن باخیا آبیاری کم باشد، به راحتی رفع می‌شود. در این حالت باید ریشه گیاه را ۲۰ دقیقه در یک تشت آب بگذارید و سپس به خاک بازگردانید. اگر در یک ماه بعدی آبیاری را درست انجام دهید، شاهد برگشت گیاه به حالت عادی خواهید بود.

کمبود کوددهی و مواد مغذی خاک

کمبود تغذیه خاک هم ممکن است، علت زرد شدن برگ دیفن باخیا باشد. البته این که بتوانیم مطمئن باشیم این مورد باعث زرد شدن برگ‌ها شده، کمی دشوار است. اما اگر پس از خرید گیاه کوددهی مناسبی را انجام نداده‌اید احتمالا مشکل از همین‌جاست.

راه حل رفع مشکل

باید در فصل رشد دیفن باخیا هر سه هفته یکبار آن را با کود سه بیست و کود ۱۰-۵۲-۱۰ کوددهی نمایید. برای تنظیم ph خاک هم باید به خاک هر سه ماه یکبار کود هیومونیک اسید اضافه کنید؛ زیرا اگر خاک بیش از حد قلیایی شود گیاه نمی‌تواند مواد مغذی را از خاک دریافت کند.

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

علت زرد شدن برگ دیفن بعد از تعویض گلدان

معمولا علت زرد شدن برگ دیفن باخیا بعد از تعویض کردن گلدان آن استرسی است که به گیاه وارد می‌شود.

راه حل رفع مشکل

زمانی که گلدان دیفن باخیا را تعویض کردید به مدت چند روز آن را در یک جای خنک و با نور کم رو به متوسط قرار دهید تا به این شرایط جدید عادت کند. دو سه روز طول می‌کشد که گیاه با شرایط خو بگیرد و پس آن مجاز هستید تا آن را به جای اصلی خود برگردانید.

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

حمله بیماری‌ها و شته‌ها، علت زرد شدن نوک برگ دیفن باخیا

بیماری‌های قارچی و شپشک‌ها می‌توانند باعث پوسیدگی ریشه گیاه و یا ایجاد بیماری در بدنه و ساقه گیاه باشند. اگر روی برگ‌ها لکه‌های قهوه‌ای دیدید و همزمان نوک برگ‌ها خشک و زرد شده بود باید به سرعت برای درمان زرد شدن دیفن  اقدام کنید.

درمان زرد شدن برگ دیفن باخیا

اگر این اتفاق برای گیاهتان افتاد باید گیاه را خیلی سریع سم پاشی کنید. برای سم پاشی بعد از حمله کنه و شپشک، سم های سیستمیک بهترین هستند.  اگر گیاه دچار بیماری قارچی شده باشد هم باید از سمی مثل سم کاربندازیم که قارچ کش است، استفاده نمایید.

سخن آخر

در این مطلب پنج علت زرد شدن برگ دیفن باخیا را تحلیل کردیم و راه حل هرکدام از آن‌ها را ارائه دادیم. همیشه به یاد داشته باشید که گیاهان آپارتمانی نسبت به آبیاری زیاد حساس هستند و هرکدام از آن‌ها باید با شرایط مناسب خود به درستی کوددهی شوند. اگر تمامی نکات مهم برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی را رعایت کنید مطمئنا با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد.

تعداد کلمات مطلب: 1010

اپلیکیشن مجله دلتا

3 دیدگاه

  1. هادی

    7 شهریور 1402 در 11:48 ب.ظ

    سلام به همه چیز اشاره کردید ولی نگفتید در بهار و تابستان . پاییز و زمستان هر چند روز اب دهی انجام شود ممنون از راهنمایی تان

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 4:18 ب.ظ

      سلام دوست عزیز ممنون از نظر شما، در مطالب بعدی همراه ما باشید حتما به طور مفصل نحوه آبیاری دیفن باخیا را برای شما شرح می دهیم.

      پاسخ

  2. محدثه

    18 بهمن 1402 در 11:31 ق.ظ

    سلام اسم قارچ کشی رو بفرمایید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

راهنمای جامع نگهداری از بامبو در خانه

نگهداری از بامبو در فنگ‌شویی، نماد خوش‌شانسی و سعادت است و معمولاً به دلیل کم‌توقع بودن و …