رفتینگ در زاینده رود پرآب!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اکثراً با شنیدن نام زاینده رود، به یاد پل خواجو و سی و سه پل می‌افتیم که مسیر رودخانه‌ای آن به پیاده‌راه تبدیل شده است.

رفتینگ در زاینده رود که یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های مرکزی ایران است شاید عجیب به نظر برسد. اما در این مقاله از مجله دلتا می‌خواهیم به بخشی از زاینده رود سفر کنیم که نه تنها پرآب است، بلکه در آن قایق‌سواری هم می‌کنند.

سرچشمه زاینده رود

زاینده رود یکی از پرآب‌ترین و بزرگترین رودخانه‌های ایران، در فلات مرکزی است. این رود از استان چهار محال و بختیاری، از رشته‌کوه‌های زاگرس و چشمه دیمه آغاز شده و در اصفهان، در تالاب گاوخونی تمام می‌شود. به طور کلی زاینده رود 360 کیلومتر طول دارد و از شهرهای کوهرنگ، فارسان، بن، چادگان، اصفهان، لنجان، خمینی، فلاورجان و مبارکه می‌گذرد.

رفتینگ در زاینده رود

رفتینگ چیست؟

رفتینگ نوعی فعالیت ورزشی و تفریحی آبی است که در آن با استفاده از قایق‌های بادی، گروهی از افراد بر روی آب‌های خروشان رودخانه‌ها حرکت می‌کنند. این ورزش هیجان‌انگیز سرشار از ماجراجویی و رقابت است و به همین دلیل طرفداران زیادی در میان جوانان دارد.

رفتینگ در زاینده رود

قایق‌های رفتینگ معمولاً از جنس مقاوم ساخته می‌شوند تا در برابر ضربات سنگ‌ها و صخره‌ها مقاومت کنند و ظرفیت 4 تا ۱۸ نفر دارند. برای لذت بردن از این ورزش، نیازی به مهارت خاصی نیست و تنها با راهنمایی مربیان می‌توانید از آن لذت ببرید.

زاینده رود و مسیرهای رفتینگ

رفتینگ در زاینده رود، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای علاقه‌مندان به این ورزش در ایران است. به طور کلی دو تور اصلی برای رفتینگ در این رودخانه وجود دارد:

تور روستای سوادجان تا پل زمان خان: این مسیر 17 کیلومتر طول دارد و از روستای سوادجان در شهرستان شهرکرد شروع شده و تا پل زمان خان در شهرستان سامان ادامه می‌یابد. این تور حدود 4 تا 5 ساعت طول می‌کشد و سه قسمت خروشان دارد که جذابیت این تور را دوچندان می‌کند. درجه سختی این تور بین 3 تا 4 است، بنابراین برای افراد عادی و آماتور مناسب نیست.

مطلب پیشنهادی:  سفر پاییزی به جاهای دیدنی زرند را از دست ندهید

رفتینگ در زاینده رود

تور امام زاده بابا پیر احمد: این تور 7 کیلومتر مسیر آبی دارد و 1.5 تا 2 ساعت طول می‌کشد. در این مسیر نیز با امواج خروشان مواجه می‌شوید که هیجان رفتینگ در زاینده رود را به اوج می‌رساند.

تفریحات و جذابیت‌های رفتینگ در زاینده رود

علاوه بر تجربه رفتینگ در آب‌های خروشان، این منطقه جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد. در طول سفر می‌توانید در جاهایی از رودخانه که امن‌تر است شنا کنید، به گشت‌وگذار در طبیعت بپردازید و از مناظر زیبای اطراف رودخانه عکاسی کنید. همچنین می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری اطراف رودخانه مانند پل زمان خان و روستای چم خلیفه بازدید کنید.

تجهیزات و نکات ایمنی

برای رفتینگ در زاینده رود، به تجهیزات خاصی مانند قایق، پاروی اضافی، جلیقه نجات، کلاه ایمنی، لباس و کفش مناسب قایقرانی، تلمبه، کیف یا کیسه ضدآب، جعبه کمک‌های اولیه و طناب نجات نیاز دارید. رعایت نکات ایمنی از جمله پوشیدن جلیقه نجات و کلاه ایمنی در طول مسیر الزامی است و همچنین، لازم است به دستورالعمل‌های مربی توجه کنید تا از وقوع حادثه جلوگیری شود.

تعداد کلمات مطلب: 474

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

راهنمای جامع نگهداری از بامبو در خانه

نگهداری از بامبو در فنگ‌شویی، نماد خوش‌شانسی و سعادت است و معمولاً به دلیل کم‌توقع بودن و …