علت پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان + راه‌های درمان آن

0
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر علاقه‌مند به گل هستید اما بعد از خرید و تعویض گلدان آن‌ها خراب می‌شوند، این مطلب را از دست ندهید.
تعویض گلدان

یکی از دلایلی باعث می‌شود هنگام رفتن به گلخانه از دیدن آن همه گل به وجد بیاییم، شادابی گیاهان است؛ همین ویژگی باعث می‌شود که ترغیب شویم و چند گلدان زیبا را انتخاب کنیم؛ اما مشکل بزرگی که بسیاری از ما بعد از خرید گل با آن مواجه می‌شویم، تعویض گلدان و پژمرده شدن گل‌ها است؛ معمولا بسیاری از گل‌فروشی‌ها بعد از خرید گلدان به ما توصیه می‌کنند که از جابه جایی سریع گلدان منصرف شویم؛ چرا که گل دچار شک تعویض گلدان می‌شود؛ به همین منظور امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم علت پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان و نحوه صحیح تعویض گلدان بعد از خرید را به شما آموزش دهیم.

چرا گیاه بعد از جابه جایی دچار شوک می شود؟

شوک تعویض گلدان بعد از هر جابه جایی و خرید گلدان جدید اتفاق می‌افتد و به اصطلاح امری اجتناب ناپذیر است؛ اما آنچه که در بیشتر مواقع باعث خراب شدن گل می‌شود، تنها به تعویض گلدان مربوط نمی‌شود؛ بلکه نکات مهمی است که معمولا بسیاری از ما هنگام جابه جایی گلدان آن را رعایت نمی‌کنیم؛ چرا که فکر می‌کنیم جابه‌جایی گلدان کار راحتی است؛ اما برای آنکه ریشه گیاه هنگام جابه‌جایی آسیب نبیند، لازم است به یک سری نکات مهم که در ادامه گفته می‌شود توجه داشته باشیم.

علائم و نشانه های شوکه شدن گیاه ؟

عوامل زیادی ممکن است باعث خرابی گل‌ها شود؛ اما برای آنکه با علائم شوک شدن گل آشنا شویم، لازم است که نشانه‌های شوک گیاه را بشناسیم. معمولا گیاهی که بعد از جابه‌‎‌جایی گلدان دچار شوک می‌شود، برگ‌های آن حالت پیچ خورده و لول به خود می‌گیرد و گاهی با زرد شدن برگ‌ها همراه است.

در بسیاری از موارد شوک گیاه به حدی شدید است که باعث توقف رشد، خمیده شدن شاخه‌ها و ایجاد برگ‌های جدید می‌شود که این مشکل، با آبیاری کافی بعد از کاشت و جابه‌جایی برطرف می‌شود.

تعویض گلدان

اهمیت تعویض گلدان برای گیاهان

گیاه تمام مواد مغذی خود برای رشد را از خاک می‌گیرد؛ به عبارت دیگر مواد آلی که در خاک وجود دارد به عنوان یک منبع محدود برای حیات گیاه شناخته می‌شود؛ با توجه به اینکه مواد آلی در سطح خاک قرار دارد، بعد از هربار آبیاری این مواد به ته گلدان هدایت می‌شود؛ بنابراین بهتر است هر 2 سال یک بار، گلدان گیاه را تعویض کنید؛ در این مدت زمان هم برای آنکه مواد مغذی در ته خاک انباشته نباشد، دو هفته یکبار با استفاده از یک قاشق، سطح خاک را تا عمق 5 سانتی‌متر زیر و رو کنید.

تعویض گلدان

نشانه‌های نیاز گیاه به تعویض گلدان

یکی از بارزترین نشانه‌هایی که شما متوجه می‌شوید زمان تعویض گلدان رسیده است، خروج ریشه از انتهای گلدان است یا اینکه هنگام آبیاری، آب در قسمت بالایی گلدان جمع شده و به پایین نفوذ نمی‌کند؛ آخرین نشانه‌ای که به شما می‌گوید زمان تعویض گلدان فرا رسیده‌، از بین رفتن شادابی و طراوت گیاهان است.

نکات مهم در مورد تعویض گلدان

اگر قصد تعویض خاک گلدان در منزل را دارید و در این زمینه تجربه کمی دارید، بهتر است که به چند نکته توجه داشته باشید تا گیاه شما بعد از جاب‌جایی خراب نشود؛ این نکات عبارتند از:

آبیاری قبل از تعویض

برای جلوگیری از کنده شدن ریشه حین جابه‌جایی بهتر است مقداری به گلدان آب داده تا ریشه‌ها نرم شوند؛ سپس بعد از آبیاری گلدان حداقل یک ساعت منتظر بمانید تا آب کاملا نشست کند و سپس اقدام به تعویض گلدان کنید.

مطلب پیشنهادی:  ناهار متفاوت روز تعطیل، قورمه سبزی با غوره

انتخاب گلدان مناسب

اگر قصد دارید گیاه را به یک گلدان بزرگ‌تر انتقال دهید، بهتر است برای جلوگیری از شوک شدید به گیاه و پوسیدگی ریشه‌ها، کف گلدان را به عمق 2 سانتی‌متر با سنگ‌ریزه بپوشانید تا آب بهتر از آن خارج شود.

بهترین فصل برای تعویض گلدان

انتخاب فصل مناسب برای تعویض گلدان در هر گیاه متفاوت است؛ اما به طور کلی در میان فصل‌ها، چند فصل از باقی آن‌ها برای جابه‌جایی گیاه مناسب‌تر است؛ به این نکته توجه داشته باشید که اگر گل جدیدی را خریداری کرده و قصد دارید آن را به گلدان جدید انتقال دهید، انتخاب فصل مهم نیست؛ اما اگر قصد دارید گیاه را از باغچه به گلدان انتقال دهید، بهتر است تا زمانی صبر کنید که فعالیت رویشی گیاه به حداقل برسد؛ بنابراین بهترین زمان کاشت گیاه از باغچه به گلدان، فصل زمستان است؛ در صورتی هم که قصد دارید گیاه را از گلدان به باغچه انتقال دهید، بهترین زمان فصل تابستان است.

نکته مهم دیگری که باید قبل از جابه‌جایی به آن توجه داشت، این است، خاکی که قرار است برای گلدان جدید استفاده کنید، از قیل آماده کنید؛ بهتر است که با توجه به نوع گل و نیازهای آن، خاک مناسب را آماده کنید؛ این کار کمک می‌کند که گیاه زودتر با محیط حدید سازگار شود.

نحوه تعویض خاک گلدان در منزل

تعویض صحیح گلدان نیاز به رعایت چند مرحله دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

پرکردن گلدان با خاک جدید

برای رشد گیاهان آپارتمانی، به هیچ عنوان از خاک باغچه استفاده نکنید؛ چرا که این خاک حاوی کرم، حشرات و بیماری‌های قارچی است؛ در نتیجه با توجه به اینکه شرایط گیاهان آپارتمانی با گیاهانی که در فضای آزاد قرار دارند متفاوت است، انتقال این مواد می‌تواند باعث از بین رفتن گیاه شما شود.

وارونه کردن گلدان

هنگام تعویض گلدان، به این نکته توجه داشته باشید که حتما خاک اطراف ریشه باید حفظ شود؛ به همین دلیل گلدان را به آرامی برعکس کرده و لبه آن را به زمین بکوبید تا خاک اطراف ریشه خالی شود؛ اگر ریشه دچار پیچ خوردگی شده، با دست یا یک چاقوی تیز ریشه‌ها را از هم باز کرده و سپس بکارید.

تعویض گلدان

بهترین زمان آبیاری بعد از تعویض گلدان

در این مرحله گیاه را در وسط گلدان قرار داده و اطراف آن را با خاک پر کنید؛ سپس بعد از تعویض گلدان ، آنقدر به گیاه آب دهید تا از سوراخ کف گلدان خارج شود. دقت کنید اینکار فقط برای بعد از تعویض گلدان و تنها برای بار اول است و در دفعات بعد نباید به این مقدار آبیاری کنید؛ در نهایت گلدان جدید را به مدت 2 الی 3 روز در سایه قرار دهید و بعد از چند روز گلدان را به مکانی با نور غیرمستقیم منتقل کنید.

در نهایت در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای آبیاری گیاهان، صبح زود یا در زمانی که هوا کمی خنک‌تر است، می‌باشد. آبیاری در این زمان‌ها به گیاه اجازه می‌دهد تا آب را بهتر جذب کند و از گرما و تبخیر آب در آن‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 1063

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…