۵ راهکار ساده و معجزه‌آسا برای درمان استرس شدید

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
استرس و اضطراب از عوارض زندگی در دنیای مدرن است. در این مطلب با ۵ راهکار ساده برای درمان استرس شدید آشنا می‌شوید که به طرز اعجازآوری موثر هستند.
راهکارهای ساده برای درمان استرس شدید

استرس یک احساس معمولی و ضروری است و مانند موتور محرک انسان در مواقع بحرانی عمل می‌کند. اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که بدون دلیل و به صورت مداوم، احساس استرس و اضطراب داشته باشیم. در این مطلب از دلتامگ، ۵ راهکار ساده برای درمان اضطراب و استرس شدید ارائه شده است.

راهکارهای ساده برای درمان استرس شدید

افرادی که بدون دلیل مشخصی همواره احساس بی‌قراری دارند و استرس شدیدی را تحمل می‌کنند، بهتر است با یک پزشک متخصص در ارتباط باشند. اما ما در اینجا ۵ راهکار ساده را برای درمان استرس شدید ارائه می‌دهیم که برای برخی از افراد کارگشا هستند.

راهکارهای ساده برای درمان استرس شدید

طبیعت گردی

دور شدن انسان‌ها از طبیعت در عصر مدرن، مشکلات متعددی را ایجاد کرده است. اضطراب، افسردگی و تشویش‌های ذهنی از جمله تبعات زندگی در شهرهای امروزی است. پیشنهاد ما این است که برای گشتن در طبیعت زمان‌هایی را تعیین کنید و ترس‌های وجودی و اضطراب خود را به این وسیله کاهش دهید.

همچنین گشتن در طبیعت باعث می‌شود که به اجبار تحرک بیشتری داشته باشیم و این موضوع در آرامش ذهن و اعصاب ما آثار بسیار مثبتی بر جا می‌گذارد. گشتن در طبیعت باعث ترشح هورمون شادی در بدن می شود و از این نظر برای درمان استرس شدید بسیار مفید است.

راهکارهای ساده برای درمان استرس شدید

زمانی را برای خلوت خود اختصاص دهید

شلوغی زندگی روزمره و ارتباط بسیار با آدم‌ها گاهی ما را از نظر روانی فرسوده می‌کند و باعث می‌شود تنش و اضطراب شدیدی را تجربه کنیم. لازم است زمان‌هایی را برای خلوت و فراغت تنهایی در نظر بگیریم. پیاده‌روی، تماشای فیلم، موزه گردی و … از جمله فعالیت‌هایی است که به تنهایی هم می‌توانند بسیار لذت‌بخش باشند. اگر لذت بردن در تنهایی را یاد بگیریم، کمتر دچار ترس و اضطراب می‌شویم و روابط سالم‌تری را برای خود می‌سازیم.

فعالیت‌های بی‌اهمیت را حذف کنید

گاهی برای خود وظایف بی‌اهمیت و آزاردهنده‌ای را تعیین می‌کنیم و همین کارها باعث می‌شوند که اضطراب و استرس شدیدی داشته باشیم. روی هم ماندن کارهای نیمه‌کاره ذهن ما را شلخته و شلوغ می‌کند و به همین خاطر نمی‌توانیم روی یک کار تمرکز داشته باشیم. عقب افتادن کارهای مهم نیز به استرس بیشتر ما دامن می‌زند. برای همین ببینید انجام چه کارهایی بی‌اهمیت است و وقت زیادی را از شما می‌گیرد. برای مثال شاید لازم نباشد هر روز وقت زیادی را برای خواندن ایمیل‌ها صرف کنید و به جای آن این کار را بین روزهای خالی‌تر هفته پخش کنید. از این رو یکی از راهکارهای موثر برای درمان استرس شدید، حذف کارهای بی‌اهمیت است.

مطلب پیشنهادی:  آرامگاه خیام؛ بنایی استوار از هنر و معماری و ستاره‌شناسی!

راهکارهای ساده برای درمان استرس شدید

برنامه‌ریزی داشته باشید

نظم دادن به زندگی باعث می‌شود که کمتر دچار تشویش و اضطراب شویم. محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند که افراد منظم و با برنامه، از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند. البته اگر از کمال‌گرایی فاکتور بگیریم و متوجه آثار مخرب این ویژگی اخلاقی باشیم.

برنامه‌ریزی باعث می‌شود که با تمرکز بیشتری کارهای روزانه را انجام دهیم و با دقت آن‌ها را به اتمام برسانیم. وقتی کارهای ما مطابق برنامه و منظم انجام شود، کمتر دچار اضطراب و می‌شویم؛ از این نظر می‌تواند یک راهکار موثر برای درمان استرس شدید باشد.

به راحتی نه بگویید

گاهی اوقات ترس از نه گفتن، باعث می‌شود که وظایفی را بیش از حد توان خود بر عهده بگیریم و همین امر باعث استرس و اضطراب شدید می‌شود. اگر نه گفتن در زمان مناسب را بیاموزیم، بهتر می‌توانیم امور را تحت کنترل خود دربیاوریم و آرامش بیشتری را برای خود می‌خریم.

ترس از نه گفتن اغلب به دلیل احساس شرم یا گناه است. ما می‌ترسیم که با نه گفتن دیگران را از خود دور کنیم. در حالی که این ترسی کاذب است و بیشتر می‌تواند نشانه عزت نفس پایین باشد. اگر با دلیل منطقی به دیگران بگویید که قادر به انجام کارهای آن‌ها نیستید، از دست شما ناراحت نخواهند شد. یادگیری نه گفتن، راهکاری بسیار موثر برای درمان استرس شدید است.

راهکارهای ساده برای درمان استرس شدید

سخن پایانی

استرس و اضطراب به جزئی جدانشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. اما برای برخی از افراد، این مشکلات به شکل مزمن درآمده و جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها را درگیر می‌کند. در این شرایط مراجعه به پزشک بهترین گزینه است. اما راهکارهایی که در این مطلب ارائه شده است، تا حد زیادی برای درمان استرس شدید موثر هستند.

تعداد کلمات مطلب: 689

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…