هنگام نوشتن قولنامه خودرو به این موارد دقت کنید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نوشتن قولنامه خودروی دست دوم به همان‌اندازه که رایج بوده، دارای ابهامات فراوان است. بنابراین افراد باید از این موارد اطلاع داشته باشند.
نکات مهم هنگام نوشتن قولنامه خودرو

نوشتن قولنامه خودرو دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ بنابراین افراد باید به آن توجه لازم داشته باشند. همچنین سؤالات بسیاری پیرامون این موضوع وجود دارد. برای مثال برخی از افراد می‌پرسند «آیا قولنامه خودرو اعتبار قانونی دارد؟» همراه دلتامگ باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

نکات مهم هنگام نوشتن قولنامه خودرو

در ادامه به چند مورد از نکات مهمی که افراد هنگام خرید خودرو باید به آن توجه داشته باشند را آورده‌ایم:

 تنظیم سند خودرو

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید خودرو باید دقت کنید موضوع تنظیم سند خودرو است. در بسیاری موارد، افراد به دلیل ناآگاهی از مطالب حقوقی دست به اقداماتی می‌زنند که ممکن است قابل‌جبران نباشد.

این نکته را مدنظر قرار دهید که تنظیم سند را با کمک یک مشاور حقوقی و به‌صورت دقیق انجام دهید تا همه نکات لازم را در قرارداد لحاظ کنید. همچنین حقوق اولیه خودتان را بشناسید و نسبت به آن هوشیار باشید. آگاهی به این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کند.

اولین نکته در تنظیم سند، موضوع نوشتن قولنامه خودرو است. سعی کنید به‌جای گرفتن وکالت از طرف مقابل، مبایعه‌نامه تنظیم کرده و همه موارد ضروری را در آن لحاظ کنید.

دررابطه‌با برگ سبز سند باید بگوییم که برگ سبز، سند صادره توسط پلیس طبق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، یک سند رسمی است؛ سند رسمی، سندی است که در دفاتر اسناد رسمی یا توسط مراجع صلاحیت‌دار در حوزه صلاحیت خودشان صادر می‌شود. کل مجموعه دستگاه قضایی، رسمی بودن برگ سبز خودرو را به‌عنوان سند خودرو، تأیید کردند.

 تنظیم سند خودرو

نکات مهم هنگام نوشتن قولنامه خودرو مثل مالکیت خودرو

باتوجه‌به اینکه تمامی مدارک فروشنده و خریدار در پروسه انتقال سند بررسی می‌شود؛ اما بهتر است که قبل از هر کاری اصالت اسناد خودرو را یک با دیگر خودتان بررسی کنید. البته یکی دیگر از موضوعات مهم علاوه بر مالکیت خودرو، موضوع اهلیت طرف مقابل در معامله است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی:  بررسی قانون جدید ارث زن از شوهر

دقت در نحوه نوشتن قولنامه خودرو

در این قسمت به نحوه نوشتن قولنامه خودرو می‌پردازیم. قولنامه در مرحله اول برای مشخص‌شدن کلیات قرارداد نوشته می‌شود و باید دقت بسیاری روی آن انجام شود.

شاید اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که طرفین باید حتماً خوشان طرف قرارداد بوده یا وکالت‌نامه رسمی از فروشنده در اختیار داشته باشند.

در برخی مواقع فروشنده کار را به فرد دیگری می‌سپارد و خودش در انجام مراحل کار حاضر نمی‌شود. دقت کنید که اگر طرف فروشنده در تنظیم قولنامه حضور ندارد، فردی طرف معامله شما باشد که وکالت رسمی از فروشنده داشته باشد.

دقت در نحوه نوشتن قولنامه خودرو

درعین‌حال، باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که مشخصات طرفین باید به‌صورت دقیق نوشته و کارت ملی دو طرف هنگام نوشتن قولنامه ارائه شود. همچنین شماره شاسی و پلاک باید الزاماً در قولنامه قید شود. بهتر است رقمی برای خسارت در تأخیر یا عدم پرداخت مشخص کنید تا در صورت لزوم، از آن استفاده کنید.

مورد دیگری که باید در قولنامه بیان شود، ساعت و روز مراجعه به دفترخانه و نوشتن شماره دفترخانه مربوطه است که باید به‌صورت دقیق درج شود.

تعداد کلمات مطلب: 502

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…