درس خواندن در خانه مفیدتر است یا کتابخانه؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
محیط مطالعه باید از فاکتورهای مناسبی برخوردار باشد تا بهترین بازدهی را برای یادگیری شما به ارمغان بیاورد. درس خواندن در خانه ممکن است گزینه مناسبی برای همه افراد نباشد.
درس خواندن در خانه

برای کسانی‌که به دنبال کسب موفقیت‌های تحصیلی هستند یکی از مهم ترین چالش‌ها انتخاب محلی مناسب برای درس خواندن است. مطالعه در کتابخانه به جای درس خواندن در خانه از طرفداران بیشتری برخوردار است. اما بهترین مکان برای درس خواندن کجاست؟ با ما در دلتامگ همراه باشید تا جزئیات بیشتری درباره مناسب‌ترین مکان برای درس خواندن بدانید.

درس خواندن در کتابخانه

آیا درس خواندن در خانه به اندازه مطالعه در کتابخانه در پیشرفت تحصیلی موثر خواهد بود؟ محیط مطالعه نقش بسیار مهمی در درک ما از مطالب و به یاد سپردن آن‌ها دارد. یکی از سوالات همیشگی کسانی‌که در خانواده‌های پر جمعیت زندگی می‌کنند این است که چگونه در شلوغی درس بخوانیم ؟

مدارس غیر حضوری در دوران پاندمی چالش مهمی پیش روی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها قرار داد. برای مدتی طولانی بهترین روش درس خواندن در خانه به دور از فضای مدرسه معضل بسیاری از خانواده‌ها بود. اما امروز که از دوران پاندمی عبور کرده‌ایم این سوال همچنان پابرجاست که بهترین مکان برای مطالعه خانه است یا کتابخانه؟

محیط مطالعه

بهترین روش های درس خواندن

برای داشتن اطلاعات کافی درباره محیط مطالعه مناسب و پاسخ به سوال درس خواندن در خانه مناسب‌تر است یا درس خواندن در کتابخانه ابتدا باید درباره بهترین روش‌های درس خواندن بهتر بدانیم. در ادامه چند روش کلی برای بهبود فرایند درس خواندن ذکر شده است:

  1. برنامه‌ریزی و مدیریت زمان: قبل از شروع درس خواندن، یک برنامه‌ریزی موثر انجام دهید و زمان‌های مناسب را برای درس خواندن تخصیص دهید. سپس با رعایت زمان‌بندی، به طور منظم و مداوم درس بخوانید.
  2. ایجاد محیط مناسب: فضایی را برای درس خواندن انتخاب کنید که آرامش و خلوت داشته باشد. محیطی که از مزاحمت‌ها و اشغال‌کننده‌ها دور باشد و میزان تمرکز و توجه شما را افزایش دهد.
  3. تکنیک‌های یادگیری موثر: از تکنیک‌های موثر یادگیری مانند گلوسر، تکنیک پومودورو و تمرین‌های فعالانه مانند سؤال و پاسخ، توضیح به دیگران و تدریس به خودتان استفاده کنید.
  4. یادداشت‌برداری مؤثر: هنگام درس خواندن، یادداشت‌های خوبی بردارید. از نوشتن خلاصه‌ای از مطالب، تمرین حل شده و نکات کلیدی استفاده کنید. این کار به شما در بهتر به خاطر سپردن و فهم مفاهیم کمک می‌کند.
  5. تعامل فعال با مطالب: هنگام درس خواندن، به محتوا تعامل فعال داشته باشید. سوال بپرسید، تمرین‌ها را حل کنید و مطالب را با تجسم و تصویرسازی درک کنید.
  6. تکرار و بازخوانی: برای تثبیت مطالب، تکرار و بازخوانی را به روشی موثر انجام دهید. می‌توانید بازنویسی مطالب، حل تمرین‌ها یا تمرین‌های خودآزمایی انجام دهید.
  7. استفاده از منابع متنوع: برای بهترین درک مطالب، از منابع متنوع مثل کتاب‌ها، مقالات، ویدئوها و منابع آنلاین استفاده کنید. این کمک می‌کند تا مطالب را از زوایای مختلف درک کنید.
  8. استراحت مناسب: هنگام درس خواندن در خانه، می‌توانید به خودتان استراحت‌های منظم بدهید. استراحت‌های کوتاه بین جلسات مطالعه، ورزش و فعالیت‌های آرامش‌بخش می‌تواند انرژی و تمرکز شما را افزایش دهد. اما در صورتی که در کتابخانه مطالعه می‌کنید این آزادی عمل برای شما کمتر خواهد بود.
  9. همکاری و گروه‌بندی: در صورت امکان، با دیگران همکاری کنید و در گروه‌های مطالعه شرکت کنید. این می‌تواند برای یادگیری مفیدتر، حل مشکلات و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مفید با همکارانتان مفید باشد.
مطلب پیشنهادی:  آدم‌های دوست داشتنی ذاتا این 8 رفتار را دارند

همچنین، همواره در درس خواندن خود از روش‌ها و استراتژی‌هایی که برای شما بهتر کار می‌کنند، استفاده کنید و به تجربه شخصی خود اعتماد کنید. هر فرد بهترین روش‌ها و محیط‌های درس خواندن خود را متوجه می‌شود.

نور مناسب برای درس خواندن در خانه

 

ویژگی‌های فضای مناسب برای درس خواندن

برای درس خواندن بهتر، می‌توانید از فضایی با ویژگی‌های زیر استفاده کنید:

1. آرامش و سکوت

فضایی را برگزینید که آرامش و سکوت در آن وجود داشته باشد. اجتناب از محیط‌های پر سر و صدا و مزاحم به شما کمک می‌کند تا تمرکز و توجه خود را به درس معطوف کنید. اگر مجبور به درس خواندن در خانه پر سر و صدا هستید کتابخانه انتخابی مناسب برای شما خواهد بود.

2. نور مناسب

تأمین نور مناسب در فضای درس خواندن بسیار مهم است. از نور طبیعی استفاده کنید و در صورت نیاز از نور مصنوعی مناسب استفاده کنید تا به خواندن و فهم مطالب کمک کند.

3. آراستگی و نظم

فضای تمیز و آراسته می‌تواند بر تمرکز و انسجام شما تأثیرگذار باشد. میز و صندلی مرتب، کتب درسی منظم قرار داده شده و فضایی منظم و آراسته احساس تمرکز بیشتری را در شما ایجاد خواهد کرد.

با توجه به نیازها و سلایق شما، ممکن است ویژگی‌های دیگری برای فضای مناسب برای درس خواندن داشته باشید. برای بهترین نتیجه، به تجربه شخصی خود اعتماد کنید و فضایی را انتخاب کنید که بهترین شرایط را برای یادگیری و تمرکز شما فراهم کند.

نتیجه‌گیری

با توجه به نکات ذکر شده در بالا برای به دست آوردن بیشترین بازده، محیط مطالعه  متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید. اگر علاقه‌مند به شرکت در گروه‌های مشارکتی برای درس خواندن هستید، کتابخانه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود و در غیر اینصورت  درس خواندن در خانه ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد.

پیشنهاد مطالعه: ۴ روش برای تقویت حافظه و تمرکز را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 813

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…