فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به بررسی‌های صورت گرفته درباره قیمت مسکن، شاهد آن هستیم که در دوماه اخیر قیمت ملک در این بازار 15/4 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر فاکتورهای تاثیرگذار مانند نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و غیره سبب می‌شود گرانی در بازار مسکن ادامه‌دار باشد.
روند بازار مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، بررسی روند بازار مسکن از سال 1380 تا امروز و همچنین پیش‌بینی وضعیت مسکن در ماه‌های آینده نشان دهنده این است که بازار مسکن شاهد پنج دوره رکود و رونق بوده. به گونه‌ای که در اواخر دهه 90، دو رشد پیاپی را تجربه کرده است. رشد بالا و ناگهانی قیمت، ممکن است نتیجه عکس نیز داشته باشد به طوری که می‌تواند بازار مسکن را وارد یک رکود بلند مدت کند. همین امر سبب می‌شود قیمت اجاره و خرید خانه رشد چشم‌گیری داشته باشد.

روند بازار مسکن

چه عواملی بر قیمت مسکن تاثیر‌گذار است؟

چنانچه الگوی مسکن در بیست سال گذشته را بررسی کنیم، به این نتیجه دست می‌یابیم که عواملی مانند تورم، قیمت زمین، تورم انتظاری، قیمت دلار، قیمت مصالح ساختمانی و سیاست انبساط پولی نقش بسزایی در شرایط فعلی روند بازار مسکن دارند. تاثیر این عوامل بر قیمت مسکن همیشه جنبه منفی ندارد به گونه‌ای که در دهه 80 سیاست‌های انبساط پولی و افزایش درآمدهای نفتی موجب شد تا نقدینگی افزایش یابد در نتیجه بازار مسکن رونق چشم‌گیری داشت. این رونق بازار دوام چندانی نداشت، چرا که در دهه 90 تورم بالا و افزایش ناگهانی نرخ دلار سبب شد قیمت مسکن به طور ناگهانی بالا رود.

مقاله مرتبط:

«بررسی بازار مسکن در دو سال متوالی»

روند بازار مسکن

چگونه می‌توان قیمت مسکن را کنترل کرد؟

در صورتی که نرخ ارز کنترل شود و بازار مسکن نیز رفتاری مانند دو دهه قبل داشته باشد، در این شرایط می‌توان امیدوار بود که گرانی مصالح ساختمانی و نحوه ساخت و ساز مسکن نمی‌تواند بر قیمت آن تاثیر‌گذار باشد. در نتیجه با ادامه این روند، سازندگان نیز حاشیه سود خود را پایین آورده و موجب می‌شود قیمت مسکن در تلاطمی که شاهد آن بودیم قرار نگیرد.

مطلب پیشنهادی:  رئیس اتحادیه املاک از وزیر خواستار ارائه مستندات معاملات صوری شد

با توجه به اینکه کشور ما به بازار مسکن نگاه سرمایه‌ای دارد، همین امر سبب می‌شود تا مسائل بین‌المللی و سیاسی تاثیر بسزایی بر قیمت مسکن داشته باشد. برای مثال همان‌گونه که با احیای برجام، احتمال کاهش قیمت در بازار ارز و طلا وجود دارد، بازار مسکن را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

محسن فلکی کارشناس مسکن معتقد است: اگرچه احیای برجام می‌تواند باعث کاهش قیمت دلار و طلا شود، اما تاثیری بر قیمت مسکن ندارد و ما تاکنون سابقه ارزان شدن مسکن در کشور را نداشته‌ایم.

نتیجه‌گیری: در صورتی که بازار مسکن از یک جامعه آماری صحیحی برخوردار باشد، می‌توان امیدوار بود که بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌های اشتباه تاثیری بر قیمت مسکن نداشته باشد.

پیشنهاد مطالعه:

«تورم عمومی بر قیمت مسکن پیشی گرفت»

تعداد کلمات مطلب: 408

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی درخصوص املاک واقع در حوزه شهر و حریم …