حرف زدن با خود چه فوایدی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حتما برایتان پیش آمده که در مواقعی که خوشحال هستید یا ناراحت، با خودتان صحبت کنید و برخی بر این باورند که این یک مشکل روانی است، در صورتی که مزایای بسیاری را به همراه دارد.
حرف زدن با خود

حرف زدن با خود، مساله بسیار رایجی است و حتی بسیاری از افراد بزرگسال، با صدای بلند با خود صحبت می‌کنند. این اتفاق می‌تواند به دلیل تنهایی یا از استرس و خوشحالی باشد و اگر در خلوت‌تان با خودتان صحبت می‌کنید، تنها نیستید و به عنوان یک مشکل روانی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه می‌تواند مفید هم باشد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا به بررسی دلایل و فواید حرف زدن با خود بپردازیم.

بررسی علل حرف زدن با خود

آیا تا به حال شده که با خودتان حرف بزنید؟ قطعا برای همه ما پیش آمده که در برخی موقعیت‌ها، با صدای بلند با خود صحبت کنیم که البته این حالت در برخی بیشتر از دیگران دیده می‌شود. حرف زدن با خود، یک مشکل روانی نیست و حتی شما با این کار می‌توانید تمرکز بیشتری بر روی کارهای‌تان پیدا کنید. اما چه دلایلی باعث می‌شوند تا با خودمان حرف بزنیم؟

حرف زدن با خود

  • عمدتا حرف زدن با خود در افرادی دیده می‌شود که بیشتر تایم خود را تنها هستند و تمایل کمتری به حرف زدن با دیگران دارند.
  • برخی افراد نیز در شرایط استرس زا و یا زمانی که دچار آسیب روانی می‌شوند، بیشتر با خودشان صحبت می‌کنند.

صحبت کردن با خود می‌تواند انتقادی و یا تشویقی باشد و در برخی موارد می‌تواند شامل یادآوری انجام کاری باشد. حتی برخی مواقع دیده می‌شود افرادی که به طور مثال قصد سخنرانی در یک جمع را دارند، با صدای بلند با خودشان صحبت می‌کنند، از میزان استرس و اضطراب‌شان کاسته می‌شود که این مدل خودگویی حتی می‌تواند انگیزشی هم باشد.

در صورتی که این حالت با افسردگی و اضطراب همراه باشد، بهتر است مورد بررسی قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی:  سفر در شهریور کجا بریم؟

فواید حرف زدن با خود

به طور کلی، تحقیقات نشان می‌دهند که حرف زدن با خود به حالت انتقادی، تشویقی و انگیزشی چه مثبت و چه منفی می‌تواند مفید باشد و به بهبود عملکرد شما کمک کند. از جمله فواید خودگویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بهبود تمرکز و حافظه

حرف زدن با خود در تنهایی می‌تواند میزان تمرکز شما را بالا ببرد و کارهایی که قرار است انجام دهید را به خاطر بسپارید. به طور مثال، اگر برای خرید به سوپر مارکت مراجعه می‌کنید، صحبت کردن با خودتان کمک میک‌ند تا اقلام مورد نیازتان را راحت‌تر پیدا کنید.

حرف زدن با خود

  1. تقویت انگیزه

گفت و گو با خود می‌تواند انگیزه شما برای انجام کارها را بیشتر کند، به خصوص اگر از جملات انگیزشی و مثبت استفاده کنید و آن‌ها را با صدای بلند تکرار کنید، اعتماد به نفس‌تان بالا می‌رود و کار را با انگیزه بیشتری انجام خواهید داد.

  1. حل مساله

زمانی که با خودتان حرف می‌زنید، می‌توانید به افکارتان نظم دهید، روند پیشرفت خود را مورد بررسی قرار دهید و یا بتوانید روی مشکلات‌تان متمرکز شوید، گزینه‌ها و راه حل‌های موجود را بررسی کرده و مشکل را با تمرکز بیشتری حل کنید.

  1. کاهش استرس

بسیاری از افرادی که با خودشان حرف می‌زنند، می‌توانند از این کار برای کنترل احساسات خود استفاده کنند و آرامش پیدا کنند.

 

تعداد کلمات مطلب: 491

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

خانه اپرای سیدنی با معماری شگفت‌انگیز

خانه اپرای سیدنی، سازه شگفت‌انگیزی است که در سال ۱۹۷۳ ساخته شده و معماری بسیار بی‌ظیری دار…