آیا پشت بام آپارتمان در اختیار آخرین طبقه است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با پیشرفت جوامع بشری اکثر افراد در آپارتمان زندگی کرده و از خانه‌های سنتی فاصله گرفته‌اند. آپارتمان‌نشینی چالش‌های خاص خودش را دارد.
پشت بام آپارتمان

آگاهی از قوانین پشت بام آپارتمان راهگشای تمام افراد ساکن در یک ساختمان است. سؤالات مختلفی پیرامون پشت بام یک آپارتمان نظیر آیا پشت‌بام در اختیار آخرین طبقه است؟ آیا پشت‌بام می‌تواند اختصاصی باشد؟ پشت‌بام جزو فضاهای مشاع به‌حساب می‌آید؟ هزینه تعمیرات پشت‌بام به چه عهده چه کسی است؟ مطرح می‌شود که ما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم آن‌ها را برایتان توضیح دهیم.

قوانین پشت بام آپارتمان

پشت‌بام به‌صورت قانونی جزو فضاهای مشاع بوده و به همین دلیل قوانین خاصی برای استفاده از پشت بام آپارتمان در نظر گرفته شده است. البته گاهی با واژه پشت‌بام اختصاصی روبه‌رو به هستیم. منظور از پشت‌بام اختصاصی چیست؟

در حقیقت گاهی بنا بر شرایط خاصی، پشت بام آپارتمان به‌صورت اختصاصی در سند به نام طبقه آخر ثبت می‌شود. البته این موضوع خیلی رایج نبوده و در اکثر مواقع پشت‌بام به‌صورت اختصاصی در اختیار تمام ساکنین قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر به‌صورت اختصاصی پشت‌بام در سند واحد آخر ذکر شده باشد، این واحد می‌تواند از آن استفاده شخصی و اختصاصی کند.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که هرگونه استفاده شخصی از پشت‌بامی که مشاع باشد، ممنوع است. به‌عنوان‌مثال هیچ یک از واحدها اجازه شستشوی فرش روی پشت‌بام را ندارند.

همچنین پاگرد آخر که به پشت‌بام منتهی می‌شود نیز جزو مشاعات ساختمان به‌حساب می‌آید؛ بنابراین طبقات آخر اجازه تصرف این پاگرد را ندارند.

قوانین پشت بام آپارتمان

همچنین استفاده از فضاهای اضافی پشت‌بام مثل اتاقک آسانسور برای مقاصد شخصی غیرقانونی است. به‌عبارت‌دیگر نمی‌توان از این اتاقک به‌عنوان انباری اختصاصی یکی از واحدها استفاده کرد.

البته قراردادن وسایل مربوط به ساختمان مثل وسایل نظافت در این اتاقک بدون اشکال است. در ضمن یادتان باشد زمانی که مشکلی برای پشت‌بام به وجود بیاید، طبقات پایینی نمی‌توانند از پرداخت هزینه‌های مربوط به آن سرباز بزنند و آن را بر دوش طبقه آخر بیندازند. هزینه تعمیرات پشت‌بام باید از هزینه شارژ ساختمان پرداخت شود.

مطلب پیشنهادی:  قوانین و مقررات بالکن در آپارتمان‌‌ها

قانون پشت‌بام اختصاصی

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم اگر در سند مالکیت خانه قید شده باشد که این واحد می‌تواند به‌صورت اختصاصی از پشت‌بام استفاده کند، مثل خانه او، پشت‌بام نیز در اختیارش قرار گرفته و این موضوع به این معنی است که فرد می‌تواند اجازه ورود هر کسی را به پشت‌بام ندهد.

واحدهای دیگر نیز حتی اجازه گذاشتن کولر و… را نیز بر روی پشت بام آپارتمان ندارند. در برج‌های بزرگ و در واحدهای پنت هوس گاهی پشت بام آپارتمان به‌صورت اختصاصی در سند یکی از واحدها انتقال پیدا می‌کند.

قانون کلید پشت بام در آپارتمان

قانون کلید پشت بام در آپارتمان

شاید در بسیاری از مواقع دیده باشید که مدیر ساختمان درب پشت بام آپارتمان را قفل کرده و کلید آن را دست خود نگه دارد. نکته مهمی که باید بدانید آن است که این موضوع از نظر قانونی خلاف به‌حساب می‌آید.

پشت‌بام یک فضای عمومی و مشاع است و تمام ساکنین اعم از مستأجر و مالک حق استفاده از آن را به یک اندازه دارند. درصورتی‌که درخواست کلید کنید و مدیر ساختمان از ارائه کلید ممانعت کند، شما می‌توانید از او شکایت کنید.

البته گاهی به دلیل ندادن شارژ ساختمان و هزینه‌های مرتبط به پشت‌بام، این حق به مدیر ساختمان داده می‌شود که ساکن خاطی را از امکانات مشاع منع کند.

تعداد کلمات مطلب: 513

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…