قوانین اجاره خانه در سال 1402

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای آگاهی از به روزترین اخبار در حوزه سقف اجاره بها و دریافت تسهیلات مسکن، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
قوانین اجاره خانه

یکی از مهم‌ترین دغدغه مستاجران هنگام اجاره خانه و یا تمدید قرارداد، میزان پرداختی اجاره‌بها است؛ چرا که بسیاری از افراد اطلاعات کافی درباره قوانین اجاره خانه در سال جدید را ندارند. به همین منظور در این مطلب از دلتامگ قصد داریم درباره قانون افزایش اجاره بها و نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402 اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​

در سال گذشته دولت برای رفاه حال مستاجران، تصمیم به پرداخت وام ودیعه مسکن گرفت؛ ثبت نام وام ودذیعه مسکن 14302 مانند سال گذشته از طریق سامانه tem.mrud.ir انجام می‌گیرد؛ اما مهم‌ترین سوال که ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند این است که آیا این وام به همه مستاجران تعلق می‌گیرد؛ برای آگاهی از شرایط دریافت وام با ما همراه باشید.

با توجه به اینکه بودجه دولت برای پرداخت وام بسیار محدود است، در نتیجه اولویت پرداخت با مستاجرانی است که متاهل باشند، بر اساس شرایط اعلام شده از سوی وزارت راه و شهر سازی، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن، مانند متقاضی ثبت نام طرح جهش تولید مسکن، باید متاهل یا  سرپرست خانوار باشد. در نتیجه تسهیلات اجاره خانه سال ۱۴۰۲ به افراد مجردی که سرپرست خانواده نیستند، تعلق نمی‌گیرد. اما لازم به ذکر است که در این قانون مانند سایر قانون‌ها استثناهایی وجود دارد و به افراد مجردی که شرایط زیر را دارا باشند نیز، وام مسکن تعلق می‌گیرد.

  • زنان مجرد بالای 35 سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست می‌باشند.
  • مردانی که سابقا، سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد می‌باشند.

قوانین اجاره خانه

 قوانین اجاره خانه برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​

متقاضی دریافت وام مسکن، برای اینکه ثبتنام آن ازسوی وزارت راه و شهرسازی مورد تایید قرار گیرد، لازم است اجاره نامه خود را در سایت tem.mrud.ir بارگذاری کند؛ قوانین اجاره خانه باید به شرح زیر باشد:

  • اجاره نامه به طور رسمی تنظیم شده باشد. (یعنی در دفتر اسناد رسمی و توسط سردفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد.)
  • اجار ه نامه در سامانه ایران املاک iranamlaak.ir ثبت شده و کد رهگیری از این سایت دریافت کرده باشد.
مطلب پیشنهادی:  مناطق ارزان قیمت خرید خانه در غرب تهران

قوانین اجاره خانه

توجه به زمان عقد قرار داد از قوانین اجاره خانه 1402

برای دریافت وام مسکن تنها قوانین ذکر شده لازم نیست، در قانون جدید اجاره خانه، زمان عقد قرارداد اجاره نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است

بر اساس اعلام وزارت راه و شهر سازی در سال قبل، برای اینکه ثبت نام متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن، مورد موافقت قرار گیرد و وی جهت دریافت تسهیلات اجاره خانه سال 1402 معرفی گردد، لازم است که قرارداد اجاره او، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن، منعقد شده باشد. بنابراین چنانچه زمان انعقاد قرار داد اجاره ارائه شده، مربوط به بعد از این بازه زمانی باشد، متقاضی شرایط لازم را برای ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402 ندارد.

حداکثر افزایش اجاره بها در سال 1402

دولت در جلسه‌ای که در شورای عالی مسکن برای بهبود در وضعیت و ساماندهی بازار اجاره با حضور رئیس جمهور برگزار کرد، نرخ اجاره بها در شهر تهران ۲۵درصد و در سایر شهرها ۲۰ در صد اعلام کرد که با تصویب سقف اجاره بها، به طور قطع شاهد ایجاد آرامش در بازار اجاره خواهیم بود.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت اجاره نامه رسمی، بنگاهی و دستی

تعداد کلمات مطلب: 533

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی درخصوص املاک واقع در حوزه شهر و حریم …