همه چیز درمورد جعل سند ملکی

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وفق ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی در مورد جعل سند ملکی، هر شخص در اسناد و نوشته‌های غیر رسمی جعل کند یا از سند مجعول استفاده کند، علاوه بر جبران خسارت، به حبس از شش ماه تا دو سال یا پرداخت سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
جعل

جعل سند ملکی از آن دسته از جرائمی است که قانون‌گذار در قوانین جزائی کشور نسبت به آن جرم‌انگاری نموده است. این جرم در دسته جرائم غیرقابل گذشت قرار می‌گیرد چراکه توابع آن مشمول جنبه عمومی جرم است. این نکات مهم در مورد اسناد جعلی در معاملات ملکی که به آن‌ها خواهیم پرداخت، از مواردی هستند که باید در هنگام معاملات در حوزه ملک به آن‌ها توجه شود.

برای آشنایی با نکات حقوقی در حیطه املاک و  کسب اطلاعات معاملاتی برای خرید آپارتمان با دلتا مگ همراه باشید.

برای ایجاد جعل سند ملکی می‌بایست ارکان و شروطی محقق شده باشد که بتوان گفت جعل در سند صورت گرفته است. یکی از این شرایط  تنظیم سند برخلاف واقع می‌باشد. مورد بعد این است که جعل‌کننده باید با داشتن نیت، اقدام به جعل امضا یا مهر نموده باشد. در نهایت اینکه در این اقدام‌ها، باید قابلیت و امکان ورود ضرر نیز موجود باشد.

ممکن است شخص دیگری سند را امضا کرده باشد و پس از آن علیه شما شکایت جعل و یا استفاده از سند مجعول را در دادسرا مطرح نماید. بنابراین اگرمجبور به دریافت سند از شخصی دیگری شدید که امضای پای آن سند، متعلق به دیگری است، موضوع تحویل آن‌را حتما صورتجلسه نمایید.

مقاله مرتبط :

«جرم جعل، نحوه اثبات و مجازات آن»

جعل اسناد ملکی

پیشگیری از جعل سند ملکی

برای جلوگیری از جعل سند، هر نوشته‌ای را که قصد دارید امضا کنید، حتما با دقت بخوانید و سپس امضا کنید. از نام و نام خانوادگی و اثر انگشت در کنار امضا در ذیل تمام قراردادها و اسناد خود استفاده نمایید. امضا می‌بایست در تمام صفحات عینا تکرار شود. از تحویل اسناد ملکی به دیگران حتی به نزدیکان خود خودداری نمایید.

مطلب پیشنهادی:  احتمال کاهش 15 درصدی قیمت مسکن

از نوشتن و امضای دست نوشته اجتناب کنند و جایی که دسترسی به دفاتر اسناد رسمی ندارید، در تنظیم سند عادی حتما دو نفر را شاهد بگیرید. دقت کنید اسناد ملکی باید در حضور شما تنظیم و امضا گردند.

جمع‌بندی:

اکثر دعاوی مربوط به جعل سند ملک، مربوط به اسناد به ظاهر ساده و دست‌نویس می‌باشد. چه بسیار افرادی که توانسته‌اند از این راه قانون را دور زده و برای خود املاکی را از طریق جعل به‌دست آورند. از آنجا که در این‌گونه اسناد، ادعای انکار و تردید بسیار است معمولا کار به ارجاع سند به کارشناس رسمی می‌رسد. لذا توصیه ما به شما این است که در مورد خرید ملک دقت بسیاری نمایید تا با اسناد جعلی مواجه نشوید.

پیشنهاد مطالعه :

«جعل اسناد ملکی چه مجازاتی دارد؟»

تعداد کلمات مطلب: 407

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

معرفی محله های تهران برای خرید آپارتمان + قیمت

تهران به عنوان پایتخت ایران، پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. به همین دلیل افراد زیادی متقاضی خر…