امروزه افراد زیادی اقدام به فروش ملک میکنند. فروش ملک کار پیچیدهای نیست و در صورت آگاهی از قوانین و یکسری نکات به راحتی انجامپذیر است. اما گاهی افراد به دلیل ناآگاهی یا کلاهبرداریهای متعدد، با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد. برای آشنایی بیشتر با این نکات با دلتا مگ همراه باشید.
فروش ملک
همانطور که گفته شد در فروش ملک نکاتی وجود دارد که توجه به آن لازم است. در ذیل به بخشی از این نکات اشاره خواهیم کرد:
- اولین مرحله اقدامات حقوقی پس از فروش ملک، مراجعه به دفترخانه قید شده در مبایعهنامه است. در این مرحله دفترخانه به فروشنده دو نامه برای مراجعه به اداره دارایی و شهرداری خواهد داد.
- اگر خریدار بخواهد وام بانکی دریافت کند، تعیین دفترخانه بر عهده بانک مربوطه است. فروشنده پس از اخذ معرفینامه بانک به دفترخانه مراجعه و نامههای مربوط به دارایی و شهرداری را دریافت میکند.
- اگر ملک اوقافی باشد برای فروش آن باید از اداره اوقاف مجوز فروش گرفت.
- در صورتی که خریدار در زمان مقرر در دفترخانه برای تنظیم سند حاضر نشد، فروشنده میتواند از دفترخانه صدور گواهی عدم حضور را درخواست کند.
- در صورتی که مدارک لازم برای تنظیم سند آماده شد میتوان با مراجعه به دفترخانه برای تنظیم سند اقدام کرد.
- فروشنده باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، برای گرفتن مفاصاحساب مراجعه و مدارکی از قبیل اصل سند و کارت ملی مالک و نامه دفترخانه را همراه داشته باشد. در صورتیکه برای گرفتن مفاصاحساب گواهی پایانکار نداشته باشد ملزم به دریافت پایانکار از شهرداری است که در حالت عادی یک تا دو روز زمان میبرد. هزینههایی که باید پرداخت شود شامل عوارض نوسازی و پسماند و آموزش و پرورش و … است.
دریافت مالیات
در این مرحله افراد باید به اداره مالیات مربوط به منطقه برای گرفتن مفاصاحساب مالیات مراجعه کنند. همچنین باید مدارکی از قبیل اصل سند مالکیت و بنچاق و پایانکار دارای اعتبار و در صورت نداشتن پایانکار، فیش عوارض همان سال و کپی کارت ملی خریدار و فروشنده و در صورت ورثهای بودن ملک، برگ انحصار وراثت و مالیات بر ارث را همراه داشته باشند.
مطالعه بیشتر: مطلب «چک تخلیه و نکات معاملاتی مربوط به آن» را در دلتا مگ بخوانید.