تفاوت متراژ ملک با مقدار توافق شده

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به دلیل آن که قیمت ملک بر اساس مساحت تعیین می‌شود، خریدار می‌تواند به نسبت کسری در متراژ ملک از مبلغ توافق شده در معامله کم کند و اگر مساحت ملک بیشتر از میزان مورد توافق بود، قیمت مازاد بر آن را بپردازد.
تفاوت متراژ ملک با مقدار توافق شده

زمانی که فرد اقدام به خرید ملک می‌کند، متراژ از موارد مهم برای محاسبه قیمت است. یعنی فروشنده ملک مربوطه، آن را با ابعاد مشخص و معین به خریداران پیشنهاد می‌دهد. ابعاد ملک جزو کلیدی‌ترین موضوعات مد نظر در انتخاب ملک است و نقش مهمی در جلب نظر خریداران دارد. پس باید در این زمینه دقت کافی داشت که مساحت ملک مورد نظر دقیق باشد. اما گاهی این برابری وجود نداشته و مساحت ذکر شده با مساحت واقعی تفاوت دارد. با دلتا مگ همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

ساخت ملک

حقوق و وظایف طرفین چیست؟

در اینجا باید دو حالت بررسی شود:

  • خانه یا آپارتمان، ساخته شده و آماده است.
  • ملک هنوز ساخته نشده و فرد باید پیش خرید کند.

در دو حالت بالا شرایط فرق می‌کند. در ذیل به شرح هر یک از حالات می‌پردازیم:

املاک ساخته شده

چون قیمت ملک بر اساس مقدار آن تعیین می‌شود، طبق قانون ثبت، خریدار می‌تواند به نسبت کسری در مقدار ملک، از ثمن معامله کم کند و اگر مقدار ملک بیشتر از میزان مورد توافق بود، قیمت مازاد بر آن را بر اساس ارزش مندرج در اولین سند انتقال و سایر هزینه‌های قانونی معامله به صندوق ثبت بپردازد و تقاضای اصلاح سند خود را بنماید.

مطلب پیشنهادی:  دولت به دنبال اخذ مالیات از درآمد اجاره بها

املاک ساخته شده

پیش فروش و پیش خرید آپارتمان

در مورد پیش فروش و پیش خرید ساختمان، قانون جداگانه‌ای به نام قانون پیش فروش آپارتمان‌ها تصویب شده است که برای حمایت از پیش خریدار می‌باشد. طبق این قانون، اگر اختلاف متراژ مندرج در قرارداد با صورت مجلس تفکیکی تا ۵ درصد باشد هیچ یک از طرفین حق فسخ معامله را ندارند. اما در صورتی که این اختلاف از 5 درصد بیشتر باشد، فقط پیش خریدار حق فسخ دارد؛ چه متراژ واقعی ملک کمتر باشد و چه بیشتر.

اگر مساحت واقعی از مقدار توافق شده کمتر باشد و پیش خریدار اقدام به فسخ قرارداد نکند، فروشنده باید قیمت روز ملک را به او بدهد. در صورتی که مقدار ملک از مقدار مورد توافق بیشتر باشد، خریدار باید قیمت مندرج در قرارداد پیش فروش را به فروشنده بپردازد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «تمدید قرارداد اجاره و نکات آن» از در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 357

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

معرفی محله های تهران برای خرید آپارتمان + قیمت

تهران به عنوان پایتخت ایران، پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. به همین دلیل افراد زیادی متقاضی خر…