قیمت تمام شده ساختمان 4 برابر می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهدی سلطان محمدی: اگر موج تورمی موجود در کشور مهار نشود، قیمت تمام شده ساختمان تا 3 سال آینده 4 برابر می‌شود.
طرح جهش تولید مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از یک کارشناس مسکن: در صورت مهار نشدن تورم احتمال افزایش قیمت تمام شده ساختمان تا 3 سال آینده تا مرز 4 برابر وجود دارد زیرا بر هزینه‌های ساخت مسکن تاثیر می‌گذارد.

سلطان محمدی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن اظهار داشت: واژه جهش جذاب و هیجان‌انگیز است اما در مباحث عملی این واژه چندان معنادار نیست و در واقع دامنه تغییرات تدریجی و آرام است.

وی افزود: واژه «جهش» برای طرح «مسکن مهر» استفاده شد و قرار براین بود که یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در سال ساخته شود اما متاسفانه از زمان شروع عملیاتی اجرایی ساخت این واحدها تقریبا هر سال حدود 700 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع یک میلیون و 400 هزار واحد مسکونی ساخته شد، گفت: چنین عملکردی بیانگر ساخت حدود 200 هزار واحد مسکونی در سال است به همین علت نمی‌توان انتظار افزایش 5 برابری ظرفیت ساخت مسکن در یک اقدام خارق‌العاده را داشت.

مطلب پیشنهادی:  نقش تعیین‌کننده دلالان، در تعیین قیمت مسکن مهر

سلطان محمدی با تاکید بر اینکه 360 هزار میلیارد تومان اعتبارات از سوی مجلس شورای اسلامی برای بخش مسکن در نظر گرفته شده، گفت: مساله اصلی تامین منابع است و این مقدار اعتبار آنطور که باید و شاید قابل پذیرش نیست.

وی تصریح کرد: با افزایش اعتبارات بخش مسکن اعتبارات بخش صنعت، کشاورزی و … کاهش می‌یابد. لذا راهی جز متوصل شدن به بانک مرکزی وجود ندارد و نتیجه آن هم تورم خواهد بود.

این کارشناس یادآور شد: هزینه‌های مصالح ساخت مسکن نسبت به سال گذشته در بتن 10 برابر در آرماتور 7 برابر در دستمزدها 4 تا 5 برابر شده و پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده قیمت تمام شده ساختمان تا 4 برابر افزایش یابد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «راهکارهای ساماندهی بازار مسکن» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 310

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی درخصوص املاک واقع در حوزه شهر و حریم …