آیا روان‌شناس‌های ایرانی کیفیت مشابه مشاوران خارجی را دارند؟

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بهبود سلامت روان، یکی از موضوعات بسیار مهم برای تمامی افراد است؛ بنابراین لزوم انتخاب یک مشاور با تجربه برای کسب ثبات ذهنی، اهمیت بسیار زیادی دارد. در چنین شرایطی، مسئله انتخاب یک مشاور باتجربه به میان می‌آید. اما مشاور روانشناس ایرانی برای افرادی مقیم خارج کیفیت مشابه روانشناس خارجی ارائه می دهد؟
مشاوره خارج از کشور با روانشناس ایرانی

اکثر کسانی که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، با چالش‌های مختلفی روبه رو می‌شوند. در برخی موارد ممکن است‌ که‌ این‌ دسته از افراد مشکلات مالی گسترده‌ای را تجربه کنند. اما

  1. به نظر شما کیفیت ارائه خدمات مشاوره از سوی مشاوران خارجی چگونه است؟
  2. آیا این دسته از مشاوران می‌توانند همچون روانشناسان ایرانی به تدوین برنامه‌ای مؤثر برای بهبود سلامت روان بیمار بپردازند؟
  3. در نهایت مشاوره روانشناسی خارج از کشور کیفیت مشابه با مشاوره خارجی دارد؟
  4. چرا ایرانیان مقیم خارج برای مشاوره روانشناسی خارج از کشور از نمونه های ایرانی مانند wikiravan به جای استفاده از سایت هایی مانند online-therapy یا talkspace استفاده کنند؟

اهمیت مشاوره روان‌شناسی برای افراد ایرانی خارج از کشور

مطمئناً مهاجرت تصمیم و اقدامی بزرگ است که با دشواری‌های مختلف شناخته می‌شود. وجود استرس فراوان در افراد، باعث ایجاد مشکلات جدی در وضعیت روحی و روانی آنها می‌شود.

کسانی که مهاجرت می‌کنند، اغلب با چالش‌هایی مانند چگونگی گفت‌وگو با افراد، تفاوت قومیتی، فرهنگی و زبانی روبه رو می‌شوند. در چنین شرایطی، تنها وجود یک روان‌شناس می‌تواند به مهاجران کمک کند تا هیجانات مختلف زندگی جدید خود را به نحو بهتر مدیریت کنند.

اگر مشاور روان‌ شناس و بیمار با یک زبان واحد صحبت کنند، فرآیند درک بیمار ساده تر خواهد بود و راه‌ حل‌های بهتری برای او در نظر گرفته می‌شود. بیشترین چالش‌هایی که برای مهاجرین ایجاد می‌گردد و عبور از آن نیازمند مراجعه به روان‌شناس است، مربوط به موارد زیر می‌باشد:

  • تنهایی
  • تبعیض
  • شعارهای نژاد پرستی
  • وجود زبان متفاوت و فرهنگ مختلف
  • دسترسی به خدمات اجتماعی و بهداشتی برای مهاجران، راحت نیست.
  • مشکلات مالی

مشکلاتی که بیان شد؛ برای افرادی که به عنوان پناه‌جو یا پناهنده وارد کشور دیگری می‌شوند، بسیار شدیدتر است. معمولاً سلامت روان در افراد، بیشتر به عواملی مانند تجربه‌های گذشته، موقعیت کنونی فرد و اطمینان نداشتن در رابطه با آینده، بستگی دارد.

چرا سراغ روان‌شناسان ایرانی برویم؟

روانشناس ایرانی بهتره یا روانشناس خارجی؟

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد می‌توان گفت اختلاف زبانی باعث می‌شود افراد درک درست‌ تری از سخنان یکدیگر نداشته نباشند. یکی از مهم‌ترین موارد در علوم روان‌شناسی این است که متخصصین این حوزه بتوانند به خوبی شما را درک کنند. اما برای انتخاب مشاور روانشناس ایرانی به جای خارجی منظورمان چه مواردی است؟

  • زبان مشترک: اولین و مهم‌ترین دلیل برای مراجعه به روان‌شناس ایرانی، زبان مشترک بین شما و او است که بر کیفیت مشاوره تأثیرات قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.
  • هزینه مشاوره پایین‌تر: به عنوان فردی که به تازگی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اید، ممکن است وضعیت مالی شما چندان مناسب نباشد. همچنین به خوبی آگاهید که هزینه‌های درمان در خارج از کشور بسیار بالا است. اگر قصد دارید هزینه‌های ماهانه خود را به طور مؤثری مدیریت و صرفه‌جویی کنید، انتخاب یک روان‌شناس ایرانی به جای روان‌شناس خارجی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

در واقع، هزینه‌های خدمات روان‌شناسی در کشورهای اروپایی و آمریکایی به مراتب بیشتر است و معمولاً در این کشورها، مهاجران در ابتدا نمی‌توانند از بیمه درمانی استفاده کنند. بنابراین، بهترین راه این است که به یک روان‌شناس ایرانی با هزینه‌های کمتر مراجعه کنید یا به صورت آنلاین با یک روان‌شناس هم‌زبان ارتباط برقرار نمایید.

  • صرفه جویی در زمان: اگر قصد دارید به روان‌شناسان ایرانی مراجعه کنید، گزینه‌های متعددی وجود دارد که خدمات مشاوره آنلاین را به شما ارائه می‌دهند. با استفاده از مشاوره آنلاین، دیگر نیازی به طی کردن مسافت برای مراجعه به مطب نیست. شما می‌توانید به سادگی و در هر مکانی با لپ‌تاپ یا تلفن همراه خود با روان‌شناس ارتباط برقرار کنید.
  • شناخت الگوهای رفتاری: برخی از روانشناسان ایرانی با الگوهای رفتاری و مشکلات رایج شخصیتی آشنایی دارند. این دسته از روان‌شناسان باتوجه به تجارب بالایی خود، راهکارهای مؤثری برای مقابله با مشکلات شخصیتی ارائه می‌کنند.
  • انتخاب روش درمانی مناسب: در صورتی که به روان‌شناس ایرانی مراجعه کنید، روش‌های درمانی متناسب با فرهنگ ایرانی برای شما در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر، روان‌شناسان ایرانی راهکارهایی که متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی شما است را معرفی می‌کنند.
  • احساس همدلی: اگر پیشینه فرهنگی مشابهی وجود داشته باشد، احساس همدلی بیشتری میان روان‌شناس  و بیمار ایجاد می‌شود. در واقع تشابه فرهنگی، فضای امنی را ایجاد نموده و باعث افزایش احساس راحتی بیمار با روان‌شناس می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  چگونه اعصاب آرام تری داشته باشیم؟

مشاوره آنلاین، به ویژه برای ایرانیان مهاجر که زمان زیادی ندارند و با مشغله‌هایی مانند تحصیل و کار مواجه‌اند، می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

اهمیت هم فرهنگ بودن در امر روان‌شناسی برای ایرانیان خارج

مشاوره روانشناسی از خارج کشور

زمینه فرهنگی هر انسان، احساس هویت و همچنین باورهای او را شکل می‌دهند. در صورتی، یک جلسه تراپی و مشاوره به خوبی پیش خواهد رفت که باورها و ارزش‌های شما و مشاور روانشناس، در یک راستا باشد.

روان‌شناس ایرانی برای ایرانیان خارج از کشور، گزینه مناسب‌تری است. برخی عناصر فرهنگی که تأثیر زیادی در مشاوره روان‌شناسی دارند، شامل موارد زیر است.

  • زمینه مذهبی و دینی: سعی کنید به سراغ روان‌شناسی بروید که دین و مذهب یکسانی با شما داشته باشد. اکثر اعتقادات و باورهای افراد بر اساس مذهب و دین آن‌ها، شکل می‌گیرد.
  • پیشینه خانوادگی: اکثر روان‌شناسان خارجی، ایده متفاوت نسبت به ایرانیان در رابطه با خانواده دارند و ممکن است آن‌ها مسائل مربوط به مشکلات و خانواده شما را درک نکنند. در صورتی که شما اصالت ایرانی و درمانگرتان اصالت آمریکایی داشته باشد، مطمئناً این توانایی را نخواهد داشت که خود را در نقش شما در یک خانواده ایرانی قرار دهد.
  • هویت نژادی: هر چقدر که زمینه‌های فرهنگی شما به درمانگرتان نزدیک‌تر باشد، نتیجه بهتری از مشاوره روان‌شناسی خواهید گرفت. هویت نژادی، اهمیت بسزایی در این زمینه دارد؛ به خصوص اگر هر دو شما در یک گروه فرهنگی خاص متولد شده باشید.

از بین روان‌شناسان ایرانی و خارجی می‌توان گفت روان‌شناسان ایرانی، گزینه بهتری برای ایرانیان مقیم خارج هستند زیرا زبان و فرهنگ آن‌ها با مهاجرین مشترک است. همچنین مشاوره روان‌شناس ایرانی هزینه کمتری برای آن‌ها در برخواهد داشت.

سخن پایانی (روانشناس ایرانی یا خارجی؟)

مهاجرین ایرانی در خارج از کشور، چالش‌های بسیاری دارند و این مسئله، ممکن است به سلامت روان آن‌ها، آسیب برساند. این دسته از افراد باید مراجعه به روان‌شناس را در اولویت اصلی خود قرار دهند تا بتوانند مشکلات خود را برطرف نمایند.

به‌طور کلی مشاوران ایرانی ممکن است از تحصیلات و تجارب بالاتری برخوردار باشند و به سبب شباهت فرهنگی مهاجران با آن‌ها، بر بهتر شدن نتایج مشاوره تأثیر بگذارند. شاید فکر کنید روانشناس علمی غربی است، اما روانشناسی در هر کشور بومی سازی می شود به طوری که مردمان آن کشور از آن نهایت استفاده را ببرند.

حتی اگر سال ها از مهارجرت تان از ایران می گذرد، مشاوره خارج از کشور با روانشناس ایرانی می تواند تاثیرگذاری بالاتری داشته باشد. سایت های زیادی در ایران خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین برای خارج از کشور ارائه می دهند که می توانید از آنها استفاده کنی

تعداد کلمات مطلب: 1092

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

رفتارهای درست در جمع خانواده شوهر

ما در این مطلب از مجله دلتا تصمیم داریم که به شما رفتارهای درست در جمع خانواده شوهر را آمو…