هشدار! علائم پانیک را با بیماری قلبی اشتباه نگیرید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
علائم حملات پانیک بسیار شبیه حملات قلبی است و به همین دلیل بسیاری از افراد در زمان حمله عصبی فکر می‌کنند که ممکن است، سکته کنند.
بیماری قلبی

بیماری قلبی به‌خودی خود ترسناک است؛ حال فکر کنید که هم‌زمان با درد قلب به یک‌باره کنترل خود را هم از دست بدهید و نتوانید نفس بکشید؛ در این زمان هر کسی فکر می‌کند که لحظه مرگش فرا رسیده است.

به گزارش هلث‌لاین، در چنین مواردی کمتر کسی فکر می‌کند که بین حملات پانیک و انواع بیماری‌های قلبی مانند افتادگی دریچه میترال، ارتباط پنهانی و رازآلودی وجود داشته باشد. اما در حقیقت بین قلب و ذهن ارتباط مستقیمی وجود دارد و اختلالات پانیک می‌تواند اصلی‌ترین عامل نارسایی‌های قلبی و بالعکس باشند.

افتادگی دریچه میترال (پرولاپس دریچه میترال (MVP)‌) در دسته بیماری‌های قلبی جای می‌گیرد. اما فراموش نکنید که علائم حملات پانیک، مشابه علائم افتادگی دریچه میترال است و شاید به همین دلیل اکثر افراد در زمان حملات عصبی فکر می‌کنند که حمله قلبی رخ داده و احتمال سکته وجود دارد.

طبق آمارها، 2 تا 5 درصد از جوانان و زنان مبتلا به پرولاپس، بیشتر از دیگران حملات پانیک را تجربه کرده‌اند. در برخی از مطالعات هم آمده است که ارتباط 12 تا 46 درصدی بین افتادگی دریچه میترال و پانیک وجود دارد. در این میان، میزان این حملات در بین زنان نسبت به مردان 0.61 درصد بیشتر بوده است. همچنین مشخص شده که با هر یک سال افزایش سن، خطر بروز حملات پانیک 1.01 درصد افزایش می‌یابد.

افزایش ضربان قلب

هرچند که تحقیقات دیگر انجام‌شده نتوانسته ارتباط معناداری بین انواع بیماری قلبی و حملات پانیک پیدا کند. اما متخصصان امیدوارند که با مطالعه بیشتر بتوانند درمان بهتری برای مبتلایان به انواع بیماری‌های قلبی بیابند تا این دسته از افراد هم بتوانند روزهای بهتری را بدون ترس از حملات پانیک سپری کنند.

در اینجا باید گفت که حملات پانیک می‌توانند باعث ضربان قلب سریع شوند. در طول یک حمله پانیک، بدن به دلیل ترشح هورمون‌های استرس، به حالت “جنگ یا گریز” وارد می‌شود که این امر منجر به افزایش ضربان قلب می‌شود. این افزایش ضربان قلب که به عنوان تاکی‌کاردی شناخته می‌شود و ممکن است تا 200 ضربان در دقیقه یا حتی بیشتر افزایش یابد.

مطلب پیشنهادی:  نشانه های کمبود ویتامین در بدن چیست؟

حمله پانیک

تغییر شیوه زندگی برای کنترل بیماری قلبی

اگر از یکی از بیماری‌های قلبی و حملات پانیک رنج می‌برید، تغییر در شیوه زندگی و اصلاح رژیم غذایی می‌تواند راهگشا باشد؛‌ هرچند که هیچ رژیم غذایی خاصی برای این گروه از بیماری‌ها وجود ندارد. با این حال، رعایت برخی از موارد می‌توانند به افراد کمک کنند. مواردی مانند:

  •  گنجاندن میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت سفید و غلات کامل در برنامه غذایی روزانه
  •  محدود کردن مصرف قهوه، نوشابه، چای سیاه و سایر مواد حاوی کافئین
  • عدم مصرف غذاهای شور و پرچرب
  • مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مانند بادام، برنج قهوه‌ای، تخمه‌کدو و اسفناج

همچنین ذکر این نکته ضروری است که مصرف بیش‌ازحد برخی از مواد غذایی می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. پس بهتر است برای کاهش علائم، مصرف نمک که باعث افزایش فشارخون می‌شود و نوشیدن قهوه که منجر به افزایش ضربان قلب می‌شود، را به حداقل برسانید.

در این میان حفظ تناسب اندام نیز بسیار مهم است؛ چراکه افزایش وزن به دلیل خوردن بیش از اندازه شیرینی و شکلات نتیجه‌ای به غیر از ابتلا به بیماری قلبی و تشدید حملات پانیک ندارد.

تعداد کلمات مطلب: 515

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

درمان حساسیت به بادمجان: از پرهیز غذایی تا روش‌های طبیعی

حساسیت به بادمجان، اگرچه نسبت به برخی دیگر از حساسیت‌های غذایی کمتر شایع است، اما می‌تواند…