نکات مهم تصمیم گیری موفق

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر می‌خواهید تصمیماتی که در زندگی می‌گیرید، هدفمند و موفق آمیز باشد، نیاز است که یک سری اصول و نکات را مد نظر قرار دهید و با برنامه پیش بروید.
مهارت تصمیم گیری

مهارت تصمیم گیری، یکی از اصول مهم در میزان موفق بودن روابط فردی یا شغلی شماست و از این طریق می‌توانید به زندگی‌تان نظم و هدف دهید. حتما برایتان پیش آمده که در بسیاری از مواقع، با چالش‌های مختلف روبرو شوید و بخواهید یک تصمیم مهم بگیرید و ندانید که چه باید کنید. اگر شما هم درگیر چنین چالشی هستید، در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا نکات مهم مهارت تصمیم گیری را با شما در میان بگذاریم.

نکات اصولی مهارت تصمیم گیری

از آن‌جایی که با داشتن مهارت تصمیم گیری، می‌توانید تصمیمات بهتری را برای آینده خود بگیرید و هدفمند پیش بروید، مهم است که بدانید برای داشتن چنین مهارتی، چه اصول و نکاتی را باید مدنظر قرار دهید.

مهارت تصمیم گیری

  1. تحلیل جوانب و راه حل‌ها

قبل از هر کاری، تمامی جوانب آن را در نظر بگیرید و خوب به آن‌ها فکر کنید. راه حل‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و این را در نظر داشته باشید که بدون فکر، نمی‌توانید تصمیم گیری معقولی داشته باشید. اصل مهم این است که تصمیمات هیجانی نگیرید و بتوانید خودتان را مدیریت و کنترل کنید.

  1. اولویت بندی کردن تصمیمات

لیستی از کارهایی که برایتان اهمیت دارد را آماده کرده و آن‌ها را اولویت بندی کنید و ببنید که هدف‌تان از انجام آن کار خاص چه می‌باشد. معمولا هم توصیه می‌شود که تصمیمات خود را تا حد امکان محدود کنید.

  1. بررسی راهکارها

بعد از اینکه کارها را شناسایی و اولویت بندی کردید، یک سری راهکارها را هم در نظر بگیرید که در این مرحله از مهارت تصمیم گیری، می‌توانید از افراد باتجربه هم مشاوره بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  راهنمای کامل نگهداری از لاک پشت خانگی

مهارت تصمیم گیری

  1. تقویت مهارت حل مساله

بسیاری از افرادی که نمی‌توانند تصمیمات درستی بگیرند، به این دلیل است که در حل کردن مساله دچار ضعف هستند. منظور از مهارت حل مساله این است که شما بتوانید تصمیمات خود را مدیریت کنید و تصمیم درستی در زمان بگیرید.

  1. بررسی پیامدها و نتایج

تصمیمی که می‌گیرید، قطعا یک سری مزایا و معایب دارد و بهتر است نکات مثبت و منفی کارتان را یادداشت کنید و در نهایت، با انجام یک مقایسه ساده می‌توانید به این نتیجه برسید که آیا تصمیم معقولانه‌ای گرفته‌اید یا خیر.

  1. تجدید نظر در تجارب قبلی

اگر کاری را چندین بار انجام داده‌اید و نتیجه خوبی نگرفته‌اید، به این معناست که تصمیمات درستی اتخاذ نشده و باید تغییراتی را در خود ایجاد کنید. در چنین شرایطی بهتر است خودتان را در یک موقعیت جدید قرار دهید و راه حل‌های جدیدی را بری خودتان ترسیم کنید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

در اینجا سعی کردیم به بررسی مهم‌ترین اصول تصمیم گیری بپردازیم تا بتوانید هدفمند کارهای‌تان را پیش ببرید و تصمیمات معقول‌تری اتخاد کنید.

 

 

تعداد کلمات مطلب: 438

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

چگونه روغن زیتون خالص را تشخیص دهیم؟

روغن زیتون خالص یکی از سالم‌ترین روغن‌های موجود در بازار است و استفاده از آن برای سلامت بد…