هزینه قرارداد ملکی یکی از موضوعات چالش برانگیزی است که در هر معاملهای باعث سوال میشود و حتی گاهی منجر به برهم خوردن معامله را میشود. هزینه انتقال سند ملک، هزینه بنگاه و کمیسیون اجاره آپارتمان از جمله هزینههای قرارداد ملکی هستند. اما چه کسی باید آنها را بپردازد؟ در مجله ملکی دلتا به موضوع هزینه انتقال سند ملک میپردازیم.
هزینه انتقال سند ملک
در معاملات ملکی معمولا مشاور املاک، واسطه میان خریدار و فروشنده است و مطابق قانون میتواند هزینه انتقال سند را از خریدار و فروشنده دریافت کند. هزینه قرارداد ملکی یک هزینه رایج است که دریافت آن کاملا قانونی است.
هزینه قرارداد ملکی شامل چه مواردی است؟
در هر معاملهای هزینههای رایجی وجود دارد که بدون پرداخت آنها معامله انجام نمیشود. هزینه انتقال سند صرف موارد زیر میشود:
- هزینه خلافی ساختمان، نوسازی و پسماند: که به شهرداری پرداخت میشود.
- ثبت مبایعهنامه در سیستم سراسری: بر اساس تازهترین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک تهران تمام قراردادها مشمول پرداخت حق کمیسیونی معادل ۵/ ۰ درصد ارزش معاملاتی ملک شدهاند که ۲۵/ ۰ درصد از این میزان را خریدار و ۲۵/ ۰ درصد را فروشنده باید به مشاور املاک پرداخت کند.
- هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند: هزینه دفترخانه بر عهده خریدار و فروشنده است و بین آنها تقسیم میشود. در دفترخانههای رسمی، سند زدن ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان هزینه دربر دارد.
- هزینه نقل و انتقال سند: اداره دارایی این هزینه را میگیرد. در صورتی که ملک در اجاره کسی باشد، مالیات بر اجاره هم از دو طرف معامله گرفته میشود.
هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست؟
گاهی در بنگاه معاملات املاک بر سر اینکه چه کسی باید هزینه انتقال سند را بپردازد، نزاعاتی درمیگیرد و تا حد برهم خوردن معامله پیش میرود.
این مساله نیازی به درگیری ندارد. زیرا قانون تعرفههای ثابت و یکسانی را برای همه مشخص کرده است.
طبق قانون و عرف معاملات املاک هزینههای مربوط به دارایی و استعلام و … بر عهده فروشنده است. اما هزینه ثبت سند در دفترخانه رسمی بین خریدار و فروشنده تقسیم میشود.
مطالعه بیشتر: مطلب «معاملات املاک را وکالتی انجام دهیم یا نه؟» در مجله ملکی دلتا بخوانید.