این افراد لازم نیست مالیات بدهند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
راه‌های درآمد دولت‌ها متفاوت است یکی از این راه‌ها دریافت مالیات از افراد است. تمام کشورهای دنیا به‌خصوص کشورهای ثروتمند نیز اقدام به دریافت مالیات می‌کنند.
معافیت مالیاتی

در رابطه با دریافت مالیات باید بگوییم که دولت به منظور اجرا کردن سیاست‌های حمایتی، قوانینی وضع می‌کند که با معافیت مالیاتی مرتبط هستند و سعی بر این دارد تا ثروت عمومی را به بهترین شکل توزیع کند. همراه دلتامگ باشید.

معافیت مالیاتی چیست؟

ابتدا با تعریف کلی این عبارت آغاز می کنیم. همانطور که می دانید، دولت بخشی از هزینه های خود را با دریافت مالیات از مردم پاسخ می دهد. اما آیا شرایط پرداخت مالیات برای اقشار مختلف جامعه یکسان است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. خوشبختانه دولت ها به کمک سیاست های حمایتی خود، تلاش می کنند تا با کمک مالیات، باعث تقسیم‌بندی عادلانه ثروت عمومی شوند. بنابراین برخی افراد و بعضی کسب‌وکارها را از پرداخت مالیات معاف می کنند.

هر چند معافیت از پرداخت مالیات به عنوان راه خروج قانونی شناخته می شود، اما باید بدانید که موقتی است و همیشگی نیست. قوانین مرتبط با پرداخت نکردن مالیات در کشورهای مختلف، متفاوت است که ما در ادامه سعی می کنیم جزئیات مرتبط با قوانین اجرایی در ایران را در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی مالیات مستقیم و غیرمستقیم

مالیات انواع مختلفی دارد که در ایران آن را تنها به دو دسته زیر تقسیم ‌بندی می کنند:

مالیات مستقیم

مالیاتی است که افراد حقوقی و حقیقی مستقیما آن را از روی درآمد خود برداشت و به حساب اداره مالیات واریز می کنند. تمامی افراد ناچار به پرداخت مالیات مستقیم هستند. مگر این که واجد شرایط خاص باشند تا بتوانید از معافیت مالیاتی استفاده کنید.

مالیات غیرمستقیم

این مالیات، به مالیاتی گفته می شود که مخصوص کالا و خدمات است. این نوع مالیات توسط مردم عادی پرداخت می شود و چون مستقیما در اختیار اداره مالیات قرار نمی گیرد، با عنوان مالیات غیرمستقیم شناخته خواهد شد.

ناگفته نماند که بر خلاف مالیات مستقیم که تبصره های مختلفی درباره معافیت دارد، هیچ کسی نمی تواند از پرداخت مالیات غیرمستقیم شانه خالی کند و از پرداخت آن معاف شود.

معرفی مشاغلی که نباید مالیات بپردازند

معرفی مشاغلی که نباید مالیات بپردازند

در ادامه قصد داریم مشاغلی که نباید مالیات بپردازند و از پرداخت مالیات معاف هستند را به شما معرفی کنیم.

مطلب پیشنهادی:  چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌ های ساختمان است؟

هزینه‌های درمانی شخصی و خانوادگی

در این رابطه جالب است بدانید که طبق ماده 137 قانون مالیات‌های مستقیم، هزینه‌های درمانی پرداختی هر شخصی به خاطر بیماری خود، همسر، پدر، مادر، برادر، خواهر و فرزند تحت تکفل در یک سال مشمول معافیت مالیاتی می‌شود.

البته لازم به ذکر است که این مورد به شر آن است که پزشک مورد نظر و موسسه درمانی در ایران باشند و وجه پرداختی را تایید کنند یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کنند به خاطر نبود امکانات مورد نیاز برای معالجه، فرآیند درمان در کشورهای خارجی انجام شده است.

هزینه‌های درمانی شخصی و خانوادگی

معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی فعال در بخش روستایی و عشایری

سازمان امور مالیاتی طبق ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم، تمام درآمد صندوق حمایت از توسعه شرکت‌های تعاونی روستایی، کشاورزی، کارمندی، صیادی، دانش‌آموزی، دانشجویی و کارگری از پرداخت مالیات معاف هستند.

البته تبصره‌ای برای این بند در نظر گرفته شده است که طبق آن دولت وظیفه دارد تا معادل مالیات بر درآمدی که به سود ابرازی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تعلق داشته و برای سرمایه‌گذاری کردن در شرکت‌های تعاونی روستایی توسط مجمع عمومی تصویب شده است، هزینه‌ای را به حساب درآمد عمومی کشور واریز کرده و بعد از آن به خاطر قوانین مربوط به بودجه کشور، آن را به سازمان مورد نظر بازگرداند.

بیمه عمر

بین افراد خواستار بیمه عمر و شرکت‌های ارائه ‌دهنده این خدمات، قراردادهایی منعقد می‌شود که طبق آن، هزینه‌ای از طرف موسسه به شخص ذینفع پرداخت می‌شود.

مطابق ماده 136 قانون مالیات‌های مستقیم، این وجوه پرداختی از طرف موسسات مشمول پرداخت مالیات نشده و در زمره موارد معافیت از مالیات قرار می‌گیرد.

تعداد کلمات مطلب: 611

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…