چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟ از شاگرد تنبل رفوزه تا کارآفرین خودساخته

0
11
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اعتماد به نفس در کتاب هنر درست اندیشیدن

امروزه بسیاری از ما با مشکل کمبود اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنیم. در دنیایی که موفقیت ما در گرو درست ارائه دادن توانایی‌هایمان است، نداشتن اعتماد به نفس مانع بزرگی در مسیرمان خواهد بود. در این مقاله به بررسی مسیر افزایش اعتماد به نفس محمد تقوی، بنیان‌گذار سایت ملکی دلتا می‌پردازیم تا ببینیم چطور از شاگرد تنبلی رفوزه، کم‌رو و خجالتی، به کارآفرینی خودساخته و مرد شماره یک املاک ایران تبدیل شد.

موفقیت‌های کوچک را جشن بگیر

وقتی محمد تقوی کارنامه‌ی کلاس ششم دبستان را نگاه کرد، باورش نمی‌شد که شاگرد اول شده. چه کسی انتظار داشت که دانش‌آموزی رفوزه، شاگرد اول شود؟ جایزه‌ای که در مدرسه بابت شاگرد اول شدن گرفت، نقطه‌ی آغاز مسیر افزایش اعتماد به نفس محمد تقوی بود و به این باور رسید که تغییر کردن غیرممکن نیست. سال‌ها بعد متوجه شد که هیچوقت شاگرد اول نشده بود؛ بلکه شاگرد اول کلاس تنبل‌ها شده بود! اما آن جایزه و تشویق، کار خود را کرده بود و “محمد تقوی” جدیدی ساخته بود!

مطالعه کن تا حرفی برای گفتن داشته باشی

یکی از بهترین راه‌های افزایش اعتماد به نفس، یادگیری مباحث و مهارت‌های جدید است که احساس خودباوری را در شما تقویت می‌کند. همانطور که محمد تقوی در روزهای نوجوانی، در کلاس‌های درس پدرش که یک نواندیش و نظریه‌پرداز دینی بود شرکت می‌کرد و اصول استدلال و مباحثه را یاد می‌گرفت. بحث‌های دینی آنقدر برایش جذاب بود که تصمیم گرفت در “دارالعلوم العربیه” زبان عربی را یاد بگیرد. هر جا بحثی در مورد دین در جریان بود، او با تسلطی که در مباحث دینی داشت نظرش را بیان می‌کرد و در تمامی بحث‌ها برنده می‌شد. همین موضوع اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای به او داد و خجالتی بودنش را به تدریج کمرنگ‌تر کرد.

استقلال مالی داشته باش و روی پای خودت بایست

می‌دانیم که ایستادن روی پای خود، عامل اصلی تقویت خودباوری و اعتماد به نفس است؛ بنابراین نیاز داریم تا برای داشتن استقلال مالی تلاش کنیم و از هر مهارت و دانشی که داریم، در این راه استفاده کنیم. محمد تقوی که هنوز یک دانش‌آموز دبیرستانی بود، از هر موقعیتی برای کسب استقلال مالی استفاده می‌کرد. حالا که او شاگرد ممتاز مدرسه‌اش شده‌ بود، از دانش خود برای آموزش زبان انگلیسی و تدریس خصوصی ریاضی و فیزیک استفاده می‌کرد. کسب درآمد در سن کم به خودشکوفایی او در مراحل بعدی زندگی‌اش کمک زیادی کرد.

اعتماد به نفس

خارج از چارچوب فکر کن

سرکوب نکردن حس کنجکاوی و بها دادن به ایده‌ها و نظرات جدید و نتیجه‌ی جالبی که به همراه دارند، برچسب تاییدی است که بر افکارمان می‌زنیم و همین موضوع، مسیر خودباوری را هموارتر می‌کند؛ مسیری که محمد تقوی به خوبی آن را گذرانده است. در کلاس هندسه دبیرستان متوجه شد که هیچ ابزاری برای رسم بیضی وجود ندارد و همین موضوع، کنجکاوی‌اش را برانگیخت تا “بیضی‌نگار” را اختراع کند. اما اینجا متوقف نشد و چندین سال بعد یک دزدگیر تلفنی اختراع کرد تا اگر دزدی وارد خانه شد، با 5 شماره‌ی مختلف تماس بگیرد و اطلاع دهد. ثبت این اختراع بسیار مورد توجه وزیر علوم و خبرنگاران و رسانه‌ها واقع شد و سکوی پرتاب مهمی در راستای افزایش اعتماد به نفس و موفقیت محمد تقوی شد.

مطلب پیشنهادی:  این گیاهان آپارتمانی نیازی به آبیاری ندارند

از منطقه‌ی امنت خارج شو

تغییر شغل یا رشته‌ی تحصیلی همیشه با چالش‌ها، ترس‌ها و قضاوت‌های زیادی همراه است. اما با پشت سر گذاشتن این راه پرچالش، تبدیل به شخصی کاملا جدید خواهید شد که به توانایی‌های خود ایمان دارد و اعتماد به نفس بیشتری دارد. محمد تقوی به عنوان یک کارآفرین موفق، چندین کسب و کار مختلف را شروع کرد و اما دقیقا زمانی که به اوج رسیده بودند، واگذارشان کرد و راه جدیدی پیش گرفت. این مسیر پر از استرس که جزئیاتش را در کتاب “هنر درست اندیشیدن” می‌توانید بخوانید، قطعا با سختی‌ها و بالا و پایین‌های بسیاری همراه بوده است؛ اما این همان مسیری است که از او “محمد تقوی”، بنیان‌گذار سایت ملکی دلتا را ساخت.

ورزش را دست کم نگیر

تاثیر فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت روان و تاب‌آوری، از کسی پنهان نیست. اما کمتر کسی ‌می‌داند که ورزش و دسته و پنجه نرم کردن با چالش‌های ذهنی و جسمی آن، مستقیماً روی اعتماد به نفس و خودباوری اثر می‌گذارد. محمد تقوی در بخشی از کتاب “هنر درست اندیشیدن” از تجربه‌ی خود از ورزش می‌گوید: ” کاراته علاوه بر آرامش بی‌نظیری که برایم به ارمغان آورده بود، اتکا به نفسم را نیز به شدت تقویت کرده بود. می‌دانستم هیچ موضوعی برای نگرانی وجود ندارد و از پس هر چالشی بر می‌آیم. قدرت جسمی، ذهنی و ظرفیت روانی‌ام به لطف کاراته به شدت زیاد شده بود و این موضوع، تاثیر مستقیمی روی بهتر شدن مدیریت مجموعه داشت.”

نکاتی که در این مطلب گفته شد، برای رسیدن به اعتماد به نفس لازم در زندگی به شما کمک شایانی می‌کنند. همیشه می‌توان با الگو برداری از اشخاص مهم و موفقی مثل محمد تقوی، زندگی بهتری ساخت؛ اما مسیر زندگی هر کسی متفاوت از دیگری است و شما نقشه‌ی زندگی خود را مطابق خواسته های خود طراحی می‌کنید.

محمد تقوی بنیان گذار سایت ملکی دلتا

متنی که خواندید چکیده‌ای از کتاب “هنر درست اندیشیدن” به قلم آیه اسماعیلی و بر اساس زندگی محمد تقوی، بنیان‌گذار هلدینگ دلتا است که می‌توانید از انتشارات روزگار تهیه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 849

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

راهنمای جامع نگهداری از گیاهان در پاییز

نگهداری از گیاهان در پاییز نیازمند توجه به نکات خاصی است که با توجه به کاهش دما و نور، تغی…