تهدید برای بخشیدن مهریه چه مجازاتی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهم زن که با ازدواج بدست می‌آورد، مهریه است. به محض عقد نکاح زن مالک مهریه شده و مرد باید آن را بپردازد.
تهدید برای بخشیدن مهریه

تهدید برای بخشیدن مهریه یکی از مشکلاتی است که در سال‌های اخیر با آن روبه‌رو شده‌ایم. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی زن بعد از عقد نکاح، مالک تمام مهریه شده و می‌تواند در آن هر تصرفی که بخواهد انجام دهد. بنابراین زن در صورت تمایل می‌تواند تمام یا قسمتی از مهریه خود را به شوهرش بخشیده که در اصطلاح حقوقی به این عمل بذل کردن مهریه نیز می‌گویند. همراه دلتامگ باشید.

مجازات جرم تهدید برای بخشیدن مهریه

نکته مهمی که باید بدانید آن است که شوهر نمی‌تواند زن را برای بخشش مهریه مورد تهدید یا اجبار قرار داده زیرا این عمل جرم بوده و طبق قوانین مربوطه مجازات می‌شود. حال ممکن است که برای عده‌ای از اشخاص این سوال مطرح شود که مجازات جرم تهدید برای بخشیدن مهریه چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در قانون ایران تهدید به هر عنوانی جرم است و در صورت وجود شرایط لازم، مرتکب تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. همچنین ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات این جرم بیان می‌کند:

« هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

مجازات جرم تهدید برای بخشیدن مهریه

بنابراین طبق ماده‌ای که در بالا شرح دادیم، مجازات جرم تهدید برای بخشیدن مهریه ۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری یا طبق قانون پیشین دو ماه تا دو سال حبس بود که بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، حبس این جرم تقلیل یافته و در حال حاضر میزان حبس آن 1 ماه تا 1 سال است.

علاوه بر این توجه به ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی ضروری است:« هرکس با جبر و قهر یا با اِکراه و تهدید دیگری را مجبور به دادن نوشته یا سند یا امضاء  یا مهر نماید یا سند و ‌نوشته‌ای که متعلق به او یا سپرده به او است را از او بگیرد به حبس از چهل و پنج روز تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

مطلب پیشنهادی:  با مراحل، هزینه و شرایط انحصار وراثت آشنا شوید

بنابراین تهدید به تنظیم کردن سند و نوشته سه ماه تا دو سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق است ولی تهدید به قتل یا هرگونه ضرر جسمانی و نفسانی، مالی و حیثیتی تا ۷۴ ضربه شلاق و ۱ ماه تا ۱ سال است.

البته ذکر این نکته بسیار مهم و ضروری است که برای تحقق این جرم لازم است که شرایطی مورد رعایت قرار بگیرد. مانند این که تهدید باید موثر بوده یعنی زن باید از تهدید شوهرش واقعا بترسد چرا که ترسیدن یکی از شرایط اساسی تحقق این جرم است.

مجازات جرم تهدید

همچنین اگر تهدید به نحوی باشد که باعث سلب اختیار دیگری باشد باید آن را اجبار دانست که در این صورت آن عمل باطل و بی اعتبار بوده ولی اگر تهدید باعث شود که شخص عملی را بدون رضایت ولی با اختیار خودش انجام دهد، آن عمل غیرنافذ است.

همچنین برای تحقق تهدید، لازم است تهدید به نحو متعارف بوده و نوعا باعث ترسیدن سایرین شود و موارد جزئی و کم اهمیت مشمول جرم فوق نمی‌شوند. شرط دیگر این است که صرف بیان کلمات تهدیدآمیز برای تحقق بزه تهدید کافی نیست بلکه علاوه بر آن، تهدید باید قابلیت تحقق و اجرا نیز داشته باشد.

تعداد کلمات مطلب: 557

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

تمام اموال همسر خود را به ارث ببرید!

تقسیم ارث تمام اموال همسر جزو مواردی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است و افرا…