رپورتاژ آگهی

موزه گیاه شناسی چیتگر(از صفر تا صد)

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
موزه گیاه‌شناسی چیتگر که با نام باغ گیاه‌شناسی ملی ایران نیز شناخته می‌شود، یکی از برترین جاهای توریستی و دیدنی کلان‌شهر تهران است که در منطقه 22 این شهر قرار گرفته است.
باغ گیاه‌شناسی چیتگر

موزه گیاه‌شناسی چیتگر وسعتی در حدود 150 هکتار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین پارک گیاه‌شناسی خاورمیانه شناخته می‌شود. این پارک از بخش‌های مختلفی شامل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دریاچه، آبشار، رودخانه و… اشاره کرد. در ادامه مطلب به صورت مفصل به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

تاریخچه موزه گیاه‌شناسی چیتگر

موزه گیاه‌شناسی چیتگر را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های پایتخت ایران دانست که ایجاد طرح اولیه آن به دهه 1330 بازمی‌گردد. عملیات اجرایی تأسیس این پارک گیاه‌شناسی در سال 1348 کلید خورد و گروه توانمندی از متخصصان به همراه کارشناسان خارجی پروژه موزه گیاه‌شناسی چیتگر را شروع کردند. این پارک وسعتی در حدود 145 هکتار دارد و از آب‌وهوایی نیمه خشک بهره می‌برد.

انواع گونه‌های گیاهی بومی و غیربومی در فضای گلخانه‌ای و باز این پارک گیاه‌شناسی نگهداری می‌شوند. همچنین، خوب است بدانید که موزه گیاه‌شناسی چیتگر به عنوان منبع ذخیره‌ای برای گونه‌های در حال انقراض شناخته می‌شود. پارک گیاه‌شناسی چیتگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا علاوه بر نگهداری انواع گونه‌های گیاهی در دل خود، به عنوان مرجعی برای تحقیقات علوم گیاهی شناخته می‌شود.

طراحی پارک گیاه‌شناسی چیتگر

موزه گیاه‌شناسی چیتگر از طراحی جالب‌توجهی برخوردار است که جلوه بسیار خوبی به آن بخشیده است. در طراحی فضای این پارک سعی شده است که چشم‌اندازی طبیعی از سه کوه زاگرس، البرز و هیمالیا شبیه‌سازی شود. از دیگر جذابیت‌های موجود در این پارک می‌توان به سنگه‌های پهن و گردی اشاره کرد که میان بخش‌های مختلف موزه به زیبایی هرچه تمام جاگذاری شده‌اند. استفاده از دریاچه، رودخانه و آبشار در طراحی پارک گیاه‌شناسی چیتگر باعث شده است که این فضا تبدیل به مکانی جذاب برای بازدیدکنندگان شود.

در طراحی فضای سبز این پارک گیاه‌شناسی سعی بر آن بوده است که از ترکیب گیاهان به‌صورت تکی و توده‌ای استفاده شده و مناظری با چشم‌اندازهای مختلف ایجاد شود. در باغ گیاه‌شناسی چیتگر می‌توانید گیاهانی از گونه‌های همیشه سبز، خزان‌شونده و سوزنی برگ را مشاهده کنید.

بخش‌های مختلف موزه گیاه‌شناسی چیتگر

موزه گیاه‌شناسی چیتگر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و هر کدام از این بخش‌ها، گیاهان مربوط به یک ناحیه جغرافیایی خاص را شامل می‌شوند. شما می‌توانید با بازدید از این بخش‌ها، با گونه‌های گیاهی مختص نواحی مختلف کره زمین آشنا شده و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. بخش‌های مختلف پارک گیاه‌شناسی چیتگر عبارت‌اند از:

  • رویشگاه هیرکانی؛ مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی ارتفاعات خزر
  • رویشگاه زاگرس؛ بخشی به وسعت 3 هکتار که گونه‌های گیاهی و چوبی ارتفاعات زاگرس را شامل می‌شود.
  • رویشگاه البرز جنوبی؛ مجموعه‌ای با بیش از 240 گونه از گیاهان کو‌های البرز جنوبی
  • رویشگاه ایرانی-تورانی؛ شامل گونه‌های گیاهی کوه‌های خراسان و مرز پاکستان و افغانستان
  • گلخانه جنوب ایران؛ مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی موجود در جنوب ایران
  • باغ میوه‌های بومی
  • باغ پیاز ایرانی
  • رویشگاه اروپا؛ مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی موجود در اروپا
  • چمن‌زارهای آمریکا؛ کلکسیونی از گونه‌های گیاهی قاره آمریکا
  • رویشگاه قفقاز
  • رویشگاه هیمالیا
  • رویشگاه ژاپن و چین
  • باغ سیستماتیک
  • باغ گیاهان دارویی و صنعتی
  • بخش آموزشی و نمایشی
  • آربراتوم؛ بستری برای دسترسی به امکانات آموزشی و پژوهشی
  • باغ صخره‌ای
  • جنگل و گردشگاه
  • باغ‌های اقماری
  • پهن‌برگان همیشه سبز
  • چهارباغ ایرانی و باغ رز
  • و…

گردش در میان بخش‌های مختلف موزه گیاه‌شناسی چیتگر شما را با گونه‌های بسیار متنوعی آشنا خواهد کرد و اوقات بسیار لذت‌بخشی برای شما و همراهانتان به ارمغان خواهد آورد.

مطلب پیشنهادی:  نرم کننده طبیعی مو

موزه گیاه شناسی چیتگر

موزه حشرات پارک گیاه‌شناسی ملی ایران

موزه گیاه‌شناسی چیتگر علاوه بر برخورداری از گونه‌های مختلف گیاهی و چوبی، از موزه حشرات نیز برخوردار است. این موزه به تازگی و در سال 1397 تاسیس شده و از دو بخش موزه نمایشی و علمی تشکیل شده است. در این موزه نمونه‌هایی از هفت راسته و بیش از 60 خانواده مختلف از حشرات را گردهم‌آوری کرده و مرجعی مناسب برای افراد علاقه‌مند به این حوزه ایجاد کرده‌اند. به‌طورکلی، بیش از 30 هزار نمونه از گونه‌های مختلف حشرات را در این موزه از باغ گیاه‌شناسی چیتگر می‌توانید مشاهده کنید. از جمله راسته‌هایی که در این موزه حضور دارند می‌توان به زنجره‌ها، پروانه‌ها، نیم بالپوشان و سخت بالپوشان اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از موزه گیاه‌شناسی چیتگر

هر چهار فصل سال را می‌توان فرصت مناسبی برای بازدید از این جاذبه گردشگری دانست. این موزه انواع گونه‌های گیاهی را در خود جای داده است؛ موضوعی که باعث شده تا در هر فصلی زیبایی مخصوص به خود را داشته باشد. فصل بهار را می‌توان بهترین فرصت برای بازدید از پارک گیاه‌شناسی ملی ایران دانست. در این فصل از سال انواع گونه‌های گیاهی موجود در این پارک شکوفا شده و منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌کنند.

توجه داشته باشید که در فصل‌های مختلف سال و با توجه به شرایط، جشنواره‌های مختلفی در موزه گیاه‌شناسی چیتگر برگذار می‌شود که از جمله برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به جشنواره گلاب‌گیری در فصل بهار اشاره کرد. توصیه می‌کنیم که در صورت امکان، شرکت در جشنواره‌ها را از دست ندهید.

دسترسی آسان به پارک گیاه شناسی چیتگر

دسترسی آسان به موزه گیاه‌شناسی چیتگر از منطقه 22 تهران

موزه گیاه‌شناسی چیتگر در منطقه 22 تهران و اراضی چیتگر واقع شده است. بنابراین، دسترسی به این موزه از منطقه 22 تهران بسیار آسان و سریع خواهد بود. منطقه 22 تهران را می‌توان یکی از معدود مناطق کلان‌شهر تهران دانست که نوید آینده خوبی را می‌دهد. بدون تردید قرارگیری موزه گیاه‌شناسی چیتگر در این منطقه، تأثیر بسزایی بر رشد و ترقی آن خواهد داشت. همین موضوع باعث شده است که سرمایه‌گذاری در منطقه 22 تهران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.

خرید ملک در منطقه 22 تهران می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در چیتگر باشد. شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری بر روی برج‌های در حال احداث این منطقه، آینده درخشانی برای خود و فرزندانتان به ارمغان آوردید. پروژه رایان چیتگر را می‌توان فرصت مناسبی برای افرادی دانست که قصد سرمایه‌گذاری در این منطقه با بودجه محدود دارند. شما عزیزان می‌توانید با هر بودجه‌ای که در اختیار دارید، سهام مشخصی از این پروژه را خریداری کرده و به مرور زمان آن را افزایش دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه این پروژه در وب‌سایت، به نشانی اینترنتی  ،مراجعه کنید.

منبع:

https://diyar22.com/blog/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/P831-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86.html

تعداد کلمات مطلب: 970

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…