علت تغییر رنگ زبان سالم و راه درمان آن

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رنگ زبان سالم باید صورتی روشن باشد. با این حال، رنگ زبان می‌تواند به طور طبیعی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد به طور طبیعی زبان تیره‌تری دارند، در حالی که رنگ زبان برخی افراد روشن‌تر است.
رنگ زبان سالم

رنگ زبان سالم باید صورتی روشن باشد. با این حال، رنگ زبان می‌تواند به طور طبیعی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد به طور طبیعی زبان تیره‌تری دارند، در حالی که رنگ زبان برخی افراد روشن‌تر است. زبان عضوی عضلانی در دهان است که به ما در خوردن و صحبت کردن کمک می‌کند. زبان همچنین می‌تواند به عنوان یک نشانگر سلامتی کلی بدن باشد.

رنگ زبان می‌تواند سرنخ‌هایی را در مورد کمبود مواد مغذی، عفونت‌ها و سایر مشکلات سلامتی ارائه دهد. تغییر در رنگ زبان می تواند یک مسئله بهداشتی اساسی مانند عفونت را نشان دهد. اگر نمی‌دانید که آیا رنگ زبان شما «سالم» است یا خیر، در این مطلب با دلتا مگ همراه باشید تا بدانید رنگ‌های مختلف چه معنایی دارند و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

رنگ زبان سالم صورتی روشن

رنگ زبان سالم چگونه است؟

اگرچه زبان هر فرد ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد، اما یک زبان معمولی و سالم ویژگی‌های مشترکی دارد. رنگ زبان سالم باید صورتی باشد، گه روی سطح آن با یک پوشش نازک مایل به سفید پوشیده شده باشد. پاپیلاها در زبان سالم نیز شایع هستند. این برجستگی‌ها به حس چشایی و خوردن غذا کمک می‌کنند.

زمانی که زبان شما رنگ صورتی معمولی خود را ندارد، ممکن است یک مشکل اساسی برای سلامتی داشته باشید. در زیر رنگ‌های دیگری که ممکن است زبان شما داشته باشد و معنی آنها آمده است.

رنگ زبان سالم و تشخیص بیماری

تغییران رنگ زبان سالم نشانه چه بیماری است؟

تغییرات رنگ زبان می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات سلامتی مختلف باشد. در اینجا برخی از رایج‌ترین تغییرات رنگ زبان و بیماری‌های مرتبط با آنها آورده شده است:

تغییر رنگ زبان سالم به رنگ قرمز

نغییر رنگ زبان سالم به رنگ قرمز می‌تواند ناشی از  کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک باشد. این مشکل با مصرف مکمل‌های ویتامین B قابل رفع است. مخملک که یک بیماری عفونی با علائمی مانند تب، گلودرد و بثورات پوستی همراه است نیز می‌تواند باعث قرمز شدن زبان شود. اگزما و بیماری کاوازاکی (التهاب رگ‌های خونی) نیز ممکن است باعث قرمز شدن زبان شما شود.

تغییر رنگ زبان سالم به رنگ بنفش

رنگ زبان سالم می‌تواند به بنفش تغییر کند که نشانه ضعف در گردش خون است. این مشکل می‌تواند ناشی از بیماری‌های قلبی، نارسایی قلبی یا مشکلات عروقی باشد. بیماری کاوازاکی که بیماری نادری در کودکان است، باعث التهاب در رگ‌های خونی می‌شود و می‌تواند منجر به تغییر رنگ زبان به بنفش یا ارغوانی شود.

مطلب پیشنهادی:  یک تکنیک برای راحت خوابیدن در شب

تشخیص رنگ زبان سالم

تغییر رنگ زبان سالم به رنگ آبی

مشکلات ریوی مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی COPD)) یا بیماری‌های قلبی می‌توانند باعث کمبود اکسیژن در خون و در نتیجه آبی شدن رنگ زبان سالم شوند.

تغییر رنگ زبان سالم به رنگ رنگ زرد

اگر سیگار می کشید یا از تنباکوی جویدنی استفاده می کنید، رنگ زبان سالم تغییر کرده و ظاهری زرد رنگ به خود می‌گیرد. بیماری زردی نیز ناشی از تجمع بیلی روبین در خون است و باعث زرد شدن رنگ زبان می‌شود.

تغییر رنگ زبان سالم به رنگ خاکستری

گاهی اوقات مشکلات گوارشی از جمله زخم معده یا اگزما می‌تواند روی تغییر رنگ زبان سالم موثر بوده و باعث خاکستری شدن زبان شما شود.

تغییر رنگ زبان سالم

تغییر رنگ زبان سالم به رنگ سفید

تغییر رنگ زبان سالم به رنگ سفید معمولاً در اثر لکه های سفیدی که روی سطح رشد می کنند ایجاد می‌شود. برفک دهان یک عفونت قارچی رایج است که باعث ایجاد لکه‌های سفید روی زبان می‌شود. همچنین لکوپلاکیاکه یک بیماری دهانی است، لکه‌های سفید یا ضخیم روی زبان ایجاد می‌کند. در موارد نادر، لکوپلاکیا می‌تواند سرطانی شود.

تغییر رنگ زبان سالم به رنگ رنگ قهوه ای

این رنگ زبان معمولاً بی ضرر است و ناشی از چیزی است که می خورید و می‌نوشید. مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی مثل قهوه، چای، نوشابه‌های تیره و سس‌های رنگی می‌تواند به طور موقت زبان را قهوه‌ای کند. همچنین دود سیگار و تنباکو به مرور زمان لایه‌ای قهوه‌ای رنگ روی زبان ایجاد می‌کند.

تغییر رنگ زبان سالم به رنگ مشکی

تغییر رنگ زبان سالم به مشکی، می‌تواند ناشی از بهداشت ضعیف دهان، عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باشد که باعث تجمع باکتری‌ها و ایجاد لایه‌ای قهوه‌ای تیره یا سیاه روی زبان می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 679

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    24 اسفند 1402 در 11:59 ب.ظ

    خوب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…