شرایط طلاق توافقی که لازم است بدانید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در سال‌های اخیر آمار طلاق‌های توافقی و غیرتوافقی بسیار بالا رفته است. قانون نکات بسیار مهمی پیرامون این طلاق‌ها بیان کرده است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی با طلاق غیر توافقی با هم در مواردی مانند حضانت فرزند، مهریه و غیره متفاوت بوده و افراد لازم است که پیرامون هر دوی این مسائل اطلاعات موردنظر را داشته باشند. همراه دلتامگ باشید.

طلاق توافقی

طلاق توافقی یک نوع طلاق است که در آن زن و مرد برای ثبت طلاق و موضوعات مربوط به آن توافق کرده  و این‌گونه نیست که فقط یکی از طرفین درخواست طلاق داشته و برای آن دلایلی را به دادگاه ارائه کند.

امروزه باتوجه‌به اینکه بسیاری از زوجین بر دارابودن حقوق برابر تأکید دارند و زن در شروط ضمن عقد خود حق طلاق را نیز  می‌گیرد، مفهوم طلاق غیر توافقی بی‌معنی بوده و اکثر طلاق‌ها توافقی شده‌اند.

طلاق توافقی خیلی بهتر از انواع دیگر طلاق بوده و در آن نظر طرفین اهمیت دارد. در طلاق توافقی حتی درباره کوچک‌ترین موضوعات مربوط به بعد از طلاق توافق شده و مورد بررسی طرفین قرار می‌گیرند.

نکات طلاق توافقی

  • برای انجام طلاق توافقی و ثبت آن نیاز به انجام مشاوره و گذراندن دوره‌های آن است.
  • در طلاق توافقی باید توافقنامه وجود داشته باشد و زوجین در آن موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، حضانت و اجرت‌المثل و غیره را مشخص کنند. برای مثال زن حتی می‌تواند تمام مهریه خود را بخشیده؛ اما باید این موضوع را در توافقنامه ذکر کند.
  • هزینه‌های انجام طلاق توافقی برعهده طرفین بوده و زوجین باید بر سر آن نیز توافق کرده یا هرکدام به‌صورت مساوی حق خود را بپردازند.
  • بعضی‌اوقات گواهی عدم امکان سازش در صورتی برای زوجین صادر می‌شود که گواهی عدم بارداری نیز داشته باشند؛ بنابراین بهتر است که زن این گواهی را نیز تهیه کند تا مشکلی از این بابت پیش نیاید.
  • پشیمانی زوجین یا حتی یکی از آن‌ها تا قبل از صدور گواهی عدم امکان سازش ممکن بوده و هر کدام از آن‌ها ابراز پشیمانی کنند، این گواهی صادر نخواهد شد و ادامه روند دادرسی لغو می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  ارث مرد بدون فرزند به چه کسانی می‌رسد؟

طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی

درباره شرایط طلاق توافقی باید بگوییم که نسبت به انواع دیگر طلاق غیر توافقی شرایط آسان‌تری دارد. به همین جهت از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شرایط آن می‌توان به توافق طرفین درباره حضانت فرزند خود باتوجه‌به سن او و تصمیم‌گیری درباره حقوق مالی زن اشاره نمود.

بنابراین، بعد از آن زوجین می‌توانند برای ثبت طلاق اقدام کرده و دادخواست خود را ارائه کنند.

انجام طلاق توافقی مراحل و شرایطی را دارد که در طول انجام آن باید احراز شود و قابل‌بیان است که تمامی مراحل باید به‌خوبی رعایت شده و انجام شوند.

قانون جدید طلاق توافقی

قانون جدید طلاق توافقی

برخلاف اینکه بیان کردیم که دررابطه‌با طلاق توافقی قانونی در قانون مدنی نیامده و قانون‌گذار صراحتاً به این نوع از طلاق اشاره نکرده است، قانون حمایت از خانواده به آن اشاره کرده و بیشتر قواعد آن را بیان کرده است.

بنابراین، می‌توان بیان کرد که این یک منبع عالی جهت مطالعه درباره طلاق توافقی و کسب اطلاعات در آن حوزه است. قانون حمایت خانواده سال ۱۳۹۱ در طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و بخش‌نامه‌ها و اصلاحات گوناگونی شامل آن گردیده است.

ماده ۲۵ قانون مدنی عبارت است از:

زمانی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدای در مراکز مذکور مطرح کنند.
در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.

تعداد کلمات مطلب: 554

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…