زیباترین مکان‌های تاریخی سمنان را در بسطام ببینید!

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وقتی نام بسطام را می‌شنوید به یاد چه چیزی می‌افتید؟ شاید نام عارف مشهور ایرانی، بایزید بسطامی در ذهن شما زنده شود و بله! اینجا همان شهر معروف عارفان ایرانی است.
جاهای دیدنی بسطام

جاهای دیدنی بسطام از آرامگاه بایزید بسطامی تا برج کاشانه همگی جایگاه ویژه‌ای در میان جاهای دیدنی سمنان دارند؛ چراکه معماری این بناها از هر جهتی منحصربه‌فرد و بی‌نظیر است. با دلتامگ تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مجموعه بایزید بسطامی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بسطام

آیا کسی هم هست که نام این عارف بزرگ ایرانی را نشنیده باشد؟ عارفی که تمام زندگی خود را عاشقانه در راه حق فدا کرده است؟ جالب است بدانید که پدر بایزید از زرتشتیانی بوده که مسلمان شده و بایزید که در دامن چنین پدری پرورش یافته بود بعدها به شاگردی امام جعفر صادق(ع) در می‌آید. آرامگاه این عارف بزرگ در میدان آزادی بسطام و در مجاورت مسجد جامع و مدرسه شاهرخیه واقع شده است.

برج کاشانه در بسطام

برج کاشانه جاذبه منحصربه‌فرد بسطام

یکی دیگر از جاهای دیدنی بسطام، شهر عارفان در جاده ابریشم برج کاشانه است که به خاطر کتیبه سردر آن قدمتش را متعلق به قرن هفتم هجری می‌دانند. جالب است بدانید که ارتفاع این برج از درون 24 متر است؛ ولی از بیرون 20 متر دیده می‌شود. شکل ظاهری این برج آجری 30 ضلعی است و دارای گنبدی است که مشخص می‌کند این برج زمانی یک رصدخانه بوده است.

مدرسه شاهرخیه از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی بسطام

مدرسه شاهرخیه از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی بسطام

این مدرسه نیز بخضی از مجموعه عظیم بایزید بسطامی است و در شرق این مجموعه قرار گرفته است. مدرسه شاهرخیه دارای دو طبقه است و از ۲۸ حجره، مسجد، ایوان و زورخانه تشکیل شده است. این مدرسه که همواره از آن به‌عنوان مرکزی برای تحصیل استفاده می‌شده، نام خود را از موسس خود یعنی «شاهرخ تیموری» گرفته است. اکنون از مدرسه شاهرخیه به‌عنوان یک حوزه علمیه استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  دژ فراموشی ایران را در عجیب‌ترین روستای دزفول ببینید!

جنگل اولنگ جاذبه زیبای طبیعت بسطام

یکی از زیباترین جاهای دیدنی بسطام جنگل اولنگ است که مرز بین دو استان سمنان و گلستان را شکل داده است. گونه‌‌های گیاهی مختلفی مانند انواع درمنه، چوبک، کلاه میرحسن وسالویا و…  در این جنگل دیده می‌شوند.

جنگل اولنگ جاذبه زیبای طبیعت بسطام

بهترین زمان سفر به بسطام

بسطام به دلیل همجواری با کوه‌های ابر و شاهورا از یک طرف و کویر از طرف دیگر دارای آب و هوای کوهپایه‌ای است. این شهر تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد و طولانی دارد. به همین دلیل اگر قصد سفر به آن را دارید بهتر است در فصل بهار و تابستان به آنجا سفر کنید. فاصله بسطام تا تهران حدود 408 کیلومتر است که برای رسیدن به آن 5 ساعت زمان نیاز دارید.

تعداد کلمات مطلب: 390

اپلیکیشن مجله دلتا

3 دیدگاه

  1. دورسا

    14 اسفند 1402 در 7:45 ب.ظ

    ممنون که با این مطالب زیبایها ی کشورمان را معرفی می کنید

    پاسخ

    • زینب پروانه

      14 اسفند 1402 در 9:24 ب.ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    15 اسفند 1402 در 2:10 ق.ظ

    خیلی دوست دارم یکبار هم شده بر سر مزار بایزید بسطامی دقایقی بنشینم و در حال و هوای این عارف بزرگ سیر کنم .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

فستیوال پاییزه فانوس‌های کاغذی در تایلند

جشن فانوس تایلند، یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های پاییزه تایلند است که از جذابیت بالایی برای…