این نکات را اگر قبل از ازدواج ندانید، ضرر می‌کنید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه یکی از موضوعاتی که بسیار در بین مردم رواج پیدا کرده و در مورد آن صحبت می‌کنند شروط ضمن عقد است. نوشتن این شروط بسیار مهم است.
شروط ضمن عقد ازدواج

شروط ضمن عقد ازدواج به شرایط حقوقی، مالی، خانوادگی و اجتماعی اشاره دارد که بین دو طرف برای ازدواج در قرارداد ازدواج تعیین می‌شود. این شرایط در قرارداد ازدواج نوشته می‌شود و تعیین حقوق و تعهدات هر دو طرف در طول زندگی مشترک است. همراه دلتامگ باشید تا شما را با این شروط آشنا کنیم.

شروط ضمن عقد ازدواج

شروط ضمن عقد ازدواج به شرح ذیل هستند:

  • خودداری مرد از پرداخت نفقه زن به مدت شش ماه و عدم امكان الزام و اجبار مرد به پرداخت نفقه. اولین قدم برای اثبات پرداخت‌نکردن نفقه از طرف مرد آن است که زن دادخواست مطالبه نفقه گذشته را اقامه دعوی نماید. اگر شوهر در مرحله اجرای حکم از پرداخت نفقه امتناع کند و اجبار او هم ممکن نباشد زن می‌تواند به استناد این بند از شرط تقاضای طلاق کند.
  • از جمله شروط ضمن عقد ازدواج ذکر آن است که اگر مرد سورفتار داشته باشد و این سوءرفتار یا سوء معاشرت شوهر به حدی باشد كه ادامه زندگی را برای زن غیرممکن کند. مانند ضرب‌وجرح زن توسط شوهر و اعتیاد وی. در این شرایط بهتر است برای اثبات این موضوع شکایت کیفری ضرب‌وجرح مطرح شده و بعد از اثبات این موضوع و صدور حکم قطعی در دادگاه کیفری به دلیل محقق‌شدن شرط در دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید.
  • داشتن مریضی صعب‌العلاج مرد به صورتی كه ادامه زندگی مشترک برای زن مشکل باشد. در واقع منظور بیماری‌های مسری صعب‌العلاج یا لاعلاج مثل ایدز و هپاتیت است اغلب درمانی برای آنها وجود نداشته و زن در معرض خطر جدی در ابتلای به این بیماری‌هاست.

عقد ازدواج

  • جنون شوهر در مواردی که امکان فسخ نكاح شرعاً نباشد؛ بنابراین اگر زن بعد از اطلاع از جنون مرد، فوراً درخواست فسخ نکند، حق فسخ وی ساقط می‌گردد، اما می‌تواند به استناد شرط فوق درخواست طلاق کند.
  • عدم رعایت دستور مرجع قضایی (دادگاه) در مورد منع اشتغال مرد، اگر دادگاه تشخیص دهد شغل مرد، منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه است.
  • محكومیت مرد به‌حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی كه به دلیل ناتوانی از پرداخت به پنج سال بازداشت محکوم شود یا به حبس و جزای نقدی مجموعاً منتهی به پنج سال یا بیشتر بازداشت شود و حكم در حال اجرا باشد.
  • مبتلا شدن شوهر به هر اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به زندگی مشترک و بنیان خانواده خلل وارد کرده  و ادامه زندگی را برای زن دشوار نماید. توجه به این نکته ضروری است؛ یعنی اعتیاد مرد به حدی باشد که امکان پرداخت نفقه و دیگر وظایف زناشویی برای زن فراهم نباشد.
  • شوهر بدون عذر موجه زندگی خانوادگی را بااراده خود ترك کند یا شش ماه متوالی بدون اینکه عذر موجهی داشته باشد از نظر دادگاه غیبت کند. (لازم به ذکر است که تشخیص این بند با دادگاه است). درصورتی‌که ترک زندگی مشترک شوهر به دلایل غیرارادی مانند حبس و توقیف، بیماری  و… باشد زن نمی‌تواند به این دلیل  تقاضای طلاق نماید.
مطلب پیشنهادی:  هنگام معامله ملک این موارد را جدی بگیرید

تقاضای طلاق

  • محكومیت قطعی شوهر در اثر مرتکب شدن جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتكاب جرمی كه مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زن باشد.
  • یکی از شروط ضمن عقد ازدواج آن است که اگر زن از شوهر خود به دلیل عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر بعد از گذشت پنج سال صاحب فرزند نشود می‌تواند درخواست طلاق کند.
  • درصورتی‌که شوهر مفقودالاثر شود و ظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.
  • طلاق به دلیل آنکه شوهر همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار کند نیز از جمله شروط ضمن عقد ازدواج است.

تعداد کلمات مطلب: 580

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…