کوچه آشتی کنان، عجیب‌ترین کوچه تهران! + ویدیو

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تهران شهری مملو از جاذبه‌های زیبا و تماشایی است. عجیب‌ترین و باریک‌ترین کوچه تهران نیز یکی از جذابیت‌های پایتخت شلوغ ایران است.

تهران شهری با جاذبه‌های فراوان است که از قدیم‌الایام دارای کوچه‌ها و بن‌بست‌های زیبا و دوست‌داشتنی بوده است. یکی از زیباترین و عجیب‌ترین کوچه‌های تهران، کوچه آشتی کنان است. دلتامگ در این مقاله به معرفی یکی از عجیب‌‌ترین کوچه‌های تهران می‌پردازد.

کوچه آشتی کنان تهران کجاست؟

تهران دارای محله‌های قدیمی بسیاری است. منطقه شمیرانات یکی از زیباترین و کهن‌ترین مناطق تهران است که با داشتن کوچه باغ‌های فراوان و جوی‌های آب بسیار، به منطقه‌ای دلپذیر و خوش آب و هوا تبدیل شده است.

در لابه‌لای برج‌های بلند این نقطه گران شهر تهران، کوچه‌ای قدیمی با معماری سنتی و بافتی کهن کوچه‌ای عجیب به نام کوچه آشتی کنان وجود دارد. این کوچه از نظر موقعیت جغرافیایی در محله نیاوران، نزدیک اطلس مال و مجتمع تجاری حیات سبز قرار گرفته است.

فلسفه کوچه آشتی کنان چیست؟

خیلی‌های تصورشان این است که کوچه‌های تنگ و باریک، با معماری سنتی را تنها در یزد می‌توان دید. این نظریه تا حدودی درست است؛ چراکه بافت کوچه‌های یزد غالبا سنتی است. کوچه‌های یزد را به‌گونه‌ای درست می‌کردند که راه گریزی در مقابل گرمای طاقت‌فرسای کویر باشند.

کوچه‌های تنگ و باریک با دیوارهای بلند یزد همیشه برای مردمان ناآشنا با کویر عجیب و تماشایی بودند؛ اما اینکه در تهران کوچه‌ای با این مشخصات وجود داشته باشد اندکی عجیب است. تهران نه یک شهر کویری است که آن‌قدر گرم که شهروندانش برای فرار از گرما به کوچه‌ها پناه ببرند. پس چگونه ممکن است کوچه‌ای با مشخصات کوچه‌‎های یزد، با بافتی و معماری‌ای به همان زیبایی و ظرافت نیز در تهران وجود داشته باشد؟

هدف از ساخت چنین کوچه‌ای در چنین جایی از تهران را آقای علیرضا فدوی اردکانی شهردار منطقه شمیرانات این‌گونه توضیح داده است:

مطلب پیشنهادی:  با خوردن این پلو حتما شگفت‌زده خواهید شد!

طراحی کوچه آشتی کنان به‌منظور زنده کردن سنت‌های قدیمی این منطقه و جذب گردشگری در این  گذر بوده است. در این کوچه طبق سنت‌های قدیم مردم به‌اجبار با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند و این‌گونه بیشتر یکدیگر را شناخته و از حال هم باخبر می‌شوند. اگر شخصی با یکی از عزیزانش کدورتی داشته باشد در این کوچه چون با یکدیگر مواجه خواهند شد، روابط آن‌ها حسنه خواهد شد و کدورت‌ها رفع خواهد شد.

کوچه آشتی کنان تهران

چگونه به کوچه آشتی کنان پاسداران برویم؟

به خیابان پاسداران بروید، سپس به سمت خیابان تنگستان دوم و خیابان پروین حرکت کنید تا به محله نیاوران برسید. در این محله به دنبال خیابان عسگریان باشید. جایی در میانه این خیابان، کوچه آشتی کنان را با بافت و معماری زیبای خود خواهید دید.

سخن پایانی

شاید فکر کنید که تهران جاذبه‌های معروف‌تری برای دیدن دارد؛ اما باور کنید هیچ جاذبه‌ای به اندازه کوچه‌ای که در آن قرار است شما کینه‌ها و کدورت‌هایتان را جا بگذارید و با عزیزانتان آشتی کنید، جذاب و تماشایی نخواهد بود. جاهای دیدنی تهران هر کدام به‌نوعی زیبایی و شکوه بسیاری دارند؛ اما قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های شمیرانات با آن هوای تازه و درختان سر به فلک کشیده، جذابیت دیگری دارد.

تعداد کلمات مطلب: 476

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. الی

    27 آذر 1402 در 1:37 ق.ظ

    ممنون از مطلب جالبتون. 👏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…