نکاتی که هنگام خرید ظروف چوبی، کسی به شما نمی‌گوید

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به وسایل چوبی علاقه‌مندید، بهتر است قبل از انتخاب و خرید، این مطلب را مطالعه کنید.
ظروف چوبی

ظروف چوبی جزو آن دسته از ظرف‌های پذیرایی شیک است که به تازگی در میان مردم طرفداران بسیاری دارد؛ استفاده از این ظروف حس زیبایی به شما می‌بخشد؛ اما برای انتخاب آن لازم است به یک سری نکات توجه داشته باشید؛ اینگونه با مزایا و معایب آن بهتر آشنا می‌شوید در نهایت خرید بهتری خواهید داشت. در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشد تا درباره ظروف چوبی، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

مزایا و معایب ظروف چوبی پذیرایی

بسیاری از افراد هنگام خرید ظروف پذیرایی چوبی تنها به زیبایی آن فکر کرده و دیگر اطلاعاتی درباره مزایا و معایب این نوع ظروف ندارند؛ در ادامه ما تعدادی از مزایا و معایب آن را بیان خواهیم کرد:

  • این مدل ظروف‌ها به دلیل آنکه در ساخت آن‌ها از مواد مناسبی استفاده شده است، معمولا چند منظوره هستند و از آن‌ها برای سرو غذای سرد و گرم استفاده می‌شود.
  • این نوع ظروف معمولاً از مواد طبیعی تهیه می‌شوند و می‌توانند در صورت خراب شدن به راحتی بازیافت شوند.
  •  این ظرف‌ها نه تنها روی طعم غذا اثر نمی‌گذارند، بلکه کیفیت آن را هم کاهش نمی‌دهند. جالب است بدانید ماندگاری غذا در این ظرف‌ها نیز نسبت به سایر نمونه‌ها بیشتر است.

معایب ظروف چوبی

  • چوب حساسیت بیشتری نسبت به رطوبت و نمک دارد، همین امر باعث می‌شود که این مدل ظرف‌ها به مرور زمان خراب شوند.
  • یکی دیگر از معایب ساخت ظروف چوبی این است که این مدل ظرف‌ها در صورتی که به درستی تمیز نشوند، می‌توانند منبع خوبی برای جذب باکتری باشند.
  • قیمت ظروف چوبی معمولا بالا است چرا که معمولا برای ساخت آن‌ها از چوب‌هایی مانند راش و یا داریو استفاده می‌شود.
  • در صورتی که از رنگ و پوشش مناسبی برای این غذاها استفاده نشود، به مرور زمان غذا و چربی بین شکاف ظروف تجمع کرده و باعث ایجاد میکروب و باکتری شود.
  • یکی دیگر از معایب استفاده نکردن از روکش برای وسایل چوبی این است که در مجاورت با آب، باد کرده و خراب می‌شود.

ظروف چوبی

مناسب ‌ترین رنگ برای ظروف چوبی

برای روکش انواع ظروف چوبی از یک نوع ماده استفاده می‌شود که در حال حاضر در ایران تولید نمی‌شود؛ بنابراین تولید کننده مجبور است از موادی مانند روغن جلا، سیلر با پی ارتان استفاده کنند؛ در نتیجه این مواد در مجاورت با گرما ایجاد سرطان کرده؛ بنابراین سعی کنید از این مدل ظرف‌ها فقط برای سرو میوه، چیپس و یا پفک استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  خواص بابونه برای زیبایی را بهتر بشناسید

برای سرو چه نوع غذاهایی می‌توان از ظروف چوبی استفاده کرد؟

زیبایی این ظروف باعث می‌شود که هنگام چیدمان میز، تنوع خاصی به دورهمی‌های شما ببخشد؛ اما توجه به اینکه که برای چه مدل غذایی باید از ظروف چوبی استفاده کرد، بسیار اهمیت دارد؛ چرا که معمولا بسیاری از آن‎‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که فقط می‌توان برای سرو غذاهای سرد استفاده شوند و با قرار دادن در مایکروویو دچار تغییر شکل می‌شوند و به مرور زمان ترک می‌خورند.

ظروف چوبی

از چه روغن‌هایی برای پوشش وسایل پذیرایی چوبی استفاده می‌شود؟

اگر قصد دارید خودتان روغن کار ظروف چوبی را انجام دهید، قبل از استفاده کردن از هرنوع روغن، ابتدا مطمئن شوید که ظرف مورد نظر شما تمیز و خشک است؛ سپس برای پخش کردن روغن به یک برس یا یک تکه پارچه نیاز دارید؛ بهترین روغن برای استفاده در ظروف چوبی خاص می‌توانید استفاده کنید را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

روغن کرچک

این روغن می‌تواند انتخاب مناسبی برای وسایل چوبی شما باشد، مزایای استفاده از این روغن این است که به سرعت خشک می‌شود، سطح چوب را نرم و لطیف کرده و در برابر رطوبت و آب مقاوم می‌کند.

موم زنبور عسل

موم زنبور عسل هم به عنوان روکشی مناسب در نظر گرفته می‌شود. البته نه به تنهایی! از این ماده برای تثبیت بیشتر و به عنوان یک ماده کمی در کنار سایر روغن‌ها استفاده می‌گردد. برای مثال ترکیب این روغن با روغن کرچک، می‌تواند بسیار فوق‌العاده باشد.

روغن زیتون

روغن‌ها از هر نوعی که باشند، می‌توانند به عنوان روکشی مناسب برای چوب استفاده شوند. روغن کنجد، روغن گردو، روغن زیتون، روغن آفتابگردان و حتی روغنی که از چربی حیوانی گرفته می‌‌شود. در این میان روغن‌های گردو و کنجد نفوذ بالاتری در چوب دارند و تاثیر بهترین خواهند داشت.

تعداد کلمات مطلب: 686

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    21 آذر 1402 در 10:31 ب.ظ

    بخشی از ظروف چوبی از درخت راش ساخته میشن اکثر ظروف چوبی که امروزه همه جا دیده میشه و به فروش میرسه همه از نابودی جنگل ها و درختان باغ های بومی غیر قانونی ساخته میشوند و اینکار یعنی نابودی منابع طبیعی یعنی دزدی به چه قیمت آخه به قیمت مد پیش رفتن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…