مجازات این ازدواج اعدام است

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که اسم ازدواج به گوش ما می‌خورد، آنچه به ذهن ما خطور می‌کند ازدواج دائم یا موقت است اما ازدواج سفید یک ازدواج تازه و نوظهور است.
مجازات ازدواج سفید

مجازات ازدواج سفید از جمله مواردی است که در قانون بیان شده است. گاهی افراد باور نمی‌کنند که مجازات سنگینی برای این ازدواج در نظر گرفته شده است اما ازدواج سفید پدیده‌ای نوظهور بوده که کمتر فردی با آن آشنا هستند. همراه دلتامگ باشید.

ازدواج سفید چیست؟

قبل از بیان مجازات ازدواج سفید در ابتدا باید این ازدواج که به‌تازگی در ایران رواج یافته را توضیح دهیم. ازدواج سفید ازدواجی است که شروع و تشکیل پیوند زناشویی بین زن و مرد دارای وجاهت قانونی نبوده و همچنین مدت مشخصی نیز ندارد.

در این نوع ازدواج، صیغه نکاح جاری نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که مشروعیت لازم را نداشته باشد. همچنین طبق قانون مدنی ازدواجی درست و صحیح است که متشکل از ایجاب و قبول باشد که صراحتاً دلالت بر قصد ازدواج طرفین کند.

در ازدواج سفید باتوجه‌به اینکه قصد طرفین ازدواج نیست، می‌توان گفت که چنین ازدواجی وجاهت قانونی ندارد. در واقع زن و مرد در ازدواج سفید بدون ثبت رسمی و قانونی ازدواج و همچنین بدون گذراندن آداب و رسومات مرسوم یک ازدواج رسمی زیر یک سقف می‌روند.

طبعاً در این‌چنین ازدواج‌هایی طرفین تعهد قانون و شرعی نسبت به یکدیگر ندارند و نمی‌توانند مدعی حق و حقوقی نسبت به هم باشند. در واقع یکی از عوامل گرایش افراد به ازدواج سفید همین تعهد نداشتن طرفین نسبت به یکدیگر است.

ازدواج سفید چیست؟

 آیا ازدواج سفید جرم است؟

برای اینکه این ازدواج بین طرفین دارای وجاهت قانونی و ارزش قانونی باشد، باید اصول و مقررات قانونی در آن رعایت شده وگرنه ازدواج صورت‌گرفته مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرد.

در خصوص این ازدواج باید بگوییم که باتوجه‌به اینکه در این ازدواج اصول شرعی و قانونی رعایت نمی‌شود، چنین ازدواجی از نظر قانونی رسمیت نداشته و چنین رابطه‌ای بر پایه رابطه نامشروع و زنا قابل مجازات است.

مجازات ازدواج سفید

برای اینکه یک ازدواج دارای وجاهت و ارزش قانونی باشد، باید یک‌سری اصول و مقررات رعایت شود در غیر این صورت این ازدواج مورد حمایت قانون و حتی جامعه قرار نمی‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:  هزینه‌ های ساختمان با مالک است یا مستاجر؟

دررابطه‌با این ازدواج باید بگوییم که نکاح سفید باتوجه‌به اینکه در آن اصول شرعی و قانون رعایت نشده است، از لحاظ قانونی رسمیت نداشته و به‌عنوان رابطه نامشروع و زنا شناخته می‌شود.

طبق ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی زنا عبارت است از رابطه جنسی مرد و زنی که رابطه زوجیت بین آن‌ها نبوده است. باتوجه‌به اینکه این ازدواج در قانون ما با عنوان رابطه زوجیت مورد قبول نیست؛ بنابراین چنین رابطه‌ای اگر اثبات شود، می‌تواند با عنوان زنا مورد بررسی قرار بگیرد و برای طرفین آن مجازات تعیین شود.

مجازات ازدواج سفید

طبق ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی زنا عبارت است از مباشرت جنسی مرد و زنی که رابطه زوجیت بین آن‌ها نبوده است. باتوجه‌به اینکه این ازدواج در قانون ما با عنوان رابطه زوجیت مورد قبول نیست؛ بنابراین چنین رابطه‌ای اگر اثبات شود، می‌تواند با عنوان زنا مورد بررسی قرار گرفته و برای طرفین آن مجازات تعیین شود.

همچنین اگر یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها متأهل باشند و در چنین رابطه‌ای قرار بگیرند، به مجازات سنگین‌تر از باب زنای محصنه (سنگسار) محکوم می‌شوند؛ بنابراین مجازات ازدواج سفید دارای انواع مختلفی است که در قانون بیان شده است.

همچنین اگر یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها متأهل باشند و در چنین رابطه‌ای قرار بگیرند، به مجازات سنگین‌تر از باب زنای محصنه یعنی سنگسار (اعدام) محکوم می‌شوند؛ بنابراین در این شرایط مجازات اعدام برای ازدواج سفید در نظر گرفته شده است.

تعداد کلمات مطلب: 557

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    11 آذر 1402 در 4:53 ب.ظ

    کار بد نکنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط دریافت مهریه بعد از ازدواج مجدد

دریافت مهریه پس از ازدواج مجدد از نظر قانونی در ایران دارای شرایط خاصی است. در حقوق ایران،…