دژ فراموشی ایران را در عجیب‌ترین روستای دزفول ببینید!

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این روزهای سرد پاییزی سفر به جاهای گرم و مناطق خوش آب‌وهوای ایران بسیار لذت‌بخش خواهد بود. یکی از زیباترین و بهترین مکان‌هایی که می‌توانید به آن سفر کنید، روستای پامنار دزفول است.
روستای پامنار

حتما تابه‌حال نام شهرستان دزفول، یکی از زیباترین شهرهای استان خوزستان را شنیده‌اید. در میان جاهای دیدنی دزفول، روستایی بنام روستای پامنار وجود دارد که در زیبایی و چشم‌نوازی شهرت یافته است. مناظری که می‌توانید در این روستا ببینید، در هیچ‌جای دیگر ایران وجود ندارد. با دلتامگ همراه باشید.

روستای پامنار کجاست؟

در محدوده سد دز و کرخه در نزدیکی شهرستان دزفول، روستایی زیبا و حیرت‌انگیز وجود دارد که مناظر بی‌نظیر آن سبب شده به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار تبدیل شود. این روستا درست در دامنه در رشته‌کوه‌های زاگرس و در کنار دریاچه ایجاد شده در پشت سد دز قرار گرفته است.

ازآنجایی‌که این دریاچه به دریاچه شهیون شهرت یافته است این روستا را بانام روستای پامنار شهیون نیز می‌شناسند. ویژگی خاص طبیعت این روستا سبب شده که از سایر روستاهای استان خوزستان متمایز شود به همین دلیل به‌عنوان روستای گردشگری دزفول شناخته می‌شود که چند سالی است به مقصدی پرطرفدار تبدیل‌شده است.

جاذبه‌های روستای پامنار دزفول

در این روستای خاص و منحصربه‌فرد می‌توان مناظر شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای را دید؛ اما تمام جذابیت این روستا در طبیعت ویژه آن خلاصه نمی‌شود؛ بلکه این روستا دارای جاذبه‌های تاریخی نیز هست. قلعه و قبرستان مشهوری در این روستا وجود دارد که قدمت زیاد آن‌ها توجه گردشگران را جذب کرده است.

قلعه شاداب روستای پامنار

قلعه شاداب پامنار

در این روستای زیبا می‌توان بقایای قلعه‌ای را مشاهده کرد که قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان برمی‌گردد. حتما از خود می‌پرسید نام شاداب بر روی قلعه از کجا آمده است؟ حقیقت این است که در دوره ساسانیان این قلعه را بانام دژ انوشبرد یا دژ فراموشی می‌شناختند. در سال‌های گذشته به آن قلعه شاه حسین می‌گفتند و حالا آن را به احترام کدخدای روستا، شاداب عبدل، قلعه شاداب نامیده‌اند.

جالب است بدانید که این قلعه یکی از عجیب‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است که وقتی از پایین به آن می‌نگرید تنها کوهی استوار در مقابل خود می‌بینید؛ اما در میان پیچ‌وتاب‌های این کوه قلعه‌ای تاریخی قرار گرفته که راه ورود به آن از میان پرتگاه‌های خطرناک می‌گذرد درحالی‌که تا همین 25 سال پیش نیز این قلعه مسکونی بوده است!

مطلب پیشنهادی:  بازارگردی در قشم را از دست ندهید

گورستان تاریخی

در نزدیکی قلعه شاداب یک گورستان تاریخی وجود دارد که بر روی قبرهای آن سنگ‌هایی عمودی با نقش و نگارهای عجیب قرار گرفته است. نقاشی‌های روی سنگ‌ها اطلاعاتی درباره فرد مدفون در آنجا می‌دهند؛ مثلا برای برخی از مردان سواری بر اسب که نشانی از جنگاوری و دلاوری بوده و برای زنان نیز رقص و جنگاوری ترسیم شده است. تمام این‌ها گواهی بر قدمت بالا و ارزشمند بودن این گورستان هستند که اطلاعات خوبی از تاریخ منطقه به ما می‌دهند.

اقامت در روستای پامنار

اگر قصد شب اقامت در این روستای جذاب و استثنایی را دارید، می‌توانید در خانه‌های بومگردی روستا یک اتاق برای چند شب رزرو کنید. هرچند فاصله این روستا از شهرستان دزفول تنها 40 کیلومتر است و می‌توانید در بهترین هتل‌های دزفول نیز اقامتی دل‌نشین داشته باشید.

غروب پامنار

سخن پایانی

روستای پامنار یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران است که دشت و دریاچه و کوه را در آن می‌توانید یکجا ببینید. زیباترین غروب ایران در پشت آب‌های دریاچه شهیون در میانه دشتی وسیع و بر بلندای کوه‌های استوار زاگرس درست در همین روستا قابل مشاهده است. یک شب چادر زدن در کنار دریاچه شهیون در این روستا، بدون شک یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمر شما خواهد. برای دیدن این روستا به دزفول و سپس به سمت بخش شهیون حرکت کنید. پس از 45 دقیقه رانندگی به مقصد خواهید رسید.

تعداد کلمات مطلب: 563

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    7 آذر 1402 در 6:00 ب.ظ

    خیلی خیلی عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…