با کاشت سبزی ترخون در خانه، از شر دندان درد خلاص شوید

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر علاقه‌مند به کاشت سبزی در خانه هستید، بهتر است با کاشت این نوع سبزی از فواید دارویی آن نیز بهره‌مند شوید.
سبزی ترخون

معمولا در سفره غذای ما ایرانی‌ها سبزی خوردن اهمیت بسیاری دارد به همین منظور است که بسیار از افراد که شرایط لازم را دارند خودشان در خانه سبزی خوردن می‌کارند؛ اما برای کاشت سبزی خوردن حتما نیازی نیست که به باغچه دسترسی داشه باشید، گاهی خودتان می‌توانید بذر سبزی خوردن را تهیه کرده و آن را در گلدان بکارید؛ اینگونه در کنار زیبایی که گلدان به چیدمان خانه شما می‌بخش، می‌توانید از سبزی آن هم در کنار غذا استفاده کنید.

همه ما از فواید سبزی خوردن برای بدن آگاه هستیم؛ اما در میان همه آن بعضی از سبزی ها مانند سبزی ترخون خاصیت درمانی نیز دارند و می‌توانند درد را تسکین دهند؛ به همین منظور در این مطلب از دلتامگ قصد دارید روش کاشت گیاه ترخون و فواید آن برای بدن را به شما شرح دهیم تا همیشه در خانه این سبز پر خاصیت را در دسترس داشته باشید.

خواص درمانی سبزی ترخون

طبع ترخون گرم و خشک است که اشتهاآور بوده و برای معده بسیار مفید است؛ این گیاه سرشار از ویتامین A، B، C و ریز مغذی‌هایی مانند روی، کلسیم، منگنز، آهن، منیزیم، پتاسیم و مس است که برای بهبود در مفاصل بسیار مفید می‌باشد؛ از خواص ترخون برای رحم می‌توان به کاهش دردهای قاعدگی اشاره کرد؛ از سوی دیگر مهم‌ترین خواص ترخون برای بدن، جلوگیری از خونریزی لثه، التیام زخم و کاهش درد دندان است؛ به طوری که با جویدن مقداری ترخون درد دندان تسکین می‌یابد.

گیاه ترخون

نحوه کاشت گیاه ترخون

به طور کلی گیاه ترخون در مناطق گرم و آفتابی به خوبی رشد می‌کند، اما این بدان معنا نیست که در تحمل هوای سرد را ندارد؛ برعکس این نوع سبزی می‌تواند دمای بسیار پایین را تحمل کرده و دچار سرمازدگی نشود. لازم به ذکر است که این گیاه برای رشد به آب فراوانی نیاز دارد و باید در خاکی کشت شود که بافت آن متوسط باشد؛ برای مثال اگر ترخون در خاک رسی کاشته شود، عمر زیادی نخواهد داشت؛ اگر تصمیم به کاشت سبزی ترخون را دارید لازم است به چند نکته که در ادامه به آن اشاره می‌شود توجه داشته باشید.

آماده سازی خاک برای کاشت ترخون در گلدان

برای کاشت ترخون در گلدان باید از مخلوط خاک گیاهی و برلیت استفاده کنید؛ این خاک‌ها باعث هوا رسانی بیشتر به ریشه و دفع آب زیاد از خاک می‌شوند؛ برای تقویت خاک نیز می‌توانید از کمی کود گوگرد استفاده کنید؛ سپس خاک را به عمق 40 سانتی‌متر شخم بزنید تا مواد با یکدیگر ترکیب شوند؛ مجدد مقداری اسید پتاس را به خاک ضافه کرده و در جهت شخم قبلی، 35 سانتی‌متر عمق خاک ر شخم بزنید و سنگ‌های خاک را جمع آوری کنید.

مطلب پیشنهادی:  عوارض خطرناک بوتاکس در دراز مدت بر بدن

سبزی ترخون

زمان کاشت ترخون

بهترین زمان برای کاشت سبزی ترخون، بسته به نوع روشی که برای تکثیر انتخاب می‌کنید متفاوت است؛ برای مثال اگر تکثیر ترخون با ساقه و یا پاجوش را انتخاب می‌کنید، بهترین زمان برای کاشت اوایل بهار است در صورتی که فصل پاییز مناسب برای تکثیر ترخون از طریق ریشه است.

انواع روش تکثیر سبزی ترخون

اگر قصد کاشت ترخون در گلدان را دارید، لازم است یکی از مراحلی که در ادامه شرح داده می‌شود را انتخاب کنید و مانند آن عمل کرده تا در نهایت یک گلدان پر از گیاه ترخون داشته باشید.

تکثیر ترخون با ساقه

همانطور که گفتیم برای کاشت گیاه ترخون به این روش باید در فصل بهار یک ساقه سبز و جوان ترخون را انتخاب کرده و با استفاده از یک چاقو و یا قیچی تمیز، سعی کنید طول ساقه حداقل 15 تا 20 سانتی‌متر باشد؛ سپس برگ‌های پایینی ساقه را درآورده و آن رادرون آب قرار دهید؛ در نهایت بعد از مدتی ساقه شروع به رشد ریشه‌های قوی‌ می‌کند و نیاز است آن را در گلدان بکارید.

تکثیر ترخون با ریشه

بسیاری از افراد برای کاشت سبزی ترخون این روش را انتخاب می‌کنند؛ به این صورت که یک گیاه 3 یا 4 ساله سالم را نتخاب کرده و آن را از خاک خارج کنید؛ سپس ریشه را به ۵ تا ۱۰ قطعه تقسیم کرده به طوری که هر قطعه دارای حداقل ۱ تا ۲ جوانه رویشی باشد سپس در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری در گلدان بکارید. اگر به این دسته از مطالب خانه داری علاقه دارید، با این کارها گیاهان آپارتمانی هرگز خشک نمی‌شوند را در این مطلب بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 703

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

افراد موفق، بعد از ساعات کاری چه می‌کنند؟

آنچه که افراد موفق در ساعات خارج از کار انجام می‌دهند، به طرز قابل توجهی بر موفقیت آن‌ها د…