آیا گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان جرم است؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه بسیاری از افراد به خصوص در شهر‌های بزرگ به دلیل گران شدن قیمت مسکن رو به آپارتمان‌نشینی آورده‌اند که این موضوع دارای نکات خاص خودش است.
گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان

گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان یکی از آن موضوعاتی است که شاید کمتر به آن پرداخته شده است؛ اما یکی از موضوعات مهم در آپارتمان‌نشینی بشمار می‌رود. همراه دلتامگ باشید تا با هم بررسی کنیم این کار از منظر قانونی جرم بوده یا خیر و اگر پاسخ مثبت است، مجازات آن چیست؟

مشاعات ساختمان

قسمت‌هایی از آپارتمان که برای تمام ساکنین ساختمان است را مشاعات می‌گویند؛ بنابراین حق استفاده و هزینه نگهداری از این قسمت‌ها نیز بر عهده همه اعضای ساختمان است.

به قسمت‌هایی مانند حیاط و پشت‌بام، راه‌پله، آسانسور، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی در آپارتمان‌ها مشاعات گفته می‌شود.

آیا گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان جرم است؟

طبق ماده 2 قانون تملک آپارتمان‌ها قسمت‌های مشترک ذکر شده در این قانون که عبارت‌اند از قسمت‌هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آن‌ها تعلق می‌گیرد.

بنابراین، به‌طورکلی قسمت‌هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده باشد یا در اسناد مالکیت ملک، اختصاصی یک یا چند نفر تلقی نشده باشد، از قسمت‌های مشترک محسوب شده مگر آنکه تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.

طبق تبصره ماده ۳ آیین‌نامه قانون تملک آپارتمان‌ها گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان ممنوع است؛ زیرا زیبایی و نظم ساختمان را بر هم می‌زند.

همچنین نکته‌ای که باید دقت کنید آن است که ممکن است در مواقعی کفش‌ها توسط مهمان‌ها یا افرادی خارج از آپارتمان به سرقت رود. این امر موجب تنش و اختلاف بین اهالی ساختمان شود.

آیا گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان جرم است؟

طبق ماده ۴۷ قانون تملک آپارتمان‌ها قراردادن اشیای اضافی، گذاشتن میز و صندلی و هر نوع اشیا دیگر نیز در قسمت‌های مشاع ساختمان بدون اجازه از سایر ساکنین ممنوع است. علاوه‌برآن نگاهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان ممنوع است.

طبق ماده ۴۸ تملک آپارتمان‌ها که به موضوع رعایت نظم عمومی در یک مجتمع مسکونی و آپارتمانی می‌پردازد، گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی در پشت درب آپارتمان و در محوطه راهرو‌ها ممنوع است.

حکم گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان

بنابراین، این کار جرم بوده و طبق قانون این کار می‌تواند حکم مزاحمت برای همسایه‌ها داشته باشد! این کار در برخی از موارد می‌تواند نمونه‌ای از جرایم کیفری تصرف عدوانی باشد.

مطلب پیشنهادی:  توقیف سرقفلی به چه معناست؟

که قانون‌گذار برای جرایم مذکور مجازات یک ماه تا یک سال حبس در نظر گرفته است. همچنین در انتهای ماده ۶۹۰، دادگاه مکلف شده است، دستور به رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق صادر نماید.

حکم گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان

آیا قراردادن جاکفشی در مشاعات ساختمان مجاز است؟

حالا یک سال دیگری که بسیار پرسیده می‌شود آن است که حتی قراردادن جاکفشی نیز در مشاعات ساختمان مشکل دارد؟ در پاسخ به این سؤال نیز باید بگوییم که طبق قانون تملک آپارتمان‌ها گذاشتن میز و صندلی و هر نوع اشیا دیگر و همچنین نگهداری حیوانات، در قسمت‌های مشترک ممنوع است

بنابراین، قراردادن جاکفشی در راهرو، راه‌پله و جلوی آپارتمان طبق تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها ممنوع بوده و چون زیبایی و نظم ساختمان برهم می‌خورد، کاری غیرقانونی به‌حساب می‌آید.
لازم به ذکر است که این تبصره در حالت کلی برای همه ساختمان‌ها صدق می‌کند اما اگر تمامی ساکنینی که به صورت مشترک از فضای مشاع راه پله استفاده می‌کنند، بر سر این موضوع به توافق برسند، مانعی ندارد و هر واحدی می‌تواند از پاکفشی استفاده کند. شرایط هر ساختمان می‌تواند متفاوت باشد. بر همین اساس اگر همه ساکنین با این موضوع مشکلی نداشته باشند و تنها حتی یکی از ساکنین موافقت نداشته باشد، گذاشتن جاکفشی جلوی در ورودی آپارتمان‎‌ها بر اساس قانون ممنوع است.

ساکنین می‌توانند مانع از گذاشتن جاکفشی بیرون از واحد یکی از همسایگان شوند؟

حالا در پاسخ به این موضوع نیز باید بگوییم بله ساکنین می‌توانند به گذاشتن جاکفشی یکی دیگر از واحدها اعتراض کرده و مانع گذاشتن آن‌ها شوند. چرا که طبق قوانین مدنی ایران، استفاده نادرست و شخصی از مشاعات ساختمان ممنوع است.

 

تعداد کلمات مطلب: 637

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد هست؟

تصادف بدون گواهینامه به طور خودکار قتل عمد محسوب نمی‌شود. در حقوق کیفری، برای‌آنکه جرمی به…