روش جالب برای ساخت خانه در مریخ با استفاده از باکتری‌ها

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
باکتری های روی زمین فعالیت های مختلفی را تسهیل می کنند و اکنون گروهی از دانشمندان پیشنهاد می کنند که می توان از آنها در مریخ استفاده کرد و حتی با کمک آنها خانه ها و سکونتگاه های انسانی ساخت.

وقتی مردم برای زندگی به مریخ می روند به خانه و مکانی برای زندگی نیاز دارند. روش های مختلفی برای ایجاد چنین زیستگاه هایی ارائه شده است، اما در مطالعه ای جدید، تیمی از محققان موسسه علوم هند (IISc) با همکاری سازمان تحقیقات فضایی این کشور (ISRO) روش جدیدی را برای ساخت خانه در مریخ، با استفاده از باکتری ها پیشنهاد کرده اند. با دلتا مگ همراه باشید تا ببینیم آیا می‌توانیم روزی در مریخ زندگی کنیم؟

با ساخت خانه در مریخ، بشر تا پایان این دهه به مریخ خواهد رفت!

در مطالعه ای که در 14 آوریل (25 آوریل) در مجله PLOS One منتشر شد، این تیم تحقیقاتی نشان داده است که چگونه می توان “آجرهای فضایی” مورد نیاز برای ساخت فضای قابل سکونت در سیاره سرخ را به این روش ساخت. باکتری ها و اوره یک ترکیب زائد تشکیل می دهند که از طریق ادرار پستانداران دفع می شود. برای ایجاد این “آجرهای فضایی” در سیاره سرخ، کارشناسان خاک شبیه سازی شده مریخ را با اوره، کلرید نیکل شیمیایی و باکتری Sporosarcina pastoris با صمغ گوار (محصول دانه های گوار فرآوری شده) مخلوط کردند.

این تیم در گذشته تلاش‌های مشابهی انجام داده بود، اما فقط توانستند آجرهای استوانه‌ای شکل تولید کنند، در حالی که روش جدید که شامل مخلوط کردن ملات است، به هر شکلی که نیاز باشد قوی‌تر است و تولید آجر با هر شکلی را ممکن می‌سازد.

ساخت خانه در مریخ

پس از چند روز در قالب، یک واکنش شیمیایی “گروت” را به یک “آجر فضایی” جامد تبدیل می کند. در این مخلوط، باکتری ها و اوره واکنش می دهند و کریستال شدن اوره بلورهای کربنات کلسیم را تشکیل می دهد. یک ترکیب شیمیایی که اغلب به عنوان مکمل کلسیم مصرف می شود، اما ساختارهای بیولوژیکی مانند اسکلت، پوسته و پوسته تخم مرغ را نیز می سازد.

این کریستال ها به نوبه خود با پلیمرهای زیستی که پلیمرهای طبیعی تولید شده توسط باکتری ها هستند، پیوند می خورند و ترکیبی شبیه سیمان را تشکیل می دهند که ذرات را در کنار هم نگه می دارد. خاک مریخ به شدت منسجم است. این تیم همچنین پس از اینکه متوجه شدند که رشد باکتری ها در مخلوط جدید را آسان تر می کند، کلرید نیکل را به مخلوط اضافه کردند.

آلوکه کوماس، استاد مهندسی مکانیک در انستیتوی علوم هند، می گوید: خاک مریخ غنی از آهن است که برای حیات سمی است. در ابتدا، باکتری های ما اصلا رشد نکردند. اما نیکل و کلرید به آن اضافه و مشکل ساخت خانه در مریخ حل شد.

مطلب پیشنهادی:  ۵ کشوری که خورشید در آن‌ها غروب نمی‌کند

ساخت خانه در مریخ

آزمایش آجرهای فضایی برای ساخت خانه در مریخ

به لطف روش جدید برای ساخت خانه در مریخ، این تیم موفق به تولید “آجرهای فضایی” مربوطه شد، اما قبل از استفاده از چنین تکنیکی در سیاره سرخ، محققان باید آزمایش های زیادی را انجام دهند. دانشمندان می خواهند بفهمند که آجرها چگونه در محیط مریخ، به ویژه جو بسیار نازک این سیاره، که عمدتاً از دی اکسید کربن تشکیل شده است و گرانش بسیار ضعیف آن واکنش نشان می دهند.

این تیم آجرهای خود را روی شبیه‌ساز جو مریخ (MARS) آزمایش خواهند کرد، دستگاهی که جو مریخ را در یک محیط آزمایشگاهی کنترل‌شده بازسازی می‌کند. علاوه بر این، یک دستگاه ریزتراشه برای اندازه گیری و مطالعه فعالیت باکتری ها در فضا ساخته شده است.

ساخت خانه در مریخ

نگرانی ها

از سوی دیگر، یکی از نگرانی هایی که این مطالعه که در خصوص ساخت خانه در مریخ هنوز به آن توجه نکرده است و یکی از مجلات علمی هندی به آن توجه کرد، نگرانی حفاظت از سیاره در برابر آلودگی زمین است. دانشمندان باید اطمینان حاصل کنند که تجهیزات ساخت خانه در مریخ حاوی باکتری‌های ناخواسته یا سایر آلاینده‌هایی نیستند که می‌توانند بر نتایج علمی تأثیر بگذارند یا حتی به خود فضا آسیب بزنند. حفاظت از سیاره همچنین مستلزم اقداماتی برای جلوگیری از آوردن هر چیز نامطلوب توسط فضاپیماها به زمین است.

دانشمندان نگران میکروب های موجود در نمونه های مریخ ناسا هستند.

ساخت خانه در مریخ

سخن آخر

بنابراین، هنوز نمی توان تعریف کرد که این روش تا چه اندازه دستورالعمل های حفاظت از سیاره را برآورده می کند. به خصوص در مریخ، قوانین آنقدر سختگیرانه هستند که عملیات ساخت خانه در مریخ به کارهای تحقیقاتی مانند مریخ نورد ناسا که فعالانه به دنبال شواهدی از موجودات زنده در مریخ است، آسیبی نمی رساند.

تعداد کلمات مطلب: 699

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…