درمان نفخ و سوهاضمه با 4 ماده غذایی

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر فردی هر از چند گاهی با مشکل نفخ مواجه می شود، اما برای برخی افراد این مشکل مکررا پیش می آید و زندگی روزمره آنها را مختل می کند. نفخ اغلب به دلیل حرکت آهسته دستگاه گوارش ایجاد می شود که ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله کمبودهای تغذیه ای، مصرف ناکافی فیبر یا آب، عدم تحمل غذایی، اختلالات گوارشی یا رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO).

اگر نفخ مربوط به یک بیماری جدی نباشد، احتمالاً می توان با تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل های غذایی آن را برطرف کرد. در این مقاله دلتا مگ بهترین مواد غذایی برای درمان نفخ را به شما معرفی می کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین ماده غذایی برای درمان نفخ کدام است؟

اگر از نفخ رنج می برید و به دنبال یک درمان طبیعی هستید. این مواد غذایی را امتحان کنید:

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که در روده یافت می شوند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف پروبیوتیک ها از طریق غذاهای سالم مانند ماست و کفیر یا مکمل های غذایی سلامت روده را حفظ کرده و التهاب را کاهش می دهد.

محققان 70 مطالعه مختلف انجام دادند و دریافتند که پروبیوتیک ها هضم و حرکات روده را در برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بهبود می بخشد. یک مطالعه نشان داد که پروبیوتیک ها شدت علائم IBS مانند نفخ، گاز و اسهال را کاهش می دهند. همچنین می تواند به درمان سایر بیماری های معده مانند اسهال و زخم معده کمک کند.

مصرف پرو بیوتیک ها همراه با وعده های غذایی می تواند اثرات این باکتری ها را تقویت کند. پرو بیوتیک ها انواع مختلفی از فیبر هستند که باکتری های مفید را تغذیه کرده و به آنها اجازه رشد می دهند. موز، غلات کامل، سیر و پیاز منابع بسیار خوبی از پرو بیوتیک ها هستند.

درمان نفخ

زنجبیل

زنجبیل حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش سرعت می بخشد، از سلامت روده محافظت می کند و برای درمان نفخ عالی است. در یک مطالعه، محققان از مکمل زنجبیل به عنوان یک قرص ضد نفخ استفاده کردند و دریافتند که این ادویه سرعت تخلیه معده را در افراد مبتلا به سوء هاضمه افزایش می دهد و نفخ را درمان می کند. در مطالعه دیگری که روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، زنجبیل به کاهش علائم IBS کمک کرد.

راه های زیادی برای مصرف زنجبیل وجود دارد. می توانید این ادویه ضد نفخ را به وعده های غذایی خود اضافه کنید، از آن برای تهیه چای استفاده کنید یا به عنوان مکمل خریداری کنید. اگر بعد از خوردن غذا احساس نفخ می کنید، نوشیدن چای زنجبیل می تواند کمک کننده باشد.

مطلب پیشنهادی:  درمان ریزش مو با سیر، معجزه‌ای برای شما

نعناع

سال ها است که مردم از روغن سیر و چای نعناع برای درمان نفخ و مشکلات گوارشی خود استفاده می کنند. روغن نعناع یک مکمل گیاهی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. همچنین حاوی ال منتول است که با سرکوب اسپاسم عضلانی در روده به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند.

محققان 12 مطالعه مختلف را بررسی کردند و دریافتند که روغن نعناع می تواند علائم IBS را کاهش دهد. در یک مطالعه چهار هفته ای بر روی 72 فرد مبتلا به IBS، مصرف روغن نعناع سه بار در روز با کاهش 40 درصدی علائم IBS همراه بود. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا روغن نعناع برای افراد دیگر مفید است یا خیر، مورد نیاز است. اما اگر رفلاکس معده دارید نباید از نعناع استفاده کنید.

درمان نفخ

روغن دارچین

روغن دارچین به طور گسترده در طب سنتی برای درمان نفخ و  بیماری های مختلف گوارشی استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف یک کپسول حاوی روغن دارچین به عنوان یک قرص ضد نفخ به طور قابل توجهی علائم گوارشی را پس از 6 هفته کاهش می دهد.

دارچین حاوی چندین ترکیب ضد التهابی مانند سینامالدئید و متوکسی سینامالدئید است که بر اساس مطالعات حیوانی، ممکن است نشانگرهای التهابی را در موش‌های مبتلا به کولیت کاهش داده و به جلوگیری از تورم کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید اثر روغن دارچین بر سیستم گوارش انسان مورد نیاز است.

سخن آخر

مواد غذایی که در این مقاله ارائه کرده ایم می توانند به درمان نفخ کمک کنند. اگر نفخ معده شما با این محلول ها برطرف نشد یا با علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، اسهال یا کاهش وزن ناخواسته همراه شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 662

اپلیکیشن مجله دلتا

2 دیدگاه

  1. عباس

    30 مهر 1402 در 1:37 ب.ظ

    🙏🙏🙏

    پاسخ

  2. ناشناس

    1 آبان 1402 در 10:10 ق.ظ

    با عرض ادب و تشکر * تجربه من نشان داده که غذاهای پر حجم و کم کالری ایجاد نفخ میکند چای نبات علاج هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

افراد موفق، بعد از ساعات کاری چه می‌کنند؟

آنچه که افراد موفق در ساعات خارج از کار انجام می‌دهند، به طرز قابل توجهی بر موفقیت آن‌ها د…