آیا مجازات رابطه نامشروع و زنا یکسان است؟

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین مسائلی که دین اسلام به آن تاکید بسیار کرده است، حدود روابط بین زن و مرد اعم از رابطه جنسی یا غیر جنسی است زیرا وقوع این موضوعات باعث آسیب فردی و اجتماعی به افراد می‌شود.
رابطه نامشروع

مجازات رابطه نامشروع و زنا یکی از موضوعات مهمی است که در قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته شده است. زیرا این دو جرم کاملاً با هم فرق دارند برای خیلی‌ها این سؤال مطرح می‌شود که آیا مجازات این دو جرم نیز با هم تفاوت دارد یا خیر؟ همراه دلتامگ باشید.

رابطه نامشروع و زنا

این دو رابطه بسیار با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند و حتی گاهی مترادف و یکسان تلقی می‌شوند؛ اما هر کدام دارای تعاریف متفاوت هستند. در قانون هر دوی این جرایم جرم‌انگاری شده‌اند و مجازات‌های آن‌ها نیز با هم متفاوت هستند.

این که یک زن و مردی با هم ازدواج نکرده‌اند؛ ولی با هم وارد رابطه شوند، در نظام حقوقی ما جرم‌انگاری شده و اگر این رابطه با رضایت هر دوی آن‌ها باشد، می‌توان هم مرد و هم زن را مجازات کرد. این روابط نامشروع در قانون مجازات اسلامی تحت دو عنوان زنا و رابطه نامشروع دون زنا دسته‌بندی‌شده است بااین‌حال در عرف این اصطلاحات به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود.

طبق قانون رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار داشته و به هر نوع رابطه خارج‌ازحد و منافی عفت، بین زن و مردی است که با هم ازدواج‌نکرده‌اند و به هم محرم نیستند.

رابطه نامشروع و زنا

رابطه نامشروع بسیار گسترده است تا این حد که ممکن است رابطه نامشروع در فضای مجازی شکل بگیرد و ازاین‌رو قانون‌گذار ما آن را به انواعی از جمله زنا و دون زنا تفکیک کرده است و برای هر کدام مجازات متفاوتی در نظر گرفته است.

در قانون مجازات اسلامی تعریف دقیقی از زنا ارائه شده است و این تعریف عبارت است از: زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد. تبصره ۱- جماع با دخول اندام تناسلی مرد به‌اندازه ختنه‌گاه در قبل یا دبر زن محقق می‌شود.”

در واقع زنا به رابطه جنسی زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت وجود ندارد، گفته می‌شود درحالی‌که در رابطه نامشروع بین زن و مرد رابطه جنسی ایجاد نشده و به هر رابطه‌ای حتی بوسیدن و در کنار هم خوابیدن نیز رابطه نامشروع گفته می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  آیا مستاجر می‌تواند ملک اجاره‌ای را دوباره اجاره دهد؟

تفاوت مجازات رابطه نامشروع و زنا

تفاوت رابطه نامشروع و زنا را متوجه شدیم و گفتیم به هر نو رابطه منافی عفت بین زن و مردی که با هم ازدواج‌نکرده باشند، شامل رابطه نامشروع می‌شود و درصورتی‌که تحقق زنا شرایط خاصی دارد و در غیر آن نمی‌توان گفت که زنا محقق شده است.

از آن جایی که این مفاهیم با هم متفاوت‌اند، مجازات رابطه نامشروع و زنا نیز با هم تفاوت دارند که در زیر به مجازات رابطه نامشروع و زنا پرداخته شده است:

رابطه نامشروع و زنا

  • مجازات زنا از نوع مجازات‌های حدی است که یعنی منشأ آن شرع اسلامی است. در ماده 637 تعزیرات مجازات رابطه نامشروع ” شلاق تا نود و نه ضربه ” مشخص شده است .
  • مجازات انواع زنا شامل زنای محصنه، یعنی این که زانی شرایط برقراری رابطه جنسی با همسرش را دارد، با زنای غیر محصنه که شرایط برقراری ارتباط جنسی زانی با همسر زانی وجود ندارد، متفاوت است. مجازات زنای محصنه و غیر محصنه طبق ماده 225 قانون مجازات اسلامی: “حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت‌ شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هریک است.”

برای مجازات زانی (زناکننده) لازم است که اول وقوع آن جرم به دادگاه اثبات شود که آن هم شرایط خاص خود را دارد. مجازات تهمت رابطه نامشروع و تهمت زنا هم با یکدیگر تفاوت دارد؛ اما نحوه استفاده از فیلم رابطه نامشروع و زنا مشابه هم است و باید شرایط و کیفیت لازم در فیلم وجود داشته باشد تا عمل منافی عفت ثابت شود.

تعداد کلمات مطلب: 608

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. عباس

    15 مهر 1402 در 6:43 ب.ظ

    سلام و تشکر فراوان بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید و آموزنده 🙏👌👌👌🙏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…