اهمیت مشاوره ازدواج قبل از شروع زندگی مشترک

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مسائل مهمی که تمام افراد با آن درگیر می‌شوند ازدواج است، در ادامه درباره‌ اهمیت مشاوره ازدواج می‌خوانید.
مشاوره ازدواج

ازدواج یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تصمیماتی است که هر فرد در زندگی خود با آن مواجه است، اگر به هر دلیلی فرد در این مسئله شکست بخورد یا با بحران مواجه شود، آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری روحی روانی در پی خواهد داشت. در سال‌های اخیر و با افزایش آمار جدایی‌ها، و تنش‌های میان زوجین مسئله‌ی مشاوره ازدواج، بسیار مهم و حیاتی شده و به صورت مداوم توسط متخصصان به تمام افراد توصیه می‌شود که مشاوره پیش از ازدواج را جدی بگیرند و برای حل تنش‌ها و مشکلات زندگی زناشویی، اعم از مشکلات اخلاقی، شخصیتی، و جنسی حتما با یک مشاور خوب و حرفه‌ای صحبت کنند. قطعا هزینه‌های ارجاع به یک مشاور خوب پیش از ازدواج، کم‌تر از هزینه‌های مالی و روانی یک جدایی سخت است. با ما در دلتامگ همراه باشید تا درباره‌ی لزوم مشاوره پیش از ازدواج بیشتر بخوانید:

چرا مشاوره ازدواج مهم و لازم است؟

تمام انسان‌ها ویژگی‌ها و زوایای ناشناخته‌ای دارند که شناختن آن‌ها از عهده‌ی هر کسی برنمی‌آید؛ در بستر رابطه عاطفی و مخصوصا ازدواج، هر رفتار یا مشکل شخصیتی کوچکی ممکن است در دراز مدت تبدیل به بحران شده و زندگی زناشویی را نابود کند، لزوم مشاوره پیش از ازدواج آگاهی از ضعف‌های شخصیتی، اولویت‌ها، علایق، نقاط ضعف و قوت و اختلالات شخصیتی است. مشاوره پیش از ازدواج سبب می‌شود تا طرفین انتخابی آگاهانه داشته باشند و زندگی مشترک را با شناخت بیشتر و بهتری شروع کنند که در نهایت به نفع زندگی مشترک و آرامش روانی زن و مرد است.

مشاوره ازدواج

آیا مشاوره قبل از ازدواج برای یک زندگی زناشویی خوب کافی است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که شناخت اصلی و چالش‌های مختلف بعد از گذشت مدتی از ازدواج به وجود می‌آیند، مخصوصا بعد از تولد فرزندان، بحران‌های مالی، ابتلا به بیماری‌ها و… که ممکن است سبب سردی یا چالش در کانون خانواده شود، یک مشاور خوب می‌تواند مانند یک راهنما عمل کرده و زوجین را از بحران‌ها و سختی‌ها عبور بدهد. حتی اگر سال‌ها از ازدواج شما گذشته باشد اما مشتاق بهبود کیفیت رابطه با همسرتان باشید مشاوره می‌تواند کیفیت زندگی مشترک شما را تضمین کند.

مشاوره ازدواج گستردگی بسیار زیادی دارد و زوجین برای هر مشکلی می‌توانند به مشاور مراجعه کنند؛ حتی مسائلی مانند روابط جنسی که یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق عاطفی، خیانت و جدایی است. پس مراجعه به یک مشاور خوب هیچ محدودیتی ندارد و شما می‌توانید با اعتماد کامل راجع به تمام مشکلات خود صحبت کرده و آن‌ها را حل و فصل کنید. اگر در اطراف خود زوج جوانی دارید که در آستانه ازدواج هستند، می‌توانید با ترغیب کردن آن‌ها به مشاوره پیش از ازدواج کمک بزرگی به زندگی آن‌ها کنید.

مطلب پیشنهادی:  کاهش استرس در کمترین زمان با ۵ راهکار + ویدیو

مشاوره ازدواج

سوالات مشاوره ازدواج

بد نیست که در این مقاله به بعضی از مهم ترین سوال‌های مشاوره پیش از ازدواج بپردازیم: در مشاوره قبل از ازدواج، تلاش می‌شود تا میزان هماهنگی و تناسب زوجین از هر لحاظ بررسی شود. به این نکته توجه کنید که صداقت در پاسخ به سوالات مشاور بسیار مهم است.

  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت زوجین
  • تمایلات و فانتزی‌های جنسی
  • علاقه به داشتن فرزند
  • پرسش از ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی برای آگاهی از میزان تفاهم زوجین
  • شباهت در سطح اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها، اعتقادات
  • نحوه گذراندن اوقات فراغت
  • نحوه بروز خشم
  • ارتباط با خانواده‌ها

مشاوره ازدواج

مشاور ازدواج پرسشنامه هایی استاندارد را در اختیار طرفین می‌گذارد تا تشخیص بدهد که میزان تفاهم این زوج چند در صد است و آیا دچار اختلالات شخصیتی هستند یا خیر. علاوه بر این مشاوران سعی در حل تعارض‌ها و کاهش استرس‌های پیش از ازدواج دارند. این سوال ها همیشه یکسان نیستند و مشاوران با توجه به شرایط زوجین سوال‌هایی متناسب با آن‌ها را طراحی می‌کنند.

سخن پایانی

مشاوره ازدواج تا حد زیادی می تواند از آمار جدایی‌ها، آسیب‌های روانی و کودکانی که قربانی طلاق می‌شوند کم کند. طبق تحقیقاتی که در ایالات متحده آمریکا انجام شده است 40 درصد ازدواج ها منجر به طلاق می‌شود که 70 درصد از این افراد هرگز در مشاوره پیش  از ازدواج شرکت نکرده‌اند. امروزه و در عصر ارتباطات مشاوره ازدواج آنلاین نیز بسیار پر طرفدار است و باعث صرفه جویی در زمان نیز می‌شود. هزینه‌های گزافی که برای مجالس عروسی انجام می‌شود هرگز تضمینی برای خوشبختی افراد نخواهد بود. اگر به مقالات روانشناسی علاقه دارید مقاله‌ی سندروم داون را مطالعه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 700

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    13 مهر 1402 در 11:04 ق.ظ

    خیلی کاربردی و دقیق

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

از بین بردن فشار عصبی با چند راهکار ساده

از بین بردن فشار عصبی از جمله خواسته‌های همه افراد است. فشار عصبی (استرس) یکی از مشکلات را…