آیا اجازه پدر برای ازدواج موقت لازم است؟

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین شرایط ازدواج دختران، اجازه پدر است. حالا سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا ازدواج موقت نیز احتیاج به اجازه پدر دارد؟
اجازه پدر برای ازدواج موقت

اجازه پدر برای ازدواج موقت یکی از مواردی است که افراد پیرامون آن بسیار سؤال می‌کنند. قبل از توضیح این موضوع لازم است عقد موقت را برایتان شرح دهیم؛ عقد موقت به ازدواجی گفته می‌شود که برای مدت‌زمان مشخص و معین بین زوجین منعقد شده و بعد از گذشت مدت‌زمان صیغه این ازدواج به پایان می‌رسد. همراه دلتامگ باشید تا با هم بررسی کنیم در این ازدواج اجازه پدر لازم است یا خیر.

اجازه پدر برای ازدواج موقت

در قانون مدنی ایران، به تبعیت از فقه شیعه، عقد نکاح پیش‌بینی شده است. ازآنجایی‌که ازدواج موقت به‌خصوص در مورد دختران ممکن است برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد کند، اجازه پدر برای ازدواج موقت ضروری است؛ بنابراین به این سؤال که آیا صیغه موقت بدون اجازه پدر ممکن است یا خیر باید پاسخ منفی داد.

به‌عبارت‌دیگر علاوه بر اینکه رضایت پدر برای ازدواج دختر باکره در خصوص ازدواج دائم ضروری است؛ رضایت پدر در عقد موقت نیز یکی از شرایط صحت عقد بوده و جز مواردی خاص، اصولاً بدون گرفتن رضایت یا اجازه پدر، نمی‌توان عقد موقت یا صیغه منعقد کرد. البته نکته مهم آن است که در مورد فرزندان پسر، چنین شرطی مطرح نیست.

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر برای فرزند دختر

در مورد شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر میان فقها و مراجع، اختلاف وجود دارد. برخی از مراجع ازدواج موقت بدون رضایت پدر را به‌طورکلی باطل می‌دانند. به‌گونه‌ای که در چنین ازدواج‌هایی عدم رضایت پدر، هیچ محرمیتی بین دختر و پسر شکل نمی‌دهد؛ اما برخی از مراجع، بنا بر احتیاط واجب، رضایت پدر را شرط می‌دانند. در حال حاضر اکثریت مراجع تقلید، رضایت پدر در ازدواج موقت را مانند ازدواج دائم، ضروری می‌دانند.

بنابراین، ازدواج موقت بدون اجازه پدر برای دخترانی که باکره یا دوشیزه نیستند، بلامانع است و وی برای عقد موقت، نیازی به رضایت پدر و جد پدری خود ندارد. به‌عبارت‌دیگر شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر را دارا هستند.

همچنین دخترانی که پدر یا جد پدری آنها فوت کرده است برای ازدواج موقت یا صیغه نیازی به اخذ رضایت دیگران، از قبیل مادر، عمو، برادر یا سایر افراد را ندارند.

لذا، یکی از شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر، آن است که دختر، دوشیزه نباشد. همچنین، از دیگر شرایط صیغه موقت، بدون اذن یا اجازه پدر، حالتی است که دختر، ولی قهری (پدر یا جد پدری) نداشته باشد که در این صورت، می‌تواند با مراجعه به دفتر ازدواج و خواندن صیغه موقت، گواهی ازدواج موقت دریافت نماید و یا اینکه، عقد نکاح موقت شفاهی بخواند. بنابراین در حالت کلی اجازه پدر برای ازدواج موقت ضروری است مگر در شرایط خاص.

مطلب پیشنهادی:  نکات قانونی تنظیم سند برای طفل صغیر

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر برای فرزند دختر

شرایط صیغه موقت پسر بدون اجازه پدر چیست؟

در مورد ازدواج موقت یا صیغه توسط پسران اصولاً کسب اجازه یا رضایت پدر شرط نبوده و پسران می‌توانند حتی بدون رضایت پدر یا جد پدری خود ازدواج دائم یا موقت داشته باشند.

جلوگیری از ازدواج موقت دختر بدون دلیل موجه

یکی از مواردی که زیاد به چشم می‌خورد جلوگیری پدر از ازدواج دختر بدون دلیل موجه است. این مسئله فقط در مورد دختر دوشیزه است؛ زیرا در ازدواج موقت دختری که باکره نیست، اجازه پدر را لازم ندارد. اگر دختر باکره تمایل به ازدواج موقت داشته باشد و پدر بدون هیچ دلیل موجهی مانع ازدواج دختر شود و این مانع شدن دختر را در عسر و حرج و سختی ناشی از مجرد بودن قرار دهد، دختر می‌تواند ولایت پدر را ساقط کند.

برای این کار نیاز به طی ‌کردن تشریفات خاصی است. البته بعضی‌ها ممکن است این حق را برای دختر در ازدواج موقت در نظر نگیرند و آن را فقط مختص به ازدواج دائم بدانند اما منعی نسبت به این موضوع وجود ندارد.

جلوگیری از ازدواج موقت دختر بدون دلیل موجه

سخن آخر

ازدواج موقت یکی از انواع نکاح است که دارای قوانین و شرایط خاص خودش است. برای مثال هنگام عقد موقت باید مهریه زن به‌صورت معین مشخص شده در غیر این صورت این عقد باطل خواهد بود. نکته دیگر اجازه پدر برای ازدواج موقت است که آن هم یک نکته مهم و ضروری در این ازدواج است.

تعداد کلمات مطلب: 640

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…