کودکان تیزهوش را با هشت ویژگی بشناسید

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر شما نیز دوست دارید بدانید که کودک شما تیزهوش است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و ویژگی‌های کودکان تیزهوش را بشناسید
کودکان تیزهوش

برای آشنایی با ویژگی‌های کودکان تیزهوش ابتدا بهتر است تعریفی از تیزهوشی داشته باشیم و بدانیم تیزهوشی چیست و به چه کسانی تیزهوش گفته می‌شود. بهره‌ هوشی را با آزمون‌های مختلف روانشناسی اندازه می‌گیرند؛ هر جامعه یک میانگین بهره هوشی دارد و کسی که نمرات بیشتری از این میانگین کسب کند در اصطلاح تیزهوش گفته می‌شود. اما این نمرات هوشی در هر کشور متفاوت است و اگر می‌خواهید بدانید که فرزند شما باهوش، تیز هوش یا نابغه است باید بدانید که او را با میانگین جامعه مقایسه کنید. معمولا به کودکانی که بهره هوشی آن‌ها بالاتر از 130 باشد تیزهوش گفته می‌شود. برای شناختن ویژگی‌های کودکان تیز هوش در ادامه مقاله با دلتامگ همراه باشید:

Characteristics of gifted children

ویژگی‌های غالب در کودکان تیزهوش

غالب کودکان تیزهوش در سنین خردسالی و پیش از رفتن به مدرسه نشانه‌هایی دارند که والدین می‌توانند از روی این علائم درباره‌ بهره هوشی بالای کودک‌شان مطمئن شوند.

  • اولین نشانه‌ای که می‌توان در کودک آن را نشان تیزهوشی دانست این است که این کودکان نسبت به همسالان خود راه رفتن، خواندن و نوشتن را زودتر می‌آموزند.
  • این کودکان دایره لغات وسیع‌تری دارند و در حرف‌های خود از کلماتی استفاده می‌کنند که غالب همسالان آن‌ها درکی از آن ندارند یا نمی‌توانند به درستی از این جملات در جمله بندی‌ها استفاده کنند.
  • این کودکان در به خاطر سپردن تصاویر و اطلاعاتی که به آن‌ها علاقه دارند بسیار قوی و سریع هستند.
  • کودکان تیزهوش نسبت به همسالان خود می‌توانند مدت زمان بیشتری بر روی یک مسئله تفکر کنند و اساسا از فعالیت‌های فکری لذت می‌برند.
  • این کودکان معمولا در زمینه‌های هنری مانند موسیقی، نقاشی و … استعداد فراوانی دارند.
  • کودکانی که دارای بهره هوشی بیشتری از میانگین هستند غالبا دامنه استعداد و علایق آن‌ها بسیار گسترده است.
  • این کودکان در ریاضیات، حل مسائل فکری و پیدا کردن روابط علت و معلولی توانا هستند.
  • این کودکان دارای تخیلات بسیار قوی هستند و می‌توانند مسائل را با جزئیات تحلیل کنند یا حتی در سنین کم داستان بگویند.

آیا تیزهوشی کودک ارتباطی با وضعیت تحصیلی او دارد؟

این تصور که کودکان باهوش یا تیزهوش همیشه نمرات بالایی در مدرسه کسب می‌کنند تصور اشتباهی است که بسیاری از اوقات سبب می‌شود که والدین به خاطر وضعیت تحصیلی به کودک تیزهوش‌شان برچسب تنبلی یا کودن بودن بزنند و از این طریق انگیزه و استعداد او را نادیده بگیرند. اما بهتر است والدین بدانند که کودکان تیزهوش گاهی با مسائلی دست و پنجه نرم می‌کنند که باعث می‌شود تا وضعبت تحصیلی خوبی نداشته باشند.

مطلب پیشنهادی:  ازدواج بدون فرزند؛ آیا انتخاب درستی است؟

تعدادی از کودکان تیزهوش به دلیل تفاوت فعالیت مغزی دچار بیش‌فعالی هستند، زندگی در بستر یک خانواده آشفته که به تحصیل و پیشرفت کودک اهمیت نمی‌دهند نیز ممکن است دلیل وضعیت تحصیلی نامطلوب باشد. گاهی کودکان تیزهوش به دلیل توانایی یادگیری بالایی که دارند نیاز به تمرین یا خواندن درس را در خود احساس نمی‌کنند و گاهی به این دلیل که مطالب را زودتر از همکلاسی‌های خود یاد می‌گیرند در کلاس از شنیدن چندباره‌ مطالب احساس خستگی و کسالت می‌کنند.کودکان تیزهوش

این نکته را باید در نظر داشت که تمام کودکان تیزهوش استعداد یکسانی ندارند و ممکن است بسیاری از آن‌ها در کارهای دستی و فعالیت‌های بدنی استعداد بیشتری داشته باشند و در حوزه تحصیل بسیار نامطلوب عمل کنند. والدین باید این کودکان و حوزه توانایی آن‌ها را کشف کرده و از کودک حمایت کنند.

هوش، ترکیبی از عوامل محیطی و وراثت

شاید برای بسیاری از والدین این سوال مطرح باشد که آیا می‌توانیم کودک تیزهوشی داشته باشیم یا نه؟

تحقیقات در این زمینه نشان داده که ترکیبی از وراثت و عوامل محیطی می‌تواند یک کودک را باهوش یا تیزهوش کند. پدر و مادرانی که بهره هوشی بالاتر از متوسط دارند شانس بیشتری برای داشتن فرزندان تیزهوش یا باهوش دارند. اما شرایطی که  مادر در زمان بارداری تجربه می‌کند، اعم از شرایط روانی، دوری از تنش و تغذیه و فعالیت مناسب می‌تواند در هوش کودک تاثیرگذار باشد. پس از تولد نیز عوامل روانی و اجتماعی زیادی در تقویت هوش کودک نقش دارند.

ویژگی‌های کودکان تیزهوش

والدینی که کنجکاوی کودک‌شان را تحریک کرده و برای او شرایط رشدی و ارتباطی خوبی مهیا می‌کنند شانس بیشتری برای داشتن یک فرزند باهوش یا تیزهوش دارند. ارتباط با همسالان و ارتباطات اجتماعی پیش از مدرسه نیز در هوش کودک تاثیرگذارند. اگر به مطالعه مطالب روانشناسی علاقه دارید مقاله استرس و اضطراب چه تفاوتی دارند را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 703

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    13 مهر 1402 در 11:06 ق.ظ

    👍👍

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

از بین بردن فشار عصبی با چند راهکار ساده

از بین بردن فشار عصبی از جمله خواسته‌های همه افراد است. فشار عصبی (استرس) یکی از مشکلات را…