آیا تغییر سن شناسنامه افراد ممکن است؟+ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از موارد حقوقی مربوط به اصلاح شناسنامه که بسیار پرسیده می‌شود آن است که آیا تغییر سن ممکن است؟

تغییر سن شناسنامه افراد از جمله کارهایی است که افراد به آن تمایل دارند و پیرامون آن سؤالات بسیاری می‌کنند. همراه دلتامگ باشید تا با هم به این سؤالات پاسخ دهیم.

تغییر سن شناسنامه افراد

طبق ماده‌واحده قانون حفظ اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن‌ها مصوب ۱۳۶۷ از تاریخ تصویب قانون مذکور، تغییر تاریخ تولد اشخاص ممنوع است؛ بنابراین اصل بر این است که امکان تغییر سن شناسنامه افراد وجود ندارد؛ اما برخی از افراد درصورتی‌که بتوانند با ارائه دلیل کافی تفاوت سن شناسنامه با سن واقعی خود را ثابت کنند، کم‌کردن سن شناسنامه یا زیاد کردن آن ممکن است؛ اما به‌هرحال هر شخص تنها یک‌بار در طول عمر خود می‌تواند اقدام به تغییر سن شناسنامه‌ای خود کند.

نحوه و مراحل قانونی کم‌کردن و تغییر سن شناسنامه

مرجع صالح برای رسیدگی به موضوع تغییر سن شناسنامه باتوجه‌به میزان تغییر سن متفاوت است. اگر میزان تغییر سن کمتر از ۵ سال باشد، مرجع صالح، دادگستری و دادگاه حقوقی محل سکونت متقاضی است.

فرد متقاضی تغییر سن، در این شرایط باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را مبنی بر تغییر سن تنظیم و در نهایت آن را ثبت کند.

برای طرح دادخواست به چهار مدرک اصلی نیاز است. این مدارک شامل شناسنامه، کارت ملی متقاضی، استشهادیه و گواهی ولادت (اگر موجود باشد) است.

نحوه و مراحل قانونی کم‌کردن و تغییر سن شناسنامه

اما اگر فرد متقاضی مدعی باشد که اختلاف واقعی سن او با شناسنامه‌اش بیشتر از ۵ سال است باید با دادن مدارک لازم به اداره ثبت‌احوال محل صدور شناسنامه مراجعه کند. به علاوه برای دریافت فوری شناسنامه می توانید این مطلب را مطالعه فرمایید.

مطلب پیشنهادی:  اشتباهاتی در تنظیم مبایعه‌‌نامه که دردسرساز هستند

در این حالت باید چهار مدرک دال بر اختلاف سنی مذکور به اداره ثبت ارائه کنند. این چهار مدرک، شامل شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی، استشهادیه، برگه ولادت یا مدرکی مبنی بر اشتباه کارمند ثبت‌احوال باشد.

بعد از انجام مراحل اداری برای تغییر سن شناسنامه افراد تاریخ تشکیل و بررسی پرونده تغییر سن، به متقاضی اعلام می‌شود. بر اساس ماده‌واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها، یک کمیسیون برای رسیدگی به این پرونده تشکیل می‌دهند. حضور در این کمیسیون برای فرد متقاضی الزامی نبوده؛ اما ممکن است برای بررسی بیشتر پرونده به کمیسیون پزشکی نیاز باشد.

توجه به این نکته بسیار مهم است که رای صادره از دادگاه در خصوص تغییر سن شناسنامه افراد اگر کمتر از ۵ سال باشد، قابل‌اعتراض بوده و بررسی این اعتراض، در دادگاه تجدیدنظر انجام می‌شود؛ اما بررسی اعتراض متقاضی پرونده‌ای که خواستار تغییر سن بیش از 5 سال بوده، در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

تعداد کلمات مطلب: 428

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

خودکشی خودخواسته در چه کشورهایی قانونی است؟

خودکشی خودخواسته یا اتانازی (Euthanasia) و مرگ با کمک پزشک (Physicianassisted suicide) در …