جاهای دیدنی یزد دومین شهر تاریخی جهان را از دست ندهید

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال به کویر سفر کرده‌اید؟ کدام‌یک از شهرهای کویری ایران را می‌شناسید؟ چقدر درباره یزد می‌دانید؟ جاهای دیدنی یزد را می‌شناسید؟ دلتان می‌خواهد با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یزد بیشتر آشنا شوید؟ این مقاله را از دست ندهید.
جاهای دیدنی یزد

یزد یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری در ایران است که مملو از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است. از آنجایی که یزد در منطقه‌ای با اقلیم خشک و کویری واقع شده است، خیلی‌ها فکر می‌کنند در این شهر کویری جاذبه‌های زیادی برای دیدن وجود ندارد؛ اما جاهای دیدنی یزد فراتر از تصور هر انسانی همچون نگینی بر پیشانی کویر می‌درخشند. همراه دلتامگ سفری مجازی به این شهر زیبای کویری داشته باشید.

یزد

عروس کویر، دار العلم یا شهر دوچرخه‌ها لقب‌هایی است که برای یزد این شهر کویری فوق‌العاده زیبا در نظر گرفته‌اند. جاذبه‌های توریستی یزد آن‌قدر زیبا هستند که بدون شک سفر به یزد یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمر شما خواهد شد. بازار خان یزد یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر و برج خاموشان یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده این شهر است که اسرار آن هنوز هم بعد از گذشت قرن‌ها کاملا کشف نشده است. در ادامه مطلب به معرفی جاهای دیدنی یزد می‌پردازیم.

پارک کوهستان یزد

باغ دولت‌آباد از جاهای دیدنی یزد

یکی از 9 باغ ایرانی که نام آن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، باغ دولت‌آباد یزد است. این باغ یادگاری از دوران زندیه است و قدمت آن به سال ۱۱۶۰ هجری قمری برمی‌گردد. در زمان قاجار این باغ به‌عنوان یکی از مکان‌های تفریحی پادشاهان قاجار به دروازه چهار منار در خارج از شهر متصل شده بوده است.

در سال‌های بعد که ساخت و ساز شهر رونق گرفت، آرام‌آرام شهر روبه این باغ گسترش یافت تا جایی که باغ دولت‌آباد در مرکز شهر جای گرفت. دسترسی به این باغ از خیابان شهید رجایی و کوچه فردوسی یا حسینیه فردوس امکان‌پذیر است. از طرفی می‌توانید از بلوار دولت‌آباد نیز به آن دسترسی یابید.

بادگیر باغ دولت‌آباد با زیبایی و شکوه بسیاری با معماری هشت‌ضلعی و سنتی ایرانی خود با ارتفاعی حدود سی و چهار متر به‌عنوان بلندترین بادگیر جهان در قلب این باغ اعجاب‌انگیز جا خوش کرده است.

پارک کوهستان یزد از مکان های تفریحی یزد برای جوانان

یکی از فضاهای سرسبز و زیبای موجود در شهر یزد که چند سالی است بسیار مورد توجه جوانان و خانواده‌ها قرار گرفته است، پارک کوهستان یزد است. این پارک کوهستانی که با فضای سرسبز و خنک خود به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد در تابستان نیز محسوب می‌شود در میان جاده تفت به یزد واقع شده است.

مطلب پیشنهادی:  شهر عجیبی که مردم آن سنگ شدند!

دریاچه مصنوعی، شهربازی، محل چادرزدن مسافرین، آلاچیق، چمن‌کاری و درخت‌کاری، پیست اسکیت، پیست موتورها و ماشین‌های کوچک، امکانات قایق‌سواری در دریاچه، آبشار مصنوعی و بوفه از جمله امکاناتی است که در این پارک تدارک دیده شده است.

میدان امیرچخماق

میدان امیرچخماق از جاهای دیدنی یزد در شب

بدون شک یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی و بسیار دیدنی یزد میدان امیرچخماق است که در هنگام شب با نورپردازی‌های جذاب خود به مکانی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل می‌شود. بنای سه‌طبقه تکیه‌ای که در میان این میدان واقع شده یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است.

این میدان که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از بخش‌های مختلفی از جمله بازار، تکیه، مسجد و آب‌انبار تشکیل شده  قدمتی برابر با قرن نهم هجری دارد. امیر جلال‌الدین چخماق، از سرداران شاهرخ تیموری به همراه همسرش ستی فاطمه دستور ساخت این میدان را صادر کرده‌اند.

آتشکده بهرام یزد از جاهای دیدنی یزد

شاید بنای آتشکده بهرام یزد چندان هم قدمت بالایی نداشته باشد و به دوران پهلوی برگردد؛ اما آتش موجود در این آتشکده یکی از سه آتش باستانی و مقدس پیروان زرتشت از دوره ساسانیان تا به امروز است. در واقع این آتش مقدس نزدیک به هزار و پانصد سال است که روشن مانده است. مهم‌ترین نیایش‌های دینی از جمله خواندن اوستا و گات‌ها در این آتشکده و در برابر این آتش مقدس صورت می‌گیرد.

آتشکده بهرام یزد

سخن آخر

بافت تاریخی یزد خود به‌قدری جذاب و دلرباست که برای مسافران و گردشگران به‌اندازه کافی زیبا هست با این وجود مسجد جامع یزد، قنات زارچ، خانه هنر یزد، خانه لاری‌ها، موزه مارکار، حمام خان یزد و آب‌انبار شش بادگیر از دیگر جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شوند که محبوبیت بسیاری در میان گردشگران دارند.

تعداد کلمات مطلب: 647

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

جاذبه های گردشگری آلانیا ترکیه که حتماً باید ببینید

جاذبه های گردشگری آلانیا این شهر ساحلی در جنوب ترکیه بسیار است؛ اما در این مقاله از مجله د…