روستای اروپایی‌های ایران را می‌شناسید؟ + فیلم

0
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با روستاهای عجیب و غریب ایران آشنایی دارید؟ آیا روستای اروپایی‌های ایران را می‌شناسید؟ با یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران آشنا شوید.

 

یکی از عجیب‌ و غریب‌ترین روستاهای ایران روستای زرگر است که رازهای سربه‌مهر زیادی درباره آن وجود دارد. حتی بعد از گذشت قرن‌ها مردم این روستا هنوز هم نمی‌دانند که اصل و ریشه و نژاد آن‌ها به کدام کشور می‌رسد! یکی دیگر از مناطق عجیب ایران دریاچه صورتی ایران  یکی از آن‌ها است. دلتامگ در این مقاله سفری مجازی به این روستای اسرارآمیز ایرانی داشته است، همراه ما باشید.

روستای زرگر کجاست؟

یکی از روستاهای استان قزوین که در بخش بشاریات شهرستان آبیک واقع شده است، زرگر است که با نام روستای رومانو نیز شناخته می‌شود. جمعیت این روستا در سال 1395 حدود 588 نفر برآورد شده بود که خیلی‌ها معتقدند اصالت آنان به مردمان رومانیایی برمی‌گردد.

از زمانی که نام این روستا بر سر زبان‌ها افتاد تا به امروز القاب و عناوین متفاوتی به آن دادند. روستای اروپایی های ایران، روستای فرانسوی زبان در ایران یا روستایی در ایران که ایتالیایی هستند القاب و عناوینی هستند که به روستای رومانو داده شده است.

روستای زرگر

زبان روستای زرگر

چه چیزی باعث شده که این روستا تا این حد مورد توجه قرار بگیرد؟ گویش و زبان روستای رومانو آن‌قدر عجیب و غریب است که شبیه گویش و زبان هیچ مکان دیگری در ایران نیست! ساکنان این روستا به زبان رومانی صحبت می‌کنند؛ اما به زبان فارسی می‌نویسند!

ظاهر عجیب مردم روستا نیز مزید بر علت شده و بر عجیب و غریب بودن روستا افزوده است. قدبلند، اندامی لاغر، چشمان آبی، پوست سفید و موهای بور که ژنتیک مخصوص اروپایی‌هاست در ظاهر مردمان روستا به‌وضوح قابل مشاهده است. بسیاری معتقدند که ساکنین روستای رومانو از نسل آریایی‌ها، گلادیاتورها و وایکینگ‌ها هستند.

روستای اروپایی های ایران

تاریخ روستای زرگر

خود این روستاییان نمی‌دانند که در اصل متعلق به کدام نقطه از جهان هستند، چه چیزی آنها را به ایران آورده یا چگونه در نهایت کشاورزان شیعه‌ای هستند که در قلب ایران فارسی زبان به زبانی متفاوت صحبت می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره پی ام اس

روایات مختلفی درباره اصالت و تاریخ مردمان این روستا وجود دارد. برخی از مردم می‌گویند که در قدیمی پیرمردی در روستا ساکن بوده که به زبان روسی حساب‌های خود را ثبت می‌کرده است؛ اما پس از او نه کسی روسی نوشته نه کسی روسی صحبت کرده است و تنها زبان رایج در روستا زبان رومانی و گاهی نیز ترکی قزوینی است.

روستای زرگر

برخی دیگر نیز می‌گویند که گروهی از کولی‌های اروپایی که در نقاط مختلف دنیا پخش شده بودند، قرن‌های پیش به ایران می‌آیند و در این نقطه از ایران ساکن می‌شوند.

مطالعات آقای همایون زرگر محقق زرگری نشان داده است که رومانوها در سه دوره به خاک ایران مهاجرت کرده‌اند. سه هزار نفر در حکومت بهرام گور، برخی از آن‌ها در زمان حکومت شاپور اول و گروه سوم در زمان پادشاهی و سلطنت نادرشاه افشار در این رمز و بوم ساکن شده‌اند. طبق آخرین آمارها مرکزیت رومانوهای ایرانی همین روستای زرگر است که مردم آن هنوز هم می‌توانند به زبان لاتین و رومانی صحبت کنند.

روستای زرگر

جاهای دیدنی روستای زرگر

در اروپایی ترین روستای ایران مناطق و مناظر سرسبز و بی‌نظیر با چشم‌اندازهای فوق‌العاده وجود دارد که مکانی عالی برای گشت‌وگذار و سپری کردن اوقات فراغت در دل طبیعت است. یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی این روستا چشمه نوپلکس است که افسانه‌ جالبی درباره آن وجود دارد. مردم روستای زرگر عقیده دارند که اسفندیار شاهنامه در این چشمه غسل داده شده و همین باعث رویین‌تن شدن او بوده است.

تعداد کلمات مطلب: 555

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

چند ترفند آرایشی برای پاییز امسال

ما در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم چند ترفند آرایشی برای پاییز امسال را به شما آموزش ده…