طرز تهیه بورک سیب زمینی با خمیر خانگی و خمیر یوفکا + ویدئو

0
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بورک یک غذای خوشمزه و اقتصادی است که در مدت زمان کمی آماده می‌شود و ظاهر بسیار جذابی دارد؛ برای آشنایی با راحت‌ترین روش طرز تهیه آن این مطلب را از دست ندهید

بورک یک غذای ساده و بسیار خوشمزه است که اصلیت آن متعلق به کشور ترکیه است؛ روش‌های مختلفی برای طبخ این غذای حاضری و سریع وجود دارد، مانند بورک پنیری، بورک اسفناج، بورک گوشت، بورک مرغ و بورک سیب زمینی که در این مطلب از دلتامگ قصد داریم طرز تهیه بورک سیب زمینی را به شما آموزش دهیم که در مدت زمان کمی آماده می‌شود و با وجود طعم بسیار لذیذ آن، یک غذای اقتصادی نیز محسوب می‌شود.

مواد لازم برای تهیه بورک سیب زمینی

برای تهیه این غذای خوشمزه به 3 عدد سیب زمینی، 4 قاشق شیر یا ماست، 2 عدد پیاز، 150 گرم پنیر پیتزا، خمیر یوفکا، رب 1 قاشق، روغن مایع، نمک و فلفل نیاز دارید؛ لازم به ذکر است که این میزان مواد برای 4 نفر کافی است و در صورت دلخواه می‌توانید حجم مواد را دو برابر کنید؛ خمیر یوفکا نیز باید به تعداد نفرات تهیه شود و استفاده از رب در تهیه این غذا سلیقه‌ای در صورت دلخواه می‌توانید آن را حذف کنید.

طرز تهیه بورک سیب زمینی

طرز تهیه بورک سیب زمینی

اگر فرصت کمی برای درست کردن غذا دارید و می‌خواهید یک غذای لذیذ و مناسب برای مهمان‌های خود آماده کنید، بورک انتخاب خوبی است؛ این غذا به عنوان فینگرفود برای تولد نیز بسیار استفاده می‌شود؛ علاوه بر آن اگر می‌خواهید فرزندان خود یک غذای مقوی درست کنید، بورک برای صبحانه می‌تواند بسیار عالی باشد و می‌تواند انرژی لازم در طول روز را برای شما تامین کند.

مرحله اول تهیه بورک سیب زمینی

در ابتدا سیب زمینی‌ها را شسته و به همراه مقداری آب روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا پخته شود؛ اجازه دهید سیب زمین‌ها به مدت 45 دقیقه در آب بجوشد تا به خوبی پخته شود؛ چرا که به پوره آن نیاز داریم.

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه بورک سیب زمینی، بعد از پخت سیب زمینی‌ها، آن‌ها را پوست گرفته و به وسیله گوشت‌کوب یا غذاساز پوره کنید؛ سپس یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و به همراه مقداری روغن در تابه تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.

مرحله سوم طرز تهیه بورک سیب زمینی

بعد از سبک شدن پیازها، یک قاشق رب را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن باز شود؛ سپس سیب زمینی‌های پخته شده را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود؛ در این مرحله ادویه‌ها که شامل نمک، فلفل سیاه است را به مواد اضافه کرده و بعد از آنکه عطر ادویه آزاد شد، یک قاشق غذاخوری کره را به آن اضافه کنید؛ در صورتی که می‌خواهید بورک شما کالری کمتری داشته باشد می‌توانید کره را حذف کنید.

طرز تهیه بورک سیب زمینی

مرحله چهارم طرز تهیه بورک سیب زمینی

در آخر پخت مایه بورک، به آن جعفری اضافه کنید و در حد دو الی سه دقیقه تفت دهید و بعد زیر شعله گاز را خاموش کنید؛ سپس به سراغ آماده کردن سس برای بورک می‌رویم؛ برای تهیه سس می‌توانید از سس بشامل استفاده کنید یا اینکه مانند فیلم یک سس کم کالری درست کنید؛ برای تهیه سس نیز چهار قاشق ماست یا شیر را با چهار قاشق روغن مایع و یا زیتون مخلوط کنید و اگر سس غلیظ بود مقداری آب گازدار بریزید؛ توجه داشته باشید که آب گازدار باعث می‌شود بورک شما پف بیشتری داشته باشد.

مرحله پنجم

بهترین خمیر برای بورک، خمیر یوفکا است چرا که بسیار نازک بوده و در نهایت بورک شما تردتر می‌شود؛ در این مرحله روی هر عدد خمیر یوفکا مقداری سس بریزید و با فرچه آن را به همه قسمت‌های خمیر پخش کنید؛ سپس یک قاشق از مواد را در وسط خمیر ریخته و مانند ویدئو دو طرف آن را به سمت داخل تا زده و لول کنید.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه کیک یزدی با آب

مرحله پایانی طرز تهیه بورک سیب زمینی

قبل از تا زدن خمیر در صورت دلخواه می‌توانید برای طعم بهتر از مقداری پنیرپیتزا استفاده کنید؛ بعد از آنکه تمام مواد را به همین ترتیب درست کردید، کف سینی فر را با کره چرب کرده یا کاغذ روغنی بهن کنید؛ سپس تمام بورک‌ها را با فاصله روی آن بچینید و قبل از قرار دادن در فر روی آن‌ها را با یک عدد زرده تخم‌مرغ و مقداری از سس به خوبی رومال کنید؛ در نهایت سینی فر را در دمای 180 درجه به مدت 20 الی 25 دقیقه قرار دهید تا بورک‌ها طلایی شوند؛ اکنون بورک‌های شما آماده است و می‌توانید نوش‌جان کنید.

طرز تهیه بورک سیب زمینی بدون فر

در صورتی که فر در دسترس ندارید، می‌توانید یک قابلمه مناسب را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و آن را تا نصفه با روغن پر کنید، مقدار روغن باید به گونه‌ای باشد که بورک‌ها در آن شناور شوند؛ سپس بعد از داغ شدن روغن بورک‌ها را درون آن انداخته و بعد از سرخ شدن روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا روغن‌های اضافه آن گرفته شود و در نهایت میل کنید.

 تهیه بورک سیب زمینی با خمیر خانگی

اگر در خانه خمیر یوفکا ندارید، می‌توانید به راحتی خودتان در خانه خمیر بورک را آماده کنید؛ برای تهیه خمیر بورک به 4 لیون آرد، 2 لیوان شیر، 2 قاشق روغن مایع، 1 قاشق نمک و یک قاشق سرکه نیاز داریم.

طرز تهیه بورک سیب زمینی

روش تهیه خمیر بورک

بعد از آنکه مواد میانی بورک را به روش بال آماده کردید، برای تهیه خمیر شیر، روغن مایع، نمک و سرکه را در ظرفی ریخته و به خوبی ترکیب کنید؛ سپس آرا را الک کرده و آرام آرام به مواد اضافه کنید تا بافت خمیر نرم و یکدست شود؛ سپس روی خمیر را سلفون کشیده و به مدت 10 استراحت دهید.

برای چرب کردن لایه‌های خمیر 100 گرم کره را در ظرفی ذوب کرده و کنار بگذارید؛ سپس بعد از گذشت 10 دقیقه خمیر را مقداری با دست جمع کنید، روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید؛ خمیر را به 6 قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را به کمک وردنه به خوبی باز کنید، توجه داشته باشید که قطر خمیر باید بسیار نازک باشد؛ سپس هر لایه را به کمک کره چرب کرده و روی هم قرار دهید؛ هر دو عدد خمیر را روی هم قرار داده و مجدد نیم ساعت دیگر استراحت دهید.

طرز تهیه بورک سیب زمینی با خمیر خانگی

سپس با توجه به اندازه فر هر عدد خمیر را با وردنه باز کنید؛ ته سنی فر را کاغذ روغنی انداخته و خمیر را روی آن بگذارید؛ روی هر خمیر مقداری مواد بریزید و خمیر بعدی را روی آن قرار دهید؛ تمام خمیرها را به همین ترتیب بچینید تا مواد شما تمام شود؛ سپس سینی را در فر به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا خمیر پخته شود و در چند دقیقه آخر گریل فر را روشن کنید تا روی آن طلایی شود. اگر به تهیه این مدل غذاها علاقه‌مند هستید، طرز تهیه پیتزا با نان تست را مطالعه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 1113

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

مربای فلفل خوشمزه و متفاوت

مربای فلفل یکی از مرباهای خاص و متفاوت است که ترکیبی جذاب از طعم‌های شیرین و تند را ارائه …