3 روش ساده برای خشک کردن و طرز تهیه پودر سیر خانگی

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای تهیه یک پودر سیر مرغوب با عطر زیاد، آن را از بازار تهیه نکنید بلکه خودتان در خانه آن را آماده کنید و از طعم آن لذت ببرید.
طرز تهیه پودر سیر

پودر سیر جزو یکی از ادویه‌های محبوب در ایران است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند؛ چرا که طعم غذا را بی‌نهایت خوشمزه می‌کند؛ علاوه بر آن پودر سیر دارای خاصیت ضدمیکروبی و ضد التهابی است که برای بدن نیز بسیار مفید می‌باشد؛ از پودر سیر می‌توان در انواع غذا مانند کتلت، بورانی، سوپ و غذاهای گوشتی استفاده کرد؛ برای تهیه پودر سیر مرغوب، نیازی نیست که آن را از بازار تهیه کنید؛ خودتان به راحتی در خانه می‌توانید پودر سیر خانگی درست کرده و از کیفیت آن مطمئن باشید؛ روش‌های مختلفی برای طرز تهیه پودر سیر در خانه وجود دارد که امروز در این مطلب از دلتامگ به چند نمونه از آن اشاره خواهیم کرد.

راحت‌ترین روش کندن پوست سیر

بکی از مشکلات افراد در تهبه ترشی سیر یا پودر سیر، کندن پوست آن است؛ اما دو روش بسیار راحت برای کندن پوست سیر وجود دارد که با به کار بردن آن‌ها می‌توانید در مدت زمان کمی، مقداری بسیار زیادی سیر پوست بگیرید؛ برای این منظور لازم است سیرها را با پوست داخل یک شیشه مربا ریخته و در شیشه را محکم بسته و به خوبی آن را حسابی تکان دهید؛ با این روش به راحتی پوست سیر از آن جدا می‌شود.

در روش دوم کافی است سیرها را چند دقیقه در آب گرم خیس کنید و بعد به راحتی پوست آن را جدا کنید؛ توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این روش باید سیرها را به خوبی خشک کرده و بعد برای تهیه پودر سیر اقدام کنید.

طرز تهیه پودر سیر

روش خشك كردن سير

روش‌های مختلفی برای خشک کردن پودر سیر وجود دارد که انتخاب یکی از آن‌ها به شرایط زندگی شما مرتبت است؛ مهم‌ترین سوال هنگام خشک کردن که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید این است که چکار کنیم پودر سیر به هم نچسبد یا اینکه پودر سیر چگونه درست میشود؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

نحوه خشك كردن سير تازه در آفتاب

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه سیر را خشک کنیم که پوک نشود؟ بهترین روش خشک کردن سیر، پهن کردن آن‌ها در آفتاب است، برای این منظور سیرها را به صورت حلقه‌حلقه برش بزنید و روی پارچه تمیزی پهن کرده، زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند؛ لین روش خشک کردن ممکن است 3 الی 4 روز طول بکشد.

خشک‌ کردن سیر تازه روی بخاری

برای تهیه یک پودر سیر خوشمزه و اینکه عطر آن ماندگار باشد، اگر شرایط خانه شما به گونه‌ای است که به آفتاب مستقیم دسترسی ندارید، می‌توانید سیرها را کف یک سینی بزرگ پهن کرده و سینی را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا در فضای خانه، به دور از آلودگی هوا و به مرور کاملا خشک شوند. فقط گاهی سیرها را زیر و رو کنید تا به سینی نچسبد.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه فلافل مرغ و قارچ

طرز تهیه پودر سیر خانگی

خشك كردن سير در فر

اگر برای طرز تهیه پودر سیر مرغوب زمان کمی دارید، می‌توانید از فر برای خشک کردن آن استفاده کنید؛ با این روش سیرها زودتر خشک می‌شوند؛ برای استفاده از این روش کف سینی فر را کاغذ روغنی انداخته و سیرها را با فاصله روی آن قرار دهید؛ سپس سینی را داخل فر از قبل گردم شده با دمای 180 درجه به مدت 10 الی 15 دقیقه قرار دهید و در این فاصله سیرها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف آن به خوبی خشک شود.

طرز تهیه پودر سیر خانگی

بعد از آنکه سیرها را به یکی از روش‌های بالا خشک کردید، برای پودر کردن آن می‌توانید به روش زیر عمل کنید؛ در این روش طرز تهیه پودر سیر، سیرهای خشک شده را در آسیاب یا مخلوط‌کن بریزید و همه را یک‌جا پودر کنید؛ در این روش می‌توانید سیرها را به طور یکجا پودر نکنید؛ بلکه آن‌ها را در شیشه مناسب ریخته و درجای خشک و خنک نگهدارید و هربار برای استفاده مقداری از آن را پودر کنید.

نکات مهم در تهیه پودر سیر خانگی

  • در صورتی که از فر برای خشک کردن سیر استفاده می‌کنید لازم به ذکر است که هر چه قدر دمای فر پایین‌تر و مدت خشک شدن بیشتر باشد پودر سیر شما روشن تر است و عطر بیشتری دارد.
  • از هر یک بوته سیر شاید ۱ قاشق غذاخوری پودر به دست بیاد.
  • برای جلوگیری از به هم چسبیدن پودر سیر، بعد از آماده شدن آن‌ها را در محیطی خشک و خنک نگهدارید.
  • روشی دیگر برای جلوگیری از به هم چسبیدن پودر سیر این است که داخل آن مقداری نمک مخلوط کنید.

نکات مهم در طرز تهیه پودر سیر

خواص سیر

  • به دلیلی وجود ماده‌ای به نام آلیسین در سیر، مصرف آن در زمان سرماخوردگی بسیار مفید است و آن را بهبود می‌بخشد.
  • سیر خام دارای فیتوکمیکال‌هایی است که می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌ها بیماری‌زا را از بین ببرد.
  • سیر به هر نوع خام یا پخته، سطح کلسترول خون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ در نتیجه برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند بسیار مفید است.
  • سیر سرشار از انرژی است و مصرف روزانه آن می‌تواند به تقویت نیرو جسمی و استقامت بدن کمک کند.
  • سیر چربی بدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و نقش مهمی را در درمان کلسترول بالا دارد.

تعداد کلمات مطلب: 836

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

مربای فلفل خوشمزه و متفاوت

مربای فلفل یکی از مرباهای خاص و متفاوت است که ترکیبی جذاب از طعم‌های شیرین و تند را ارائه …