توقیف اموال مرد بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟+ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از خواسته‌های خانم‌ها بعد از طلاق توقیف کردن اموال مرد برای دریافت حقوق مالی خود است. حالا ما در این مطلب شرایط توقیف کردن اموال مرد بعد از طلاق را برایتان شرح می‌دهیم.

توقیف اموال مرد بعد از طلاق از جمله مواردی است که در قانون به آن اشاره شده است. زنان برای اینکه مهریه خود را بعد از طلاق مطالبه کنند، می‌توانند اموال مرد را توقیف کرده و از آن مهریه خودشان را برداشت کنند. همراه دلتامگ باشید.

توقیف اموال مرد بعد از طلاق

با ازدواج زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن است. حالا در برخی شرایط مرد حاضر به پرداخت آن نمی‌شود؛ در این شرایط زن می‌تواند درخواست توقیف اموال مرد را به دادگاه ارائه کند.

نکات حقوقی در مطالبه مهریه و توقیف اموال شوهر

  • زن امکان مطالبه مهریه را از دو طریق دارد. یکی از آن‌ها مراجعه به دادگاه خانواده و دومی مراجعه به دایره اجرای ثبت مستقر در اداره ثبت‌اسناد محل وقوع ازدواج، است.
  • اگر مهریه سکه یا طلا باشد و شوهر نتواند اصل آن را بپردازد، قیمت روز مطالبه آنها (روزی که زن آن را از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه مطالبه می‌کند) ملاک اجرای قانونی حکم است. اگر سند ازدواج رسمی نباشد، زن برای مطالبه مهریه خود باید از طریق تسلیم دادخواست به دادگاه اقدام کند.
  • درصورتی‌که زن توان پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، زن می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را به پیوست دادخواست مهریه ارائه دهد. دادگاه در ابتدا به این خواسته رسیدگی کرده و سپس به خواسته اصلی می‌پردازد. بدیهی است زوجه در صورت اثبات اعسار، از پرداخت هزینه دادرسی معاف خواهد بود.
  • پس از مطالبه مهریه توسط زن اگر مرد مدعی باشد که قبلاً مهریه را پرداخت نموده است، می‌تواند حسب مورد با تقدیم لایحه پاسخ به ادعای مطالبه مهریه به دادگاه (درصورتی‌که مطالبه مهریه زا دادگاه صورت‌گرفته باشد) یا تقدیم دادخواست ابطال اجرائیه (درصورتی‌که مطالبه از طریق اداره اجرای ثبت صورت‌گرفته باشد) به مطلوب و مقصود خود برسد.
مطلب پیشنهادی:  تغییر کاربری در حریم شهری

نکات حقوقی در مطالبه مهریه و توقیف اموال شوهر

حالا طبق ویدئو باید در مورد توقیف اموال مرد بعد از طلاق بگوییم: طبق قانون اکثر اموال منقول و غیرمنقول مرد برای مهریه قابل توقیف است. مثل زمین، آپارتمان، حساب سپرده، سهام، حقوق و طلب مرد از اشخاص ثالث همچنین یک‌چهارم از حقوق مرد درصورتی‌که متأهل باشد یا یک‌سوم حقوق مرد درصورتی‌که زن و شوهر از هم جدا شده و مرد مجدداً ازدواج‌نکرده باشد. البته شرط توقیف اموال مرد بعد از طلاق آن است که این اموال جزو مستثنیات دین نبوده و توقیف آن باعث سخت‌شدن زندگی مرد نشود.

تعداد کلمات مطلب: 387

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…