نحوه‌ مطالبه مهریه از ارث شوهر

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زن بوده که مرد ملزم به پرداخت آن است. حالا سوالی که برای زنان پیش می‌آید آن است که آیا می‌توان مهریه را از سهم‌الارث شوهر برداشت کرد؟
مطالبه مهریه از ارث شوهر

مطالبه مهریه از ارث شوهر از جمله موارد بسیار مهم و پر چالش است که در قانون به آن اشاره شده است. همراه دلتامگ باشید تا با هم ببینیم آیا می‌توان مهریه را از ارث شوهر برداشت و اگر پاسخ به این سؤال مثبت است، نحوه مطالبه آن به چه صورت است.

مطالبه مهریه از ارث شوهر

طبق قانون زوجین که به عقد دائم یکدیگر در می‌آیند از یکدیگر ارث می‌برند. دریافت مهریه از سهم‌الارث شوهر زمانی مطرح می‌شود که امکان مطالبه آن از طریق ارثیه وجود داشته باشد.

درصورتی‌که شوهر فوت کند و اموالی از خود به‌عنوان ارث به‌جای گذاشته باشد، زم از نظر قانونی می‌تواند تا مهریه را از سهم‌الارث همسر خود دریافت کند.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که اگر شوهر یا حتی پدرشوهر در قید حیات باشند، زن نمی‌تواند تقاضای مهریه را از ارثیه داشته باشد.

مهریه زن از ارثیه شوهر جزو طلب ممتاز محسوب می‌شود، بدین معنا که بر دیگر ورثه اولویت دارد.

حتی در این شرایط پدرشوهر نیز ملزم به پرداخت مهریه نیست. زیرا به لحاظ قانونی وراث تکلیفی به پرداخت دیون متوفی که مازاد از اموال برجای‌مانده است، ندارند. در واقع دیون و طلبی که مازاد بر ارثیه باشد، وراث وظیفه قانونی برای وصول آن ندارند.

سهم‌الارث شوهر در واقع همان اموال و دارایی پدرشوهر بوده که به او می‌رسد و در صورت زنده‌بودن آن‌ها امکان مطالبه مهریه از این طریق وجود ندارد. زیرا پدرشوهر وظیفه‌ای برای وصول مهریه پسر خود ندارد و زوجه نمی‌تواند آن را سهم‌الارث شوهر درخواست کند.

اگر در ضمن عقد نکاح شرط شده باشد که پدرشوهر بابت پرداخت مهریه فرزند خود تکلیفی دارد و یا پرداخت مهریه را بر عهده گرفته باشد، در این صورت رجوع زن به پدرشوهر برای مطالبه مهریه امکان‌پذیر است.

مطلب پیشنهادی:  نکاتی مهم پیرامون قولنامه

زمانی که پدرشوهر فوت کرده باشد و اموال او به شوهر وی برسد، زن می‌تواند درخواست دریافت و مطالبه مهریه را از طریق مراجع ذی‌صلاح مهریه را داشته باشد.

مطالبه مهریه

مطالبه مهریه از ارث شوهر

بنابراین، مطالبه مهریه از ارث شوهر شرایط خاصی داشته و زن تحت شرایطی می‌تواند آن را دریافت کند. امکان وصول مهریه از ارث از راه‌های مختلفی وجود دارد و زمانی که به شوهر ارث رسیده باشد، زن این امکان را دارد تا از ارث، مهریه‌اش را دریافت کند.

اگر پدر همسر یا هر فرد دیگری که شوهر از او ارث ببرد، در قید حیات نباشد و شوهر مال مشخصی به ارث ببرد، زن می‌تواند مهریه خود را از سهم‌الارث همسر مطالبه کند.

ارث شوهر

چنانچه وضعیت ارثیه شوهر به طور دقیق مشخص نشده باشد، مطالبه مهریه از این طریق امکان‌پذیر نیست.

حالا ممکن است این سؤال مطرح شود که چگونه می‌توان از ارثیه، مهریه زن را مطالبه کرد؟ برای دریافت مهریه از سهم‌الارث، اموال شوهر توقیف می‌شود تا زن بتواند از این طریق مهریه خودش را دریافت کند. کلیه اموال تا زمان وصول مهریه متوقف شده و تا زمانی که مهریه پرداخت نشود، مال آزاد نمی‌شود؛ بنابراین از این طریق امکان مطالبه مهریه از ارث شوهر وجود دارد.

تعداد کلمات مطلب: 488

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

تمام اموال همسر خود را به ارث ببرید!

تقسیم ارث تمام اموال همسر جزو مواردی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است و افرا…