رژیم فستینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

5
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رژیم فستینگ یا همان رژیم روزه داری را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید این رژیم چگونه انجام می‌شود و چه تاثیری در روند لاغرشدن شما دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را دریابید.
رژیم فستینگ

آیا تا به حال درباره رژیم فستینگ چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانستید با رعایت این رژیم بدن سالم‌تری خواهید داشت؟ این رژیم که به نام رژیم روزه‌داری هم شناخته می‌شود، نوعی رژیم لاغری است که متابولیسم بدن را بالا می‌برد و برای سلامت بدن هم خیلی مفید است. در ادامه این مطلب درباره این رژیم و نحوه انجام آن بیشتر با شما صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید.

رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ درواقع نوعی رژیم است که به جای این‌که تعیین کند، چه بخورید، تعیین می‌کند چه زمانی غذا بخورید! پزشکان تغذیه معتقدند که با استفاده از این رژیم نه تنها می‌توان وزن را کاهش داد بلکه می‌توان برخی بیماری‌ها را هم از بین برد.

اتفاقا یکی از مزایای رعایت رژیم fasting هم این است که محدودیتی در نوع غذا وجود ندارد و اصلا قرار نیست به شما بگوید چیزهایی هست که نباید بخورید! البته ممکن است برخی افراد به این موضوع ایراد بگیرند و به همین دلیل این رژیم را قبول نداشته باشند. در این رژیم غذا را باید در یک زمان مشخصی خورد و برای چند ساعت معین حق غذا خوردن ندارید، به همین دلیل به این رژیم رژیم روزه‌داری گفته می‌شود.

رژیم فستینگ چیست

فواید رژیم فستینگ

یک عصب شناس در طی تحقیقات و مطالعات ۲۵ ساله خود روی این روش دریافت که بدن انسان می‌تواند با این روش سریع‌تر از روش‌های دیگر وزن خود را کاهش دهد. با رعایت نمونه رژیم فستینگ، حفظ کردن وزن سالم راحت‌تر هم می‌شود و انواع بیماری‌ها مثل دیابت نوع دو، کبد چرب، بیماری قلبی و … به سراغ شما نمی‌آیند.

با رژیم fasting چند کیلو وزن کم می‌کنیم؟

با این رژیم حداقل ۲۵۰ تا ۷۵۰ گرم وزنتان را در هر هفته از دست می‌دهید و اگر فعالیت ورزشی منظم و کالری شماری هم داشته باشید مطمئنا این مقدار بیشتر هم می‌شود. جالب است بدانید رژیم فستینگ انواع مختلفی دارد که در بخش بعدی آن‌ها را هم بررسی می‌کنیم.

انواع رژیم fasting یا روزه‌داری

در این بخش انواع مختلف این رژیم را معرفی می‌کنیم و هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم:

رژیم روزه‌داری متناوب

اگر این روش را انتخاب کنید هیچ محدودیتی در غذا خوردن برای برخی از روزهای هفته نخواهید داشت؛ اما بعضی روزها در هفته فقط باید یک وعده در روز غذا بخورید و آن هم به مقدار خیلی کم است. به طور مثال روزهای زوج هفته را فقط یک وعده غذا می‌خورید و روزهای دیگر روز آزاد رژیم محسوب می‌شود. البته در روزهای آزاد هم نباید زیاده روی کنید و کالری بیش از حد نیاز خود را دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی:  درمان خانگی جرم گوش با ۵ روش آسان

رژیم فستینگ با محدودیت زمانی

با انجام این روش شما مجاز هستید برای هر روز در یک محدوده زمانی معین مثلا ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر هرچه خواستید بخورید ولی بعد از آن دیگر حق غذا خوردن ندارید. این روش دقیقا مانند روزه است.

رژیم روزه کامل

در این روش در دو روز از هفته به طور کامل نباید غذایی بخورید یا این که فقط یک چهارم کالری مورد نیاز روز خود را در یافت کنید و مابقی هفته را آزاد هستید.

رژیم فستینگ چند روز طول می‌کشد؟

همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم این رژیم انواع مختلفی دارد؛ اما باید توجه کنید که روزهای فستینگ در این رژیم نباید پشت سرهم انتخاب شوند. باید حداقل یک روز میان روزهای فستینگ شما فاصله باشد تا بدنتان از مواد مغذی خالی نشود.

رژیم فستینگ کامل

نکات مهم در رژیم روزه‌داری

  • اولین نکته مهم این است که در روزهای آزاد اصلا نباید زیاده روی کنید و غذاهای پرچرب و پرکالری مصرف کنید.
  • نوشیدن مایعات بدون کالری مثل چای، قهوه، آب و … در روزهای فستینگ هیچ ایرادی ندارد.
  • در رژیم فستینگ، در روزهای روزه داری حق مصرف الکل وجود ندارد.
  • تا زمانی که به وزن دلخوه خود برسید می‌توانید این رژیم را ادامه دهید.

سخن آخر

رژیم فستینگ، چربی سوزی بدن را افزایش می‌دهد و اگر دچار استپ وزن باشید بدن را از این حالت خارج می‌کند. حتی برخی از افراد اعتقاد دارند این رژیم باعث می‌شود که ایمنی بدن بالا رود و کنترل فرد روی اشتها هم بیشتر خواهد شد. آیا شما هم تجربه انجام این رژیم لاغری را داشته‌اید؟ لطفا تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

تعداد کلمات مطلب: 688

اپلیکیشن مجله دلتا

5 دیدگاه

  1. ناشناس

    25 شهریور 1402 در 12:11 ب.ظ

    خوب است اگر به درستی عمل شود

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      27 شهریور 1402 در 1:46 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    25 شهریور 1402 در 12:12 ب.ظ

    آگر مراقبه باشد خیلی موفق است

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      27 شهریور 1402 در 1:45 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما

      پاسخ

  3. مرضیه

    12 آبان 1402 در 10:07 ب.ظ

    خوب بود .من این رژیم را امتحان کردم وراضی هستم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

با نوشیدن آب سرد کالری بسوزانید و لاغر شوید

هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن نوشیدن آب سرد برای سلامتی وجود ندارد. هم آب سرد و هم آب هم‌دمای…